logo
امروز : شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۹۹۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
استاندار زنجان:

زنجان مشکل جدی آب و صادرات دارد

زنجان-مشکل-جدی-آب-و-صادرات-دارد
استاندار زنجان با بیان اینکه این استان در بحث صادرات با مشکل مواجه است گفت: بیش‌ترین تولید استان مختص روی است باید بر روی تنوع تولید، کشورهای مقصد صادراتی و محصولات استان توجه و تمرکز شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ محسن افشارچی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد، اظهار داشت: استاندار و هر کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید از وی پیگیر بود که آیا این فرد ذهنیت و برنامه‌ریزی برای کارهایی که در پیش دارد، کرده است یا خیر؟ و این مسئله بسیار مهم است‌. اگر این امر مد نظر قرار نداشته باشد تصاویر جزیره‌ای ایجاد می‌شود و اقدامات بدون سامان خواهند ماند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: بنده تلاش کرده‌ام تا تصاویر بزرگی برای برنامه‌های خود داشته باشم.

استاندار زنجان بیان کرد: به دلیل وجود نفت ساز و کارها متفاوت شکل گرفته است و اگر به دنبال راهکار دیگر برای تولید ثروت نداشته باشیم به مشکل خواهیم خورد اما بنده در زمینه سرمایه‌گذاری و صنعت و معدن پیگیر امور بودم تا بتوانیم تولید ثروت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ذهنیت تمام مدیران برای تولید ثروت، از طریق نفت و بودجه است، اذعان کرد: اما در کشوهای پیشرفته دولت متولی فروش نفت نیست بلکه کار را به بخش خصوصی واگذار کرده است و اما در کشور ما این روند هنوز حاکم نیست.

زنجان نیازمند تکنولوژی فراوری سیلیس 

افشارچی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در سفر به چین پیگیر بودیم ورود تکنولوژی الیاف شیشه به استان بود چراکه زنجان معادن سیلیس پرباری دارد، گفت: باید تکنولوژهای موجود در این زمینه به استان زنجان نیز وارد شود. بنابراین می‌توان مسیرهای تولید ثروت را متکثر کرد.

آب اولویت اصلی زنجان 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از نکات مهم و نیاز اساسی در استان تامین زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف است، تصریح کرد: یکی از مسائل مهم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد آب است.

استاندار زنجان بیان کرد: ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب ورودی آب زنجان است، به عبارتی یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۵۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت در حال استفاده است.

وی ادامه داد: قسمت اعظم آب استفاده شده در استان از آب‌های زیرسحی است و به عبارتی منابع مداوم در حال کم شدن هستند بنابرابن باید آب‌های سطحی کنترل شود. 

افشارچی با اشاره به اینکه اگر مراش، بلوبین کنترل شود میزان استفاده از آب سطحی به ۵۰ درصد خواهد رسید، گفت: در صورتی که سایر استان‌ها تا ۷۰ درصد هم از آب سطحی استفاده می‌کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه تولید پساب فاضلاب شهر زنجان با اندازه مخزن سد تهم بوده و بالا است یادآور شد: با بازچرخانی پساب در صنعت می‌توان ۵۰ درصد از آب زیرزمینی را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم دیگر در استان توجه به بخش سرمایه‌گذاری است، باید صنایع پاک بیش‌تری در استان مستقر شود و اگر صنایع وابسته به آب باشد باید بر روی بازچرخانی آب در صنعت توجه جدی داشت.

زنجان در بحث صادرات با معضل مواجه است

استاندار زنجان با بیان اینکه این استان در بحث صادرات با معضل مواجه است گفت: بیش‌ترین تولید استان مختص روی است باید بر روی تنوع تولید، کشورهای مقصد صادراتی توجه و تمرکز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم دیگر در خصوص رشد و پیشرفت استان تمرکز بر روی اقتصاد دانش‌بنیان است، ابراز کرد: در روز‌های پیشرو آماده‌سازی زمین ۱۷ هکتاری پارک و علم و فناوری انجام خواهد شد. 

افشارچی با اشاره با اینکه در بحث اشتغال و مشارکت اقتصادی استان زنجان وضعیت بهتری دارد یادآور شد: برای تولید ثروت بیشتر در این روزها هوش مصنوعی نیز به کمک آمده است.

وی خاطر‌نشان کرد: طی هفته گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مسکن ملی استان زنجان گرفته شد.

وی در بخشی دیگر ضمن تشکر از حجت‌الاسلام فرجی برحق به دلیل همگرایی که در استان بعد از حضور وی به وجود آمده است، گفت: برای حل مشکلات در استان تلاش‌های بسیار فراوانی به کمک دادگستری شکل گرفته است.

فکر نمی‌کنم پیشنهاد استانداری مجدد به بنده داده شود

استاندار زنجان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که آیا اگر پیشنهاد شود که دوباره در سمت استانداری در دولت پزشکیان بمانید قبول خواهید کرد یا خیر گفت: فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد چراکه با توجه به سیاست موجود دولت امکان این پیشنهاد برای بنده وجود ندارد.

وی در ارتباط با توئیت منتشر شده خود که در نهایت انتقاداتی را در خصوص سست شدن مدیران استانی در سمت‌های اجرایی داشت، بیان کرد: بسیاری از مدیران همچنان پای کار هستند اما طبیعی است با تغییر دولت برخی‌ها، برای ادامه روند کار انرژی چندانی به کار نبرند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر