logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۹۹۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
زنبوردار نمونه خدابنده‌ای مطرح کرد:

اشتغالزائی زنبوردار خدابنده‌ای برای 18 نفر

اشتغالزائی-زنبوردار-خدابنده‌ای-برای-18-نفر
زنبوردار نمونه خدابنده‌ای گفت: با شغل زنبورداری برای 3 نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزائی کردم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به نقل از نسیم اشراق، گفتگوئی با زنبوردار نمونه خدابنده‌ای انجام شده است که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

خودتان را معرفی کنید؟

محمد‌علی جهانگیری، زنبوردار، اهل محله شیخلر شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان با مدرک تحصیلی لیسانس و عضو هیات مدیره شرکت تعاونی زنبورداران این شهرستان هستم که کارم را از نقطه صفر شروع کردم و بیش از ۲۵ سال است که شروع به کار کشاورزی کرده‌ام و امروز به کشاورزی تبدیل شده‌ام که علاوه بر رونق تولید برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده‌ است.

نظرتان در مورد کشاورزی چیست؟

جایگاه بخش کشاورزی بسیار مهم و کشاورزان به‌ عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستائی هستند و کشاورزی ‌از جمله موضوعاتی است که همواره مورد بحث و اظهار نظر کارشناسان بوده است.

کشاورزان و فعالیت کشاورزی نقش فراوانی در تولید ناخالص ملی، امنیت غذائی، صادرات غیرنفتی، اشتغال و کاهش مشکلات اقتصادی در کشور دارند که توسعه آن می‌تواند به عنوان ناجی رونق و اقتصاد کشور باشد.

در مورد زنبورداری توضیح دهید؟

زنبورداری یکی از فعالیت‌هائی است که این روزها در بخش کشاورزی رونق فراوانی گرفته و علاقمندان زیادی در این عرصه پا به فعالیت گذاشته‌اند زیرا این صنعت علاوه بر علاقه شخصی افراد از مزیت‌های فراوانی برخوردار است و عسل به‌عنوان یک ماده مغذی و داروئی از دیرباز تاکنون مورد توجه مردم قرار گرفته است.

حس بویائی و لامسه زنبور عسل در شاخک‌های آن قرار دارد که زنبور عسل به کمک شاخک‌های خود می‌تواند بوی ملکه را دریافت کند.

امروزه زنبورداری تجاری و مدرن و همچنین شناسایی بیماری‌های زنبور عسل و کنترل آن‌ها، مواد جایگزین‌ گرده و تلقیح مصنوعی ملکه باعث افزایش راندمان تولید عسل کلنی‌ها شده است.

بسیاری از محصولات دیگر عسل (مانند آب نبات)، موم زنبور عسل، گرده (به عنوان مکمل)، بره موم (یا چسب زنبور عسل که در مواد آرایشی استفاده می‌شود) و زهر را نیز می‌توان از زنبورهای عسل به دست آورد.

در ابتدا از چند کندو آغاز به کار کردید؟

ابتدا با یک کندو زنبور عسل کارم را آغاز کردم و با توجه به اینکه قبل از شروع کار زنبورداری کار من باغداری و پرورش درختان میوه به‌ویژه گردو و سیب بود، فرصت زیادی برای زنبورداری نداشتم ولی در عین حال با وجود مشغله‌های فراوان به فعالیتم ادامه دادم تا اینکه ترجیح دادم با افزایش تولید بهره بیشتری از پرورش زنبور ببرم که اکنون به 300 کندو زنبور عسل رسیده است.

حجم عسل تولیدی به چه عواملی بستگی دارد؟

تولید عسل به هنر زنبوردار بستگی دارد که با هنر خود بتواند ‎قوی‌‎ترین زنبورها را ایجاد و بیش‌ترین محصول را برداشت کند، در واقع وقتی در یک وقت معین زنبور ایجاد شود و از نظر توان، سلامت و جمعیت قوی باشد بر کیفیت و کمیت عسل تولیدی نیز افزوده می‌شود، از طرفی زنبورها در هنگام عسل باید به محیط‌های طبیعی، بکر و خوب منتقل شوند تا عسل‌های مرغوب و با کیفیتی تولید کنند.

برای چند نفر ایجاد اشتغال کردید؟

این کار اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم را در برداشته که به طور کلی می‌‎توان گفت سه نفر به صورت مستقیم و 15 نفر به صورت غیرمستقیم در مزرعه پرورش زنبور عسل بنده فعالیت دارند.

مهم‌ترین لازمه کار یک زنبوردار چیست؟

زنبورداری تشریفات خاصی لازم ندارد، کلنی‌ها روی زمین چیده می‌شوند و زنبور‌ها با مراقبت زنبوردار به تولید عسل مشغول می‌شوند، اگر کارمان را درست انجام بدهیم یعنی به موقع کوچ بروند و داروهایشان را به موقع بدهیم سوددهی خوبی دارد.

و اما سخن پایانی؟

اگر می‌خواهید زنبورداری را شروع کنید از انسان‌ها دوری کنید؛ جائی که می‌خواهید زنبورستان را قرار بدهید دور از مزارع و باغ و کارخانه‌ها باشد؛ ما یک سال کار می‌کنیم ولی با یک سم‌پاشی یک کشاورز، ظرف ۱۰ دقیقه یک سال کارمان از بین می‌رود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر