logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۹۹۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس مسائل اقتصادی:

حمایت از صنایع زمینه‌ساز مهاجرت‌ معکوس است

حمایت-از-صنایع-زمینه‌ساز-مهاجرت‌-معکوس-است
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حمایت از صنایع کوچک در استان زنجان، نه‌تنها موجب برطرف شدن معضل بیکاری، بلکه باعث رونق شهری و روستایی و کسب و کار استان شده و نیز مهاجرت معکوس را در پی خواهد داشت.

محمدمهزیار زرینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اظهار داشت: ایران به‌عنوان کشوری شناخته می‌شود که قومیت‌های متعددی را در خود جای داده است و همین موضوع باعث ایجاد فرهنگ‌های مختلف از محصولات غذایی تا صنایع‌دستی‌ شده، به‌طوری که هر منطقه از ایران یک صنایع‌دستی، غذای مشخص و فرهنگ متفاوتی برای خود دارد، همین موضوع باعث شده است تا صنایع‌دستی در مناطق مختلف کشور رشد چشمگیری داشته باشد، عمده این صنایع با هزینه‌های بسیار کم و توسط بومیان منطقه تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط با صادرات قابل توجه خود، نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند، افزود: رونق و گسترش صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به توسعه صنعتی، توزیع عادلانه درآمد، اشتغال‌زایی و افزایش ارزش‌افزوده در کشور کمک کند، به عبارتی توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است.

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید براینکه در دهه‏‌های اخیر، با تغییر در ساختار صنعتی کشورها، رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در استراتژی توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار شده‏ است، تصریح کرد: با توجه به تجربه موفق کشورهای تازه صنعتی شده، کارشناسان و سیاست‌گذاران اقتصادی معتقدند که در کشورهای درحال توسعه و توسعه‌یافته، بخش خصوصی به‌‏ویژه صنایع کوچک و متوسط، عامل مهمی در توسعه اقتصادی هستند.

وی تصریح کرد: این صنایع با کارآفرینی، نوآوری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، بر رشد اقتصادی اثر می‏‌گذارند. به همین دلیل، در ایران به منظور توسعه فعالیت‌های اشتغال‌‏زا، بنگاه‌‏‌های خرد و متوسط مورد توجه قرار گرفته‌‏اند.

زرینه عنوان کرد: با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشور، کوچک و متوسط هستند و بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده‌اند این صنایع از اهمیت به‌سزایی برخوردار شده و می‏‌توانند نقش اساسی در برنامه‌‏‌های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نقش صنایع کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال مولد و پایدار، رونق تولید و خودکفایی اقتصادی بی‌بدیل است، اذعان داشت: صنایع کوچک و متوسط از طریق چهار کانال کارآفرینی، نوآوری و تغییر فن‌آوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد کشور تاثیرگذارند. 

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: این صنایع با سرمایه اندک و حداکثر بهره‌وری، بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و با ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید، فرصت‌های درآمدی برابر را برای جوانان در مناطق مختلف کشور ایجاد می‌کنند. 

وی عنوان داشت: بدون شک حمایت از صنعتگران و کارآفرینان شاغل در این صنایع سبب خواهد شد که تغییرات بنیادین در اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند و همچنین موجب گسترش عدالت اجتماعی می شود.

زرینه با اشاره به اینکه استان زنجان نیز در حوزه صنایع کوچک بسیار فعال است و این صنایع بیش از ۹۷ درصد صنعت استان را تشکیل می دهد، گفت: استان زنجان یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد و در میان استان‌ها، استانی است که کم‌ترین سرمایه‌گذاری بخش دولتی را در بخش صنعت دارد.

وی خاطرنشان کرد: استان زنجان با توجه به نزدیکی به پایتخت و همجواری با هفت استان و نیز برخورداری از موقعیت استراتژیک و ممتاز ژئوپولیکی و جغرافیایی، می‌تواند نقش اثرگذاری در صنایع داشته باشد و بسیاری از فعالان این حوزه را در خود جای دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: حمایت از صنایع کوچک در این استان، نه تنها موجب برطرف شدن معضل بیکاری، بلکه باعث رونق شهری و روستایی و کسب و کار استان و نیز مهاجرت معکوس خواهد شد و به دلیل برخورداری از علم و فن تولیدات صنایع‌دستی مخصوص از جمله ملیله، مس، چاقو، فرش، کفش و دیگر محصولات بومی استان، رشد و توسعه قابل‌توجهی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر