logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۹۹۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
موتور محرکه در اقتصاد؛

صنایع کوچک نسخه شفابخش اشتغال‌زایی است

صنایع-کوچک-نسخه-شفابخش-اشتغال‌زایی-است
صنایع کوچک به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، می‌توانند در اشتغال‌زایی در یک شهر بسیار مؤثر باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ صنعتی شدن برای رسیدن به توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل در امر توسعه در هر مقیاسی محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید

در روند صنعتی شدن، صنایع کوچک می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین راه لحاظ شود.

صنایع کوچک به واسطه ویژگی‌های منحصربه فردی که دارند، از جمله اشتغال‌زایی و کاربر بودن آن‌ها، انعطاف‌پذیری، عدم نیاز به سرمایه زیاد، رفع عدم تعادل‌های منطقه‌ای رفع نابرابری‌ها در توزیع درآمد می‌تواند نقش مهمی را در روند صنعتی‌شدن و رسیدن به توسعه ایفا کند.

۷۰ درصد از واحدهای صنعتی استان زنجان جزو واحدهای کوچک و متوسط صنعتی به شمار می‌روند.

صنایع کوچک در استان زنجان در اولویت حمایت و توجه قرار دارند، این صنایع در تولیدات دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی نقش مهمی دارند که بسیار ارزشمند است.

راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط با سرعت بیشتر و هزینه‌های کمتری رخ می‌دهد و استان زنجان از این قابلیت به خصوص در صنایع معدنی برخوردار است.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار موج‌رسا مصاحبه‌ای را ترتیب داده است.

فخاری

استقرار ۲۴۱ واحد صنعتی کوچک در ابهر

پیمان فخاری، معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی استان زنجان در این‌باره گفت: ۹۳ درصد واحدهای صنعتی و ۲۴۱ واحد صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی شهرستان ابهر مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد صنایع کوچک شهرستان ابهر در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، افزود: این صنایع در رشته‌های صنعت چرم، نساجی، صنایع غذایی، شیمیایی، کانی غیرفلزی و محصولات پلاستیکی فعالیت دارند. 

معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی استان زنجان با اشاره به اهمیت اثربخشی صنایع کوچک در اقتصاد کشور، اذعان داشت: مطابق تجربه کشور‌های موفق توسعه صنایع کوچک در زمان‌گذار صنعتی منجر به اشتغال پایدار به‌ویژه در نواحی صنعتی و روستا‌ها شده و یکی از راهکار‌های جدی برای اشتغال‌زایی در حوزه تولید است.

وی با اشاره به اینکه طبق تعاریف انجام شده کارگاه‌های کمتر از ۵۰ نفر شاغل جزو صنایع کوچک محسوب می‌شوند ادامه داد: با احتساب این تعریف غیر واحد‌های صنعتی بالغ بر ۵۲ صنوف تولیدی شهرک‌های صنعتی شهرستان ابهر نیز در گروه صنایع کوچک قرار می‌گیرند.

فخاری اضافه کرد: بر اساس این اعلام به طور متوسط سه نفر به ازای هر کارگاه تولیدی صنفی مدنظر قرار می‌گیرد که در این صورت شاهد اشتغال بیش از ۱۵۶ نفر تنها در بخش اصناف تولیدی شهرک‌های صنعتی شهرستان ابهر هستیم.

 معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی استان زنجان خاطرنشان کرد: واحد‌های صنعتی که دارای اشتغال تا ۵۰ نفر هستند در رده صنایع کوچک قرار می‌گیرند.

ف

سهم صنایع در ابهر افزایش پیدا کرده است

احمد ذوالقدر، فرماندار ابهر در این‌باره گفت: ابهر به عنوان یک شهر صنعتی محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته ۴۱.۵ درصد صنایع استان در ابهر واقع شده بود که در دولت سیزدهم این میزان به ۴۵.۵ درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اهمیت این صنایع در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور افزود: بیش از ۷۰ واحد معدنی در ابهر فعالیت می‌کنند و نزدیک ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در شهرستان داریم که بیش از ۲۰ واحد در حوزه صادرات فعالند.

فرماندار ابهر با اشاره به اینکه راه‌اندازی واحد‌های راکد از اولویت‌های دولت است، تأکید کرد: در دولت سیزدهم در ابهر هفت کارخانه به چرخه تولید بازگشته و هشت کارخانه جدید نیز افتتاح شده است.

ذذ

 

با احداث واحد‌های کوچک هیدج بیکار ندارد

میثم جماعت، مدیرعامل تعاونی کفش ماشینی هیدج در این‌باره گفت: نقش صنایع در زمینه اشتغال‌زایی تاثیرگذار و ارزنده است و باید پیش‌نیازهای لازم برای رشد و بهره‌وری آن‌ها را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه در شهر هیدج در واحد‌های صنعتی کوچک بین هشت تا پنج نفر نیرو فعال، روزانه ۱۰۰ جفت کفش تولید می‌کنند، افزود: این واحد‌های کوچک در کاهش بیکاری بسیار مؤثر بوده به طوری‌که آمار بیکاری در این شهر را صفر رسانده است.

مدیرعامل تعاونی کفش ماشینی هیدج با تاکید براینکه در این شهر کمبود نیرو وجود دارد، اظهار داشت: از شهرهای مجاور به صورت برون‌سپاری در تولید کفش به این صنایع کمک می‌کنند و این موضوع تأثیر بسیاری در اشتغال بانوان، زنان سرپرست خانوار و افرادی که به دنبال کارهای پاره‌وقت هستند گذاشته است.

وی گریزی به مشکلات صنایع کوچک فعال در زمینه کفش زد و تصریح کرد: شهرک اختصاصی برای تولید کفش یا زمین صنعتی کافی برای احداث یا توسعه واحدهای صنعتی کفش وجود ندارد و اگر هم باشد به صورت مزایده‌‌ای است که زمین گران در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و عدم اختصاص تسهیلات کم‌بهره از دیگر مشکلات این واحدها است.

 به گزارش موج رسا؛ حمایت از صنایع کوچک در استان زنجان، نه‌تنها موجب برطرف شدن معضل بیکاری، بلکه باعث رونق شهری و روستایی و کسب و کار استان و نیز مهاجرت معکوس خواهد شد و به دلیل برخورداری از علم و فن تولیدات صنایع‌دستی مخصوص از جمله ملیله، مس، چاقو، فرش، کفش و دیگر محصولات بومی استان، رشد و توسعه قابل توجهی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر