logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۹۹۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
وضعیت نگران‌کننده مدارس فرسوده در ماهنشان؛

دانش‌آموزان روستای ساری‌آغل مشق محرومیت می‌نویسند

دانش‌آموزان-روستای-ساری‌آغل-مشق-محرومیت-می‌نویسند
روستای ساری‌آغل از توابع شهرستان ماهنشان است که تنها یک مدرسه ابتدایی برای تحصیل دانش‌آموزان در آن وجود دارد، با توجه به فرسودگی مدارس احساس خطر و استرس در آن بلای جان دانش‌آموزان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ مدرسه و تحصیل در حالی یکی از بهترین و به یاد‌ماندنی‌ترین دوران زندگی افراد به حساب می‌آیند که این دوران سرشار از بازی، خوشحالی و تفریح باشد، اما گاهی خاطرات دوران درس و مدرسه برخی افراد توان با ترس و استرس و دلهره است.

بیشتر بخوانید

مدارس مجهز انگیزه‌دهنده به دانش‌آموزان است 

دلهره‌هایی که ناشی از ترس وجود لوازم و تجهیزات، سیستم‌های گرمایشی و گاه فرسوده بودن کلاس‌ها و مدارسی است که در آن تحصیل می‌کنند.

هر چه مدارسی که افراد در آن تحصیل می‌کنند مجهزتر به وسایل و امکانات به‌روز باشد و لوازم ابتدایی مدارس نظیر نیمکت، تخته‌سیاه و لوازم این چنینی نیز به‌روز و نو باشند روحی تازه در افراد ایجاد می‌شود و ذوقی چند برابر در فرد ایجاد شده و با حسی جدید و عطش بیشتر در طلب علم و یادگیری برمی‌آید.

حال اینکه برخی از مدارس جدای از اینکه تجهیزات خاصی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد بلکه به دلیل بافت فرسوده و کمبود و در برخی موارد نبود امکانت ساده و ابتدایی زمینه‌ساز دلهره و استرس برای دانش‌آموزان است که در بزرگسالی برایشان خاطره‌ای حزن‌انگیز از دوران تحصیل به یادگار خواهد گذاشت.

نبود کیفیت و فضای مناسب در برخی مدارس می‌تواند سبب تضعیف روحیه دانش‌آموزان و به مرور زمان افت در عملکرد و تحصیل را به همراه داشته باشد که به کارگیری روش‌هایی همانند مقاوم‌سازی و در برخی موارد نوسازی می‌تواند تاثیر قابل توجهی در این امر داشته باشد.

وجود مدارس با بافت فرسوده جدای از اینکه استرس و دلهره به جان دانش‌آموزان است، سبب نگرانی والدین از حضور در مدارس می‌شود و زمانی که فرزندان در مدارس حضور دارند غمی عجیب وجود والدین را فرا می‌گیرد که با وجود مدارس فرسوده اتفاق ناگواری برای فرزندانشان رخ دهد.

استرس فرسودگی مدرسه بر جان کودکان ساری‌آغل

در این میان روستای ساری‌آغل از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان است که جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ نفر در آن سکونت دارند.

در این روستا تنها یک باب مدرسه ابتدایی وجود دارد که دانش‌آموزان این دوره در آن تحصیل کرده و برای ادامه تحصیل در مقاطع دبیرستان به مدارس شهر ماهنشان مراجعه می‌کنند.

وجود مدرسه ابتدایی در روستا نعمتی است که کودکان می‌توانند در روستای خود دوران ابتدایی را به پایان برسانند اما وجود بافت فرسوده مدرسه سبب استرس و ناراحتی در دانش‌آموزان شده چراکه تنها مدرسه روستا بافتی بسیار قدیمی دارد که فاقد امکان و تجهیزات مناسب برای تحصیل است.

تنها مدرسه روستای ساری‌آغل در مسیر سیلاب قرار دارد که اگر بارش سهمگینی اتفاق بیفتند خطر سیل می‌تواند جان دانش‌آموزان و معلمان را در معرض خطر قرار دهد.

از طرفی مدرسه فوق فاقد حیاط است و دانش‌آموزان از کم‌ترین امکانات برای تفریح و ورزش در زمان‌های وقت استراحت و زنگ ورزش محروم هستند.

یکی از اهالی روستای ساری‌آغل در گفتگو با موج‌رسا گفت: تنها مدرسه روستای ساری‌آغل بیش از ۴۰ سال قدمت دارد که اکنون بافت آن فرسوده شده و نیازمند تخریب و بازسازی است.

وی بیان کرد: وجود کوچک‌ترین زمین‌لرزه و یا اتفاق این چنینی می‌تواند سبب ریزش و به خطر افتادن جان فرزندانمان شود.

وی با بیان اینکه مدرسه فوق نیاز مبرمی برای نوسازی و یا حتی بازسازی دارد عنوان کرد: این مدرسه حیاط و یا محیطی برای سرگرمی ندارد و اگر مدرسه حیاط و یا محیطی برای تفریح و سرگرمی داشت قطعاً تاثیر مثبتی در روحیه دانش‌آموزان و میل و رغبت آنان به تحصیل و طلب علم بیشتر خواهد شد.

والد دانش‌آموز ابراز کرد: امروزه مدارس به انواع تجهیزات به‌روز دنیا مجهز هستند تا علم و دانش را به بهترین شکل ممکن فراگیرند اما فرزندان ما از کم‌ترین امکان نظیر وجود محیط امن، سالم و شاد نیز محروم هستند.

عبدالله هارونی، دهیار روستای ساری‌آغل در گفتگو با موج‌رسا گفت: مدرسه ساری‌آغل وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند رسیدگی است.

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر فرماندار شهرستان ماهنشان، رئیس آموزش و پرورش شهرستان و فرماندار سپاه از محل مدرسه بازدید کردند افزود: تصمیم‌گیری‌ها برآن شد تا اقداماتی نظیر ایزوگام کردن سقف، رسیدگی و بازسازی دیوارها و رنگ‌آمیزی کلاس‌ها  و اقدامات این چنینی انجام شود تا بتواند شرایط مناسب برای حضور دانش‌آموزان فراهم شود.

مدرسه ساری‌آغل در لیست مدارس تخریبی 

مهدی هارونی عضو شورای اسلامی روستای ساری‌آغل گفت: مدرسه روستای ساری‌آغل قدیمی بوده و ما برای تعمیر و بازسازی آن با ادارات مراجعه می‌کنیم و امیدواریم مقامات در جهت تعمیر و یا بازسازی و نوسازی مدرسه اقداماتی انجام دهند تا دانش‌آموزان در آرامش به طلب علم و دانش بپردازند.

حامد زمانی، مسئول واحد روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در این باره به موج‌رسا گفت: در خصوص نوسازی و بازسازی مدارس باید از طریق ادارات آموزش و پرورش به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه مدارس به دو دسته نیاز به تعمیر و نیاز به نوسازی داشته باشند تقسیم می‌شوند عنوان کرد: ما مدارسی را که نیاز به نوسازی داشته باشند بر اساس اولویت دسته‌بندی می‌کنیم‌ تا تخریب و نوسازی در آن‌ها انجام شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان یادآور شد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۲ تعداد ۳۵ مدرسه تخریبی در سطح استان وجود داشت که تخریب و نوسازی آن‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه مدرسه روستای ساری‌آغل جزو مدارسی است که نیاز به تخریب و نوسازی دارد ادامه داد: در حال حاضر اجازه تعمیرات در آن را نداریم و طی امسال یا سال آینده این مدرسه تخریب و نوسازی خواهد شد.

با این شرایط امید است مدرسه ساری‌آغل تخریب و نوسازی شود تا دانش‌آموزان این روستای محروم در کنار وجود محرومیت‌های دیگر استرس و نگران تحصیل در مدارس تخریبی را در اندیشه خود نداشته و در آرامش به طلب علم و دانش بپردازند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر