logo
امروز : چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹
[ شناسه خبر : ۳۹۸۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان مطرح کرد:

احیای دین از ثمرات قیام حسینی است

احیای-دین-از-ثمرات-قیام-حسینی-است
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) نتایج متعددی داشت گفت: احیای دین و حفظ و ادامه اسلام ناب محمدی از مهم‌ترین این ثمرات بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اگر در جامعه اسلامی فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر اجرا نشود و کسی در قبال آن احساس تکلیف نکند، دین تضعیف خواهد شد و مرگ آن جامعه حتمی است.

بیشتر بخوانید

پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، به این تکلیف مهم عمل نشد فاسقان بر جامعه اسلامی حکومت کردند و دین آن‌‌قدر تضعیف شد تا در نهایت کار به جایی رسید که سیدالشهدا حکومت یزید را مساوی با پایان اسلام دید و دست به قیام زد.

امر به معروف و نهی از منکر از موارد اهداف قیام امام حسین (ع) است، این هدف، هم در کلمات امام حسین (ع) آمده است و هم اصحاب و یاران آن حضرت به آن اشاره و تاکید کرده‌اند و هم پیروان او و شیفتگانش در زیارتنامه‌ها آن را به وفور مشاهده کرده‌اند.

امام حسین (ع) در وصیت نامه‌اش خطاب به محمد حنفیه فرمود: هدف من از قیام امر به معروف و نهی از منکر است.

 در زیارتنامه‌ها و ادعیه‌های مربوط به امام حسین (ع) از جمله زیارت وارث می‌خوانیم؛ شهادت می‌دهم که تو نماز را بپا داشتی، و زکات را پرداختی و امر به معروف و نهی از منکر کردی و تا هنگام شهادت از خدا و رسولش اطاعت کردی.

قیام امام حسین (ع) اهداف متعددی داشت

عنصر و تشکیل دهنده اساسی اسلام یا همان امر به معروف و نهی از منکر، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ حیات انسان دارد، امر به معروف و نهی از منکر دو کلید واژه‌ای است که در تمامی ادیان الهی و جوامع بشری جایگاه ویژه و خاصی داشته و دارد، تأکیدهای مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیانگر اهمیتی است که اسلام برای سالم‌سازی محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.

امام حسین(ع) تنها برای رسیدن به شهادت به کربلا نرفته بود بلکه اهداف والا و متعددی برای قیام خود داشت که از جمله موارد و اهداف مهم و مورد تاکید امام حسین (ع) برای این قیام ادامه دین پیامبر اکرم (ص) و امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از انحراف و ایجاد مشکل در اسلام ناب محمدی بود. در راستای پرداختن به این موضوع خبرنگار موج‌رسا گفتگویی با کبری محمدی عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و بسیج اساتید زنجان ترتیب داد تا بیش‌تر به بیان جزئیات موارد فوق بپردازد.

احیای دین محمدی از اهداف مهم قیام

موج‌رسا: به نظر شما اهداف، آثار و نتایج قیام امام حسین (ع) چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان: پی بردن به اهداف و آثار قیام امام حسین (ع) باید به مطالعه در فرمایشات ایشان از سفر به مدینه به مکه و سپس به کربلا پرداخت که هدف احیای دین و اسلام ناب محمدی و امر به معروف و نهی از منکر بود که اگر بخواهیم این موارد را تبیین کنیم سوالاتی پیش خواهد آمد که در اصل اسلام چه مشکلاتی که امام حسین (ع) برای احیای آن باید امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد؟ امام حسین (ع) در سخنان خود بیان کردند که اشکال اساسی در دین و عقاید مردم پیش آمده که نیازمند امر به معروف و نهی از منکر بود.

آن انحراف اساسی و مشکل این بود که اعتقادات مردم دچار انحراف شده بود برخی از مسلمانان طبق تبلیغ یزید و یزیدیان را خلیفه و جانشین پیامبر می‌پنداشتند که این امر ضربه و انحراف بزرگی برای دین اسلام به شمار می‌آمد.

جانشینی یزید خطری برای اسلام

موج‌رسا: چرا معرفی یزید به عنوان خلیفه ضربه بزرگی برای اسلام ناب محمدی تلقی می‌شد؟

محمدی: پیامبر اکرم (ص) شخصیتی معصوم و پاک بودند که باید افرادی همانند امام علی (ع) و اولاد ایشان به عنوان خلیفه پیامبر (ص) معرفی می‌شدند نه فردی مانند یزید که هرگونه گناه و خطاهای ممکن را انجام می‌داد و عملاً و زباناً به این نکته تاکید می‌کرد که می‌توان هر گناهی را انجام داد و فقط باید به خداوند و بخشندگی او اعتقاد داشت.

با وجود چنین شرایط و انحرافاتی که به وجود آمده بود اسلام ناب و واقعی در خطر بود و همین انحرافات در واقع بزرگ‌ترین منکر تلقی می‌شد و لازم بود امام حسین (ع) نهی از آن را انجام دهد.

جلوه‌دادن یزید به عنوان جانشین پیامبر معصوم یک انحراف اساسی بود که امام حسین (ع) باید برای زنده‌کردن اسلام و انحرافی بودن این جانشینی قیام می‌کرد که نتیجه آن ماندگاری اسلام ناب محمدی بود.

نقش مهم بانوان در قیام عاشورا

موج‌رسا: نقش حضرت زینب (س) و به تبع آن بانوان در قیام کربلا و واقعه عاشورا چه بود و این بانوان در ادامه قیام امام حسین (ع) چه تاثیراتی داشتند؟

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان: قیام امام حسین (ع) مصیبت‌ها و سختی‌های تلخ بسیاری در پی داشت ولی باید شاکر و سپاس‌گزار خداوند و امام حسین (ع) و یارانشان باشیم که به برکت آنان اسلام حقیقی و آثار و نتایج آن برای کل بشر و راهنمایی و هدایت ماندگار شد و اکنون همین اسلام در دنیا طرفداران و خواهان فراوانی دارد و با گذر زمان بر خیل عظیم این پیروان و خواهان افزوده می‌شود.

بعد از واقعه عاشورا تبیین قیام امام حسین (ع) و اهداف آن اقدامات مهمی بود که توسط امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) انجام شد.

زنان یکی از عناصر نقش‌آفرین در نهضت عاشورا بودند، به جرأت می‌توان گفت اگر قیام امام حسین (ع)، پایداری و ماندگاری اسلام را امضا کرد، سهم بزرگی از آن مرهون فداکاری زنانی است که در تاریخ، مثل و مانندی ندارند.

زنان عاشورایی که در رأس آنان حضرت زینب (س) قرار داشت علی‌رغم مصیبت‌های فراوان و سختی‌های بسیار، موفق بودند و با حضور خود و نقش جاودانه‌شان ثابت کردند تکلیف اجتماعی، خاص مردان نیست، بلکه آنان نیز بر اساس آموزه‌های اسلامی نقش و وظیفه اساسی اجتماعی، انسانی و هدایت‌گری دارند، حضرت زینب (س) ادامه‌دهنده قیام و به ثمر رساننده آن هستند.

موج‌رسا: عزاداری ماه‌های محرم و صفر چه نتایج و ثمراتی می‌تواند داشته باشد؟

محمدی: امام خمینی (ره) فرمودند: «این محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است»، بعد از قیام عاشورا این عزاداری‌ها و تبیین حقایق توانست اسلام حقیقی را به مردم برسانند و نقش محرم و صفر تبلیغات دین و معرفی اسلام ناب محمدی به جامعه جهانی بود‌.

عزاداری و گریه بر مصیبت‌های امام حسین (ع) تنها هدف برگزاری مراسمات ماه محرم نیست بلکه این عزاداری ها، اهداف بزرگی دارند که برخی از اهداف عزاداری محرم را می‌توان اینگونه توصیف کرد که تقویت روح استکبار‌ستیزی، بصیرت‌افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، معرفی اهل‌بیت معصوم (ع) به عنوان الگو مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، معرفی اسلام حقیقی به جهانیان، اهداف والایی که اگر مسلمین به آن‌ها توجه کنند، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را می‌توان بر طرف کرد.

محرم و صفر موسم یادآوری قیام حسینی است که در آن تجلی اصول دین خدا صورت پذیرفته است؛ لذا بازخوانی و تکرار آن عامل مهمی برای زنده نگه داشتن و حیات مستمر اسلام ناب محمدی و قیام امام حسین (ع) است.

شیعیان در محرم و صفر در برپایی مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) بی‌قرار هستند و لباس مشکی بر تن می‌کنند و در تنهایی خود برای حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) گریه کردند.

پیامبر اسلام فرموند؛ گروه‌های زیادی پس از شهادت امام حسین (ع) به زیارت قبر سیدالشهدا می‌آیند و عزاداری می‌کنند که من در روز قیامت به فریاد آنان خواهم رسید.

 همه این عزاداری‌ها برای آن است که دین، قرآن، احکام الهی، نماز و دستورات خدا بماند و اگر بخواهیم عزادار واقعی باشیم باید این هدف را دنبال کنیم.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر