logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۹۷۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی استان زنجان:

تکیه مسجد یری‌پایین مرمت می‌شود

تکیه-مسجد-یری‌پایین-مرمت-می‌شود
رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان گفت: تکیه مسجد یری‌پایین در سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی ثبت و برای مرمت آن اعتباری تخصیص داده شد.

حامد بیگدلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه تکیه مسجد یری‌پایین در سال ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد، گفت: از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان اعتباراتی برای این مکان تاریخی تخصیص داده شد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: هر آثاری که در میراث فرهنگی ثبت شود، اعتبار و بودجه‌ای نیز برای مرمت و بازسازی آن مکان پیش‌بینی می‌شود.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به بودجه‌ای که از محل اعتبارات مرمت‌های اضطراری بناهای تاریخی و مذهبی استان برای این بنا اختصاص یافته، عنوان کرد: این مسجد از لحاظ سازه و مقاومت دیوارها و پی مشکلات بسیاری داشت.

وی ادامه داد: ترک‌های عمیقی روی دیوار و سقف مسجد وجود داشت که تمامی آن توسط مشاور و کارشناسان فنی اداره‌کل مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد نفوذ رطوبت از معبر به پی بنا و کانال‌هایی‌ که از کوچه‌های ضلع جنوبی و غربی عبور کرده و موجب سستی آن شده بود. 

بیگدلی گریزی به مسئله مقاوم‌‌سازی این مسجد تاریخی زد و گفت: قرار است مقاوم‌سازی پی و دیوارها و در نهایت تیرریزی چوبی روی بام انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم آوار‌برداری انجام شده و رفع خطر کرده‌ایم، که امید است در سال‌های آینده با تزریق اعتبار این بنا هرچه سریع‌تر احیاء شود.

رئیس گروه حفظ و احیاء بناها و محوطه‌های تاریخی میراث فرهنگی استان زنجان اظهار داشت: این مسجد در سعدی جنوبی، کوچه شهید عزتی و در ضلع شرقی بنای تاریخی مسجد یری پایین واقع شده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر