logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۹۷۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

آسیب‌های موبایل برای کودکان

آسیب‌های-موبایل-برای-کودکان
وجود گوشی‌های تلفن همراه و وابستگی کودکان به آن می‌تواند نتایج و ثمرات جبران‌ناپذیری از جمله چاقی، مشکلات بینایی، اختلالات روحی و خواب را در‌پی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ نخستین مزیت تلفن همراه این بود که دیگر پس از آن افراد می‌توانستند به‌ راحتی با یکدیگر قرار بگذارند و یا در مسافرت‌ها به راحتی از وضعیت هم مطلع شوند تا جایی که با پیشرفت تلفن‌های همراه بسیاری از کارها و امور در منزل و بدون مراجعه افراد انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

انجام اینترنتی کارهای بانکی، پرداخت قبوض، خرید اینترنتی لباس و مایحتاج خانه و بسیاری از اقداماتی که از طریق اینترنت و گوشی‌های پیشرفته انجام می‌شود.

امروز با پیشرفت علم و ایجاد انواع گوشی‌های پیشرفته و انواع برنامه‌ها، نرم‌افزار‌ها وابستگی افراد به گوشی فراتر از حد عادی و انجام کارها و خرید است.

سرگرم بودن والدین و سایر اعضای خانواده  در گوشی‌های موبایل توجه کودکان را نیز به این گوشی‌ها جلب کرده است به حدی که تعداد زیادی از کودکان نیز در بیشتر اوقات با آن سرگرم هستند.

در بیشتر موارد پدر و مادرها برای رهایی از بازی‌کردن با کودک یا وجود مشغله‌های دیگر و یا آرام کردن گریه آن‌ها گوشی‌های موبایل را در دسترس آنان قرار می‌دهند.

گاهی وابستگی کودکان به این گوشی‌ها فراتر از حالت عادی بوده و در بردارنده مضرات و صدمات جسمی و روحی است.

با توجه به اینکه بدن کودکان نیاز به تحرک و دویدن و پریدن دارد اما استفاده از هر وسیله‌ای مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر سبب کم‌تحرکی افراد می‌شود که در نتیجه آن سبب افزایش وزن و چاقی کودکان می‌شود.

استفاده مداوم از گوشی و نگاه کردن به آن سبب ضعیف شدن چشم کودکان و به وجود آمدن انواع مشکلات بینایی را در پی خواهد داشت.

استفاده طولانی مدت از این لوازم در خواب کودکان مشکل‌ساز بوده و طبعات جبران‌ناپذیری را رقم خواهد زد و از طرفی در میان برنامه‌ها و بازی‌های موجود در گوشی‌ها مواردی وجود دارد که در بر دارنده خشونت و استفاده از سلاح‌هایی است که مناسب سن کودکان نبوده و در دراز مدت سبب خشونت کودک و تغییر در رفتار او و پرخاشگری خواهیم بود.

از طرفی وجود گوشی‌ها، کودک را از جمع‌های دوستانه و بازی‌های عادی با محیط اطراف دور کرده و باعث خواهد شد کودک نتواند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند در نتیجه از تعامل اجتماعی با همسالان خود غافل شده و در آینده نیز در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد.

نگاه کردن به صفحه گوشی و خیره‌شدن  به صفحه گوشی، هیچ فعالیت مغزی نیاز نداشته و سبب توقف رشد ذهنی کودک خواهد شد که این امر یادگیری و هوش کودک را به چالش خواهد کشید.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر