logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۹
[ شناسه خبر : ۳۹۷۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر حوزه علمیه ماهنشان:

حضور زنان در واقعه عاشورا تثبیت منزلتشان بود

حضور-زنان-در-واقعه-عاشورا-تثبیت-منزلتشان-بود-
مدیر حوزه علمیه ماهنشان با بیان اینکه زنان نقش مهمی در نهضت عاشورا داشتند گفت: مادران، همسران و دخترانی که در واقعه عاشورا حضور داشتند نقش بی‌بدیلی را ایفا کردند.

سهیلا رحمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: از نظر شهید مطهری واقعه کربلا سه علت داشته که شامل دعوت مردم کوفه، تقاضای بیعت یزید و امر به معروف و نهی از منکر است که عامل امر به معروف و نهی از منکر را عامل اصلی می‌دانند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه عامل اصلی قیام امام با توجه به، احادیث همان عامل امر به معروف و نهی از منکر است افزود: بخاطر همین عامل است که این نهضت شایستگی پیدا کرده که برای همیشه تاریخ زنده بماند.

مدیر حوزه علمیه ماهنشان ابراز کرد: خود سید‌الشهدا (ع) هم در سه قسمت دلیل قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر ذکر می‌کنند.

وی گریزی به نقش زنان در واقعه کربلا زد و گفت: در حادثه کربلا زنان نقش بی‌بدیلی ایفا کردند که شهید مطهری (ره) می‌فرماید؛ تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر و مؤنث است.

رحمانی مطرح کرد: حادثه‌ای که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند، ولی مرد در مدار خودش و زن در مدار خودش، از جمله کار‌هایی که آنان انجام دادند تشویق و حمایت از همسران و فرزندانشان جهت یاری‌رساندن پسر پیغمبر (ص) بود.

وی با تاکید بر اینکه در رأس همه این زنان قهرمان، زینب کبری (س) است که در همه حال تحت امر امام زمان خودش است بیان کرد: ایشان قبل و بعد از حادثه نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند، از تلاش برای جلوگیری از قتل امام حسین (ع) تا پرستاری از امام سجاد (ع) و سرپرستی کاروان اسرا به همراه امام سجاد (ع) و در نهایت پیام‌رسانی و عزاداری هدفمند برای امام  است.

مدیر حوزه علمیه زینب‌ کبری (س) ماهنشان خاطرنشان کرد: حضور و نقش‌آفرینی زنان در حادثه عاشورا، الگویی برای زنان مسلمان است تا برای اعتلای اهداف و احکام الهی همیشه در جامعه حضور فعال داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه زنان و دختران مسلمان نقش تعیین‌‌ کننده‌ای در احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارند گفت: آنان باید تلاش کنند این نقش را به خوبی ایفا کرده و توسعه دهند.

رحمانی عنوان کرد: دشمنان ما با چنگ و دندان به جنگ دین آمده و سعی در از بین بردن ارزش‌های دینی دارند که به فرموده حضرت امام (ره) زنان نیمی از جامعه هستند و مربی نیمی دیگر آنان که اگر متوجه مسئولیت و جایگاه خودشان شوند، تأثیرات بسیار خوبی می‌تواند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دشمن امروزه تمام تلاش خود را می‌کند که مردم را نسبت به وظایف دینی خودشان و به خصوص امر به معروف و نفس از منکر، بی‌تفاوت کند گفت: تا حدودی هم موفق شده است.

مدیر حوزه علمیه ماهنشان اظهار کرد: بسیاری از قشر مذهبی علی‌رغم دین‌داری به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود به نحو احسن عمل نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه امید است شاهد  کار‌هایی برای نهادینه‌سازی و توسعه فریضتین باشیم افزود: البته کارهایی در حال انجام است ولی کافی نیست.

رحمانی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر آثار و برکات دنیوی و اخروی فراوانی به همراه دارد من جمله اینکه امام باقر(ع) می‌فرمایند؛ امر به معروف و نهی از منکر دو واجب بزرگ الهی هستند  که سایر واجبات به پای آن‌ها می‌مانند.

وی در بخش دیگر اذعان کرد: پیامبر رحمت (ص) می‌فرمایند؛ گروهی هستند که نه پیامبرند، و نه شهید ولی مردم به مقامی که خداوند به خاطر امر به معروف و نهی از منکر به آنان عطا فرموده غبطه می‌خورند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر