logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۴
[ شناسه خبر : ۳۹۷۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
با یک بی‌احتیاطی؛

جان‌ها در جاده‌ها جا می‌مانند

جان‌ها-در-جاده‌ها-جا-می‌مانند
عوامل مختلفی در بروز حوادث جاده‌ای دخیل است که همه ساله افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند، در این بین استان زنجان نیز در بیش‌تر روزها شاهد حوادث تلخ و ناگوار تصادفات درون شهری و برون‌شهری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ عامل انسانی از جمله مواردی است که باعث بروز حوادث جاده‌ای می‌شود و درصد بالایی از تصادفات را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید

سالانه تعدادی زیادی از هموطنان در حوادث و تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و خانواده‌های بسیاری در این حادثه داغدار می‌شوند.

عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند بر تعداد مصدومان ناشی از تصادف بیافزای و تنها راهکار حل این مشکل پرداختن و عمل کردن به قوانین راهنمایی و رانندگی در طول مسیر است.

در تعالیم قرآنی نیز به این موضوع سفارش و تأکید شده است که  حفظ جان یک فرد حفظ جان تمام جامعه بوده و در واقع نمی‌توان به این موضوع بی‌تفاوت بود.

عوامل مختلفی مانند بستن کمربند ایمنی، رعایت سرعت مجاز و استفاده از تلفن همراه حین رانندگی باعث کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود.

بهترین راهکار آموزش از دوران ابتدایی قوانین راهنمایی و رانندگی است و مدارس و ارگان‌ها باید دست در دست نسبت به فرهنگ‌سازی آموختن قوانین راهنمایی و رانندگی اقدام کنند تا فرد از زمان کودکی نسبت به این موضوع حساس شود،

عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و خستگی زیاد در طول مسیر باعث خلق حوادث ناگوار در جاده خواهد شد و یک عمر پشیمانی به‌ همراه خواهد داشت.

بسیاری از تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری ناشی از حواس‌پرتی راننده، انحراف به چپ، سبقت غیرمجاز و استفاده از تلفن همراه رقم می‌خورد.

با افزایش نرخ جرائم راهنمایی و رانندگی انتظار می‌رود رانندگان نسبت به اين مهم حساس شوند تا به قوانین احترام گذاشته و در صدد انجام آن‌ها باشند.

 

 

 افزایش جریمه اهرمی برای کاهش تخلفات

 دراین راستا خبرنگار موج‌رسا به بررسی ابعاد مختلف حوادث جاده‌ای پرداخته و گفتگوی اختصاصی با مسئولان مربوطه‌ داشته که بدین شرح است.

مهدی میناخانی رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار سه ماه اخذ شده از پزشکی‌قانونی از اول فروردین ماه تا اواخر خرداد ماه جاری روند وقوع تصادف در جاده‌های مواصلاتی استان ۵ درصد کاهش داشته است اظهار کرد: عمده‌ترین علت در رخداد تصادفات جاده‌ای استان عدم مدیریت زمان توسط رانندگان است که در طول مسیر به ازای هر دو ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه باید در نقطه امن و ایمن متوقف شوند و استراحت کنند.

وی با بیان اینکه در آزادراه‌ها که مسیر یکنواخت است عدم توجه به جلو باعث تصادفات متعدد می‌شود و این ناشی از خستگی راننده در طول مسیر است گفت: افزایش جرائم از ۲۳ تیر ماه با هدف توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و کاهش تصادفات اعمال می‌شود و باید در نظر داشت برخی جرائم تا هفت برابر نیز افزایش یافته که این امر به خاطر حفظ سلامتی مردم بوده، هدف اعمال جریمه نیست و در واقع پیشگیری از تخلف است.

رئیس اداره کنترل و نظارت جاده‌ای پلیس راه استان زنجان ابراز کرد: عمده تخلفات رانندگان به دلیل کم بودن جرائم مربوطه بود، امید است با افزایش جرائم و رعایت قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی در طول مسیر شاهد کاهش تصادفات در جاده‌های مواصلاتی استان باشیم.

میناخانی اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده آمار متوفیان در جاده‌های دو طرفه در تصادفات رخ‌ به‌ رخ بیشتر و شدت جراحات ناشی از آن به نسبت بالا است.

   

 مردان بیش‌ترین آسیب‌دیدگان حوادث جاده‌ای هستند

در این راستا مليحه نقدی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی زنجان در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها با بیان اینکه حوادث ترافيكی اولين عامل در مرگ‌های ناشی از حوادث است اظهار کرد: بیشتر آسیب‌دیدگان از حوادث جاده‌ای مردان هستند و عوامل مختلف از جمله انحراف به چپ، استفاده از موبایل، عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و خستگی از مواردی است که بیش‌ترین عامل در بروز حوادث جاده‌ای است و قربانیان زیادی در بر داشته است.

وی با بیان اینکه تخلفات رانندگی یكی از علل بروز حوادث ترافيكی محسوب می‌شود گفت: در این میان عوامل محيطی نظارت پليس و اعمال قوانين راهنمايی و رانندگی، استفاده از خودروهای غيراستاندارد و راه‌های ناايمن در بروز اين تخلفات دخيل هستند و نقش به‌سزایی در وقوع حوادث را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: مهم‌ترين عوامل خطرات بروز حوادث ترافيكی سرعت بالا، عدم استفاده از كلاه‌ايمنی در موتورسيكلت و دوچرخه‌سواران، نبستن كمربندايمنی توسط راننده و سرنشینان عقب خودرو، خستگی و خواب‌آلودگی و استفاده از تلفن همراه در حين رانندگی است که باید به این موارد در رانندگی توجه داشته باشند تا از بروز حوادث ناگوار در طول مسیر خودداری شود.

روزانه ۳۰ دستگاه موتورسیکلت‌ در زنجان توقیف می‌شود

در این راستا حبیب موسوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان در گفتگو با موج‌رسا اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده از تصادفات درون‌شهری در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در خصوص تصادفات درون‌شهری ناشی از خسارت، ۷۲ درصد افزایش و تصادفات پزشکی قانونی منجر به فوت شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم ابراز کرد: تخلفات حادثه‌ساز و توقیف خودرو ۳۲ درصد افزایش، توقیف موتورسیکلت‌ ۴۷۷ درصد افزایش و جمع توقیف‌های صورت گرفته ۶۵ درصد افزایش را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان عنوان کرد: چند موضوع در دستورکار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد که به صورت ویژه مد نظر است و آن برخورد با تخلفات حادثه‌ساز، شوتی‌سواران و خودروهایی است که به هر نحوی مزاحمت‌هایی برای مردم ایجاد می‌کنند.

موسوی اضافه کرد: از مقام قضائی پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان دستور در این باره دریافت شده است که با متخلفان قانون برخورد قاطع انجام شود. که افزایش مبالغ جریمه خود عامل مهم در رعایت بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی و تنبیه افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند خواهد بود.

وی ادامه داد: در خصوص موتورسواران نیز روزانه ۳۰ دستگاه موتورسیکلت‌ در استان زنجان توقیف می‌شود و نزدیک به ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت نیز اعمال قانون می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان عنوان کرد: باید موتور‌سواران استفاده از کلاه ایمنی را مقدم بدانند چون مانع بروز حوادث وخیم برای آن‌ها و راکبان آن می‌شود.

با این حال رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی راهی مناسب و درست برای کاهش تصادفات درون و برون‌شهری است که همه رانندگان به نوعی در کاهش تصادفات دخیل هستند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر