logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۹۶۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خدابنده:

شیخ اشراق احیاگر حکمت خسروانی ایران است

شیخ-اشراق-احیاگر-حکمت-خسروانی-ایران-است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خدابنده گفت: شیخ اشراق از بزرگ‌ترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ به نقل از نسیم اشراق نشست ادبی به مناسبت بزرگداشت و گرامی‌داشت حکیم شیخ شهاب‌الدین سهروردی و به منظور ارج نهادن به مفاخر فرهنگی و هنری شهرستان خدابنده با حضور جامعه ادبی این شهرستان در فرهنگ‌سرای اشراق شهر قیدار برگزار شد.

بیشتر بخوانید

در این نشست ادبی هر یک از شرکت‌کنندگان به خوانش زندگی‌نامه شیخ اشراق پرداختند و اشعاری از این حکیم و نابغه قرن ششم سرودند.

علی جهان‌شاهلو در این نشست اظهار کرد: شهاب‌الدین یحیی ابن حبش امیرک ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شهاب‌الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق (شيخ مقتول و شیخ شهید) فیلسوف نام‌دار ایرانی بود که در شهر سهرورد شهرستان خدابنده استان زنجان چشم به جهان گشود.

وی افزود: شیخ اشراق از بزرگ‌ترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد، وی هم شاعر بود و هم در اصول فقه ید طولانی داشت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خدابنده ادامه داد: جای بسی تاسف است که شخصیت والائی چون شیخ اشراق همچنان در میان بخش‌هائی از جامعه علمی بشری ناشناخته باشد و جایگاه وی در این عرصه مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه شیخ اشراق برای خود ما و شرقی‌ها هم به اندازه کافی شناخته شده نیست خاطرنشان کرد: این امر اقتضا می‌کند که همه توان خود را برای معرفی اين شخصیت بی‌نظیر علمی به کار ببریم و وی را به همگان معرفی کنیم.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر