logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۹۵۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]
استاد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای الغدیر زنجان:

رئیس جمهور شایسته‌سالاری را اولویت قرار دهد

رئیس-جمهور-شایسته‌سالاری-را-اولویت-قرار-دهد-
استاد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای الغدیر زنجان با بیان اینکه سیستم اجرایی دولت، اعضای کابینه و وزرا باید از میان افراد قوی و بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شوند گفت: رئیس جمهور جدید برای موفقیت، دولت شهید آیت‌الله رئیسی را الگو قرار دهد.

به گزارش خبرگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با توجه به برگزاری انتخابات و تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب توسط مقام معظم رهبری، خبرنگار موج‌رسا بابت مقایسه‌ای برای قیاس مسیر عبرت‌انگیز دولت روحانی با مسیر الگوی شهید آیت‌الله رئیسی و مطالبه از رئیس‌ جمهور منتخب که مورد حمایت همه ماست، برای برگزیدن مسیر الگو، گفتگویی با استاد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای الغدیر زنجان ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

موج‌رسا: از دیدگاه شما برای رئیس‌جمهور منتخب در دولت روحانی چه موضوعاتی عبرت‌آموز است؟

امید باقری: با توجه به اینکه خدمت به مردم زمانی که با اخلاص و با نیت الهی باشد قطعاً تأثیرات فراوانی در پیشرفت خواهد داشت، عملکرد دولت دوازدهم در بخش‌های مختلف یکسان نبوده و در برخی موارد بر طبق انتظارات بود، اما در برخی موارد این‌گونه نبوده است.

دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۲ با ایده مرکزی تعامل با دنیا برای حل مسائل اقتصادی ایران سکان اداره کشور را به دست گرفت.

اگرچه این مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای و موجب موفقیت‌‌های کوتاه‌مدت مانند آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران شد ولی از لحاظ تجارت خارجی برای ایران منفعتی نداشت که باعث ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی به کشور و توسعه تبادلات مالی شود.

دولت دوازدهم نگاه به غرب داشت

دولت دوازدهم، عملاً فقط نگاه به غرب را در دستور کار داشت، غافل از اینکه فرصت‌ها از جمله فرصت توسعه روابط کشاورزی با روسیه، توسعه روابط راهبردی با چین و همچنین توسعه مبادی ورود ارز به کشور از مسیر گسترش روابط اقتصادی بخش خصوصی با همسایگان درگذر است.

دولت دوازدهم در آغاز فعالیت با معضل رشد اقتصادی منفی و تورم سنگین مواجه بود، تورم ۴۰ درصدی و رشد اقتصادی ۲ درصد، که منجر به رکود تورمی در اقتصاد ایران شده بود.

استراتژی خروج از رکود تورمی در دستور کار دولت قرار گرفت و بسته‌ای مفصل برای این موضوع طراحی شد، در عمل اگرچه در مهار تورم، توفیق حاصل شد و نرخ تورم در سال ۹۴ به مرز تک رقمی رسید اما رشد اقتصادی نیز صفر درصد شد. 

افت شدید قیمت نفت و معطل ماندن اقتصاد ایران به نتیجه مذاکرات و پس از آن امضا و اجرای برجام که فرآیندی زمان‌بر بود ناگزیر اقتصاد ایران را در رکود نگه داشت.

آسیب غرب‌گرایی، غفلت از ظرفیت داخلی است

بزرگ‌ترین آسیب نگاه غرب‌گرایی، غفلت از ظرفیت‌های داخلی است، گذشته هم نشان داده، هیچ‌گاه بیگانگان دلسوز کشور نبودند.

در این زمینه دو آسیب وجود دارد اول اینکه به دشمن غیرقابل اعتماد، اعتماد می‌کنیم، دشمن نیز تمام تلاش خود را برای عدم پیشرفت کشور به کار گرفته و تمام سعی خود را برای وابسته‌سازی ایران به خود می‌کند.

این نگاه به غرب، انگیزه‌های داخلی را از بین می‌برد و باعث می‌شود که معطل غربی‌ها بمانیم و از نیروهای داخلی نیز استفاده نمی‌کنیم عملاً با یک عقب‌گرد بسیار خطرناک و آسیب‌زا مواجه خواهیم بود.

تجربه عملکرد دولت دوازدهم در حوزه بورس مانند درس عبرتی است که همواره باید مدنظر دولتمردان قرار داشته باشد.

دولت باید از تصمیم‌های خلق‌الساعه پرهیز کند

دولت منتخب باید از تصمیم‌های خلق‌الساعه که سبب سلب اعتماد مردم از بازار سرمایه می‌شود، خودداری کند و تحقق سرمایه‌گذاری بدون ریسک از دیگر راهبردهایی است که دولت‌مردان آینده باید نسبت به آن متعهد باشند

استاد

موج‌رسا: از دیدگاه شما دولت سیزدهم در چه زمینه‌‌هایی موفق بود و می‌توان از آن به عنوان الگو یاد کرد؟

استاد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای الغدیر زنجان: با توجه به بیانات رهبر انقلاب به اهمیت کار جهادی و تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌توان کوه‌های مشکلات را جابه‌جا کرد، یکی از ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی خستگی‌ناپذیر بودن و روحیه جهادی او بود.

رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه دولت سیزدهم، سعی بر این داشتند که با سیاست‌گذاری دیپلماتیک خود مبنی بر نگاه به شرق بتوانند سطح روابط ایران را با کشورهای همسایه ارتقاء بدهند، بدین‌منظور ایشان سفر به اغلب کشورهای همسایه را در دستور کار خود قرار دادند.

در دولت سیزدهم تعامل با کشورها افرایش یافت

در دولت سیزدهم روابط با کشورهای اطراف بهبود پیدا کرد و مناسبات سیاسی و اقتصادی با همسایگان رشد پیدا کرد و حتی گام‌های بسیار مثبتی در راستای عادی‌سازی روابط با مصر برداشته شد این یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین نقاط قوت دولت شهید آیت‌الله رئیسی بود.

در حالی‌که بسیاری از تحلیل‌گران روابط بین‌الملل انتظار داشتند دوران تصدی شهید آیت‌الله رئیسی با انزوا و جنجال برای ایران همراه باشد، رئیس‌جمهور ایران به طرز ماهرانه‌ای سیاست خارجی این کشور را در دنیای پیچیده روابط بین‌الملل کنونی هدایت کرده است‌.

شهید آیت‌الله رئیسی موقعیت بین‌المللی ایران را نه با توسعه یک راهبرد جدید بلکه با تکیه بر اصلاح اقدامات پیشینیان خود تقویت کرده است.

او به نحو ماهرانه‌ای از مجموعه استراتژی‌های دیپلماتیک دولت‌های قبلی از جمله بازدارندگی نامتقارن، منطقه‌گرایی و استراتژی «نگاه به شرق» استفاده کرده است، علاوه بر این دولت او سیاست همسایگی را احیاء کرده و تعامل با منطقه آمریکای لاتین را هم افزایش داده است. این تداوم و استفاده بهینه در کاهش انزوای این کشور و تقویت مجدد نفوذ آن هم در منطقه خلیج فارس و هم در سراسر خاورمیانه، مؤثر بوده است.

باتوجه به جنگ کنونی در غزه و مانورهای دیپلماتیک ایران پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ این نوع خاص سیاست خارجی دولت شهید آیت‌الله رئیسی، ایران را بدون توجه به نتیجه جنگ، منتفع می‌سازد.

تغییر محسوس در دستور کار سیاست خارجی رئیسی در عرصه اقتصادی، تمرکز وی بر مفهوم اقتصاد مقاومتی است که راهبردی با هدف کاهش آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم‌ها از طریق رویکرد اقتصاد حمایتی است. 

دولت سیزدهم موجب گسترش صادرات شد

موج‌رسا: دولت سیزدهم چه موفقیت‌ها در عرصه اقتصادی ایجاد کرد؟

باقری: شهید آیت‌الله رئیسی هدف خود را افزایش تولید داخلی گسترش صادرات و به حداقل رساندن واردات و در نهایت دست‌یابی به یک اقتصاد خودکفا بدون نیاز به مذاکره با غرب برای رفع تحریم‌ها قرار داده است. مفهوم حمایت‌گرایی اقتصادی مفهوم جدید نیست و می‌توان آن را در مواردی مانند ایالات‌متحده و پیشنهاد الکساندر همیلتون برای محافظت از نهادهای آمریکایی در برابر رقابت خارجی یافت. 

این رویکرد کلان در سال‌های قبل از رکود بزرگ در آمریکا به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

از این‌رو شهید آیت‌الله رئیسی دیپلماسی اقتصادی خود را با تمرکز بر ۱۵ همسایه ایران که در مجموع بازار ۵۰۰ میلیون نفری (مشتریان کالاهای ایرانی) را تشکیل می‌دهند، در اولویت قرار داد.

 او همچنین بر صادرات محصولاتی که تحریم آن‌ها سخت‌تر است مانند بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی غیرخام تمرکز کرده است. 

کاهش مالیات برای تولیدکنندگان کالا به منظور افزایش تولید و ترویج اقتصاد خودکفایی اقدامی اضافی برای خودکفایی است. 

در راستای بهبود روابط ایران با عربستان مقامات ارشد امنیتی این دو کشور در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ در پکن باهم دیدار کردند تا فصل جدیدی را در روابط دوجانبه پس از نزدیک به هفت سال خصومت و دشمنی آغاز کنند. 

احیاء روابط با عربستان سعودی پس از ۷ سال 

احیاء روابط با عربستان سعودی پس از هفت سال قطع ارتباط مهم‌ترین دستاورد دولت رئیسی در صحنه دیپلماسی در منطقه بود.

 بازگرداندن سریع سفارت‌خانه‌ها در ریاض و تهران نشان‌دهنده افقی مهم در دیپلماسی منطقه‌ای ایران است.

احیاء واحد‌های راکد در دولت سیزدهم

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم مقرر شد که احیاء واحدها چه واحدهایی که به صورت کامل راکد شده‌اند و چه واحدهایی که زیر ظرفیت کامل خود کار می‌کنند (در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی) در دستور کار قرار گیرد.

بر همین مبنا نیز هم نهضت ملی احیاء واحدهای اقتصادی و هم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نسبت به راه‌اندازی مجدد واحدها اقدام کردند، نتیجه این شد که از بالغ بر ۵۰ هزار واحد راکدی که در سال ۱۴۰۰ شناسایی شده بودند تا پایان سال ۱۴۰۲ با احیاء بالغ بر ۸ هزار و ۷۷۰ واحد، تعداد واحدهای راکد حدود ۴۱ هزار واحد شد.

دولت سیزدهم با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله منابع و سرمایه‌های مردمی در بورس، منابع بانک‌ها و صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری در واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل نسبت به احیاء این واحدها اقدام کرد.

از فعالیت‌های مثبت اقتصادی دولت شهید آیت‌الله رئیسی توجه به احیاء کسب و کارهای تعطیل شده به دلیل رکود و همچنین تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و البته توجه به رشد بخش صنعتی است که پیوند کسب و کارهای دانش‌بنیان با بخش صنعت که با پیگیری جدی در طی چند سال گذشته انجام شده نیز در کاهش نرخ بیکاری نقش مؤثری داشته است.

دهه ۹۰  دوران خوبی برای صنعت نبود

دهه ۹۰ را می‌توان بدترین دوران برای بخش عمران و صنعت کشور خواند، چراکه در این دوره عدم تخصیص بودجه کافی به این بخش‌ها به خصوص بودجه عمرانی سبب انباشت حجم زیادی بدهی دولت به پیمانکاران شد که در نهایت هزینه آن بر دوش مردم و دولت جدید آوار شد در دولت قبل طی دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۴، رشد سالانه پرداخت‌های عمرانی منفی شده بود اما رشد ۹۴.۲ درصدی پرداخت‌های عمرانی در طی یک سال (۱۴۰۱) نسبت به سال قبل در طول دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین در طول دو دهه اخیر هیچ‌گاه معادل ۱۰۰ درصد پیش‌بینی بودجه عمرانی پرداخت نشده اما در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۵.۲ درصد بودجه مصوب، عمرانی از محل خزانه‌داری کل کشور، توانست این مهم را محقق کند.

مو‌ج‌رسا: با توجه به دریافت حکم تنفیذ رئیس‌جمهور جدید از مقام معظم رهبری، درباره انتخاب کابینه وزرا چه توصیه‌های دارید؟

استاد دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای الغدیر زنجان: از امروز مسعود پزشکیان رئیس‌ جمهور شرعی و قانونی کشور است و ما بر اساس وظیفه قانونی و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کمک و همکاری با دولت پزشکیان در راستای کمک به پیشرفت کشور از هیچ کمکی فروگذار نخواهیم کرد.

از امروز ما بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب بحث‌های انتخاباتی را کنار گذاشته و تمرکز خود را در روشنگری و آگاه‌سازی جامعه که انجام آن مستلزم نقد منصفانه است، قرار خواهیم داد.

عدم انتخاب افرادی که با انقلاب زاویه دارند

طبق بیانات رهبری که فرمودند: کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذره‌ای با انقلاب زاویه دارند، آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذره‌ای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمی‌خورد، او همکار خوبی برای شما نخواهد بود، آن کسی که دلبسته‌ آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمی‌شود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیت‌های کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریت نخواهد کرد و آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بی‌اعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود و کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.

هر پنج جمله فوق تأکید و توصیه اخیر حضرت آقا به دولت آینده است. اگر بر اساس این الگوها افراد انتخاب شوند جای نگرانی نیست.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر