logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۹۵۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام نور زنجان مطرح کرد:

حل مشکلات کشور با کابینه‌ای کارآمد

حل-مشکلات-کشور-با-کابینه‌ای-کارآمد
رئیس دانشگاه پیام نور زنجان گفت: دولت ایران در حال حاضر کابینه‌ای لازم دارد که با نگاه یک‌دست، روشن و دقیق مسائل کشور را در دو حوزه فرصت‌ها و تهدیدها درک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با توجه به اینکه مراسم تنفیذ و اعطای حکم چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران و آغاز به‌ کار رسمی مسعود پزشکیان برگزار شد خبرنگار موج‌رسا گفتگویی را با رویا کرمی از اعضای برتر هیأت علمی گروه کشاورزی و همینطور رئیس دانشگاه پیام نور زنجان ترتیب داد که مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

موج‌رسا: نظر شما از حضور مردم در صحنه انتخابات چیست؟

کرمی: برگزاری انتخابات با شکوه و مردمی ریاست جمهوری ایران که با حضور پر شور و حماسی ملت ایران انجام شد، بار دیگر قدرت و همبستگی ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید.

رهبر انقلاب از ابتدای امسال، چهار محور برای لزوم افزایش مشارکت در انتخابات را مورد اشاره و تاکید قرار دادند، مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت و امنیت انتخابات از جمله محو‌رهای مهمی بود که برای برگزاری انتخابات اسفند ماه مورد تأکید و اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت.

انتخابات فرصتی برای اظهار نظر همه مردم در خصوص نحوه اداره کشور، تعاملات جهانی و شیوه‌های مدیریت اقتصادی جامعه است. حتی برخی از مردم در خارج از کشور با وجود هجمه‌های سلطنت‌طلبان و توطئه دشمنان، در این رأی‌گیری مشارکت کردند.

اعضای کابینه توانمند باشند 

موج‌رسا: انتخاب اعضای کابینه رئیس جمهور که بدنه اصلی محسوب می‌شود باید چطور باشد؟

رئیس دانشگاه پیام نور زنجان: هم اکنون نیز انتخاب دیگری در راه است که باید توسط ریاست جمهوری صورت گیرد. انتخاب اعضای کابینه باید در فرایندی شامل قضاوت درباره نقاط ضعف و قوت گزینه‌های مختلف به‌ دور از تعصبات صورت گیرد و منجر به برگزیدن افرادی توانمند و شایسته شود که بتوانند الگو و پیشروی خدمت جهادی باشند. برخی از اقدامات رئیس جمهور از مشروعیت ولایت است و کارهای او از اختیارات و شئونات ولی‌فقیه محسوب می‌شود.

رئیس جمهور منتخب باید با تیمی کار کند که با وی همراه بوده و انتخاب کابینه همراه نیز حق مسلم پزشکیان است. در دیدار نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب، ایشان نکاتی را بر اساس ضرورت‌های کشور مطرح کردند که بی‌شک باید به این نکات توجه جدی شود. امروزه مردم به دنبال مردی هستند که در کنار آنان قرار گیرد و از پشت میز و مقام به جامعه نگاه نکند.

دولت ایران در حال حاضر کابینه‌ای لازم دارد که با نگاه یک‌دست، روشن و دقیق مسائل کشور را در دو حوزه فرصت‌ها و تهدیدها درک کند. از جمله آنکه باور داشته باشد ایران در نقطه‌ای قرار گرفته که جریان مقاومت در منطقه به قدرت و قوتی بی‌بدیل دست یافته است.

دولت رئیسی الگو با عزم جهادی است

موج‌رسا: طبق فرمایشات رهبری دولت شهید رئیسی و دولت روحانی چگونه قابل قیاس است؟

کرمی: مقام معظم رهبری دولت رئیسی را  دولت الگو با عزم جهادی خواندند همانگونه که بعضی از دولت‌ها هم در گذشته، به عنوان دولت عبرت مطرح شدند. در حقیقت می‌توان گفت در دو انتهای پیوستار خدمت دولت‌ها، تصوری جز الگو یا عبرت نیست! بنابراین انتظار می‌رود رئیس جمهور منتخب در تشکیل کابینه و اداره دولت خط مشی الگو بودن را پیش بگیرند.

آیت‌الله رئیسی مجاهدی روشن ضمیر بود که به پشتوانه اتکاء به نصرت الهی و باور به مردم، در دوران کوتاه ریاست جمهوری خود دغدغه‌ای جز خدمت به مردم و گره‌گشایی از کار مردم نداشت و هم‌زمان بی‌صبرانه در انتظار شهادت بود. چند سالی بود که کسی مجاهدی در قامت «دولت مرد» و «رئیس جمهور» ندیده بود و بزرگ‌ترین خدمت سید‌ ابراهیم رئیسی که به‌ خوبی انجام داد، بازگرداندن نشان «قداست» به سینه‌ «دولت ایران» بود.

برجام برنامه‌ای پوچ است 

موج‌رسا: نظر شما در مورد برجام چیست؟

رئیس دانشگاه پیام نور زنجان: مردادماه 1400، آخرین دیدار کابینه دولت دوازدهم با رهبر انقلاب اسلامی درحالی برگزار شد که آمریکا از برجام خارج شده و سیاست خارجی کشور به بن‌بست رسیده بود. اعتماد بیش از اندازه دولت روحانی به طرف آمریکایی و عدم اتخاذ تدابیر مناسب در مذاکره با غرب، خسارت بزرگی را برای کشور به بار آورده بود.

در شرایطی که ایران به تمام تعهدات خود در توافق برجام عمل کرده بود، آمریکا به صورت یک‌طرفه از این توافق خارج شد و در حالی که انتظار می‌رفت با تغییر دولت در ایالات متحده، سیاست‌های این کشور دچار تغییر شود، بایدن هم مسیر ترامپ را در پیش گرفت.

با توجه به این تجربه‌ها، شهید آیت‌الله رئیسی دولت سیزدهم را تشکیل داد، دولتی که پیش از هر چیز، به دنبال تقویت توانمندی‌های داخلی بود. حل مشکلات و تأمین نیازهای مردم که در دولت پیشین مورد غفلت قرار گرفته بود، به محور اقدامات دولت شهید رئیسی تبدیل شد.

موج‌رسا: پزشکیان و کابینه‌اش چه اقداماتی باید برای ایران انجام دهد؟

کرمی: ایران نمونه‌ای بی‌بدیل از یک کشور اسلامی مستقل و قدرتمند در دنیا و منطقه خاور‌میانه است و لازم است که اعضای کابینه افرادی باشند که مطابق فرمایش مقام معظم رهبری دلبسته غرب و آمریکا نباشند و بتوانند حافظ و توسعه‌دهنده اقتدار ایرانی اسلامی در تمامی زمینه‌ها باشند. افرادی که به توانمندی درونی باور داشته باشند و سیاست‌های عزتمندانه را سرلوحه خود قرار دهند. سیاست‌هایی که مبتنی بر خود‌کفایی، استقلال، تولید داخلی، بازدارندگی، و تأمین امنیت پایدار منطقه است.

اعضای کارگروه انتخاب گزینه‌های وزارت‌خانه‌های دولت چهاردهم نیز باید نگاه فراجناحی داشته باشند و از نقطه نظرات کارشناسان نیز استفاده کنند و تأکیدشان بر تقویت وفاق ملی باشد.

موج‌رسا:به نظر شما رئیس جمهور در انتخاب کابینه خود باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

رئیس دانشگاه پیام نور زنجان: رئیس‌جمهور باید در انتخاب اعضای کابینه از تمام توان و ظرفیت‌های مدیریتی کشور و نیروهای انسانی استفاده کند در حقیقت انتظار انتخاب کابینه‌ای فرا‌حزبی و حتی قومیتی و فراجنسیتی است. انتخاب کابینه فقط باید بر اساس تعهد، تخصص، و شایستگی اخلاقی، علمی و اجرایی باشد. توقع ما آن است که کارگروه‌های انتخاب گزینه‌های وزارتخانه‌ها نیز به اصولی که رئیس‌جمهور درباره ویژگی‌های دولت خود مطرح کرده است، پایبند باشند و در پیشنهاد افراد این موارد را لحاظ کنند.

اگر چه شاخص‌های انتخاب مشخص است اما رئیس‌جمهور نیز باید بتواند هم‌افزایی را بین افراد کابینه به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی به وجود آورد چرا که آثار آن در سفره‌های مردم نمایان خواهد بود، این در حالی است که در برخی از دولت‌های قبل این هم‌افزایی را کمتر دیدیم. امیدواریم که شاهد هماهنگی دولت‌مردان به‌ویژه تیم اقتصادی دولت چهاردهم با یکدیگر باشیم.

رئیس جمهور منتخب باید تلاش کند که متواضع و مردمی بوده و مردم‌داری از ویژگی‌هایش باشد و سلوک اخلاقی را رعایت و برای رفع مؤثر مشکلات اقتصادی اقدام کند.

رئیس جمهور در پیشبرد سیاست خارجه دقت کند 

موج‌رسا: به نظر شما رئیس جمهور چگونه می‌تواند با کشور‌های خارجه در تعامل باشد؟

کرمی: رئیس جمهور باید در توسعه سیاست خارجه با همه دنیا تعامل و ارتباط داشته باشد و اینکه نباید مسائل کشور را به نگاه مثبت آمریکایی‌ها گره بزند، به دلیل اینکه نمی‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.

ضعف و مشکلات داخلی را به خارج از کشور گره نزند، چشمانش به دست دشمنان نباشد. مقتدرانه مشکلات داخلی را حل کند و تعامل خوبی با کشور‌های همسایه داشته باشد.

اکنون نیز امیدواری زیادی جهت شروع کار مقتدرانه دولت چهاردهم در سطح ملی و بین‌المللی ایجاد شده است.

یکی از شعار‌های مهم دولت پزشکیان به‌کار‌گیری از قشر جوان و نخبه است، امید است در دولت جدید از نیروی جوان که از دانشی بسیار زیاد برخوردار  هستند نیز به‌کار گرفته شود.

پرهیز از جناح‌بندی سیاسی و دو سویه کردن جامعه می‌تواند باعث آبادانی و پیشرفت کشور ایران در تمامی زمینه‌های داخلی و خارجی شود.

با تمام این‌ها انتظاری که از رئیس جمهور منتخب می‌رود این است که با انتخاب اعضای کابینه توانمند با روحیه جهادی، کارآمد، خستگی‌ناپذیر، با اعتقاد و اعتماد به توانمندی‌های داخلی، با پاکدستی و صداقت کشور را به سمت و سوی بهتری ببرند. و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند مسائل مختلف کشور و حل آن‌ها مورد اولویت قرار گیرد و مسیر دولت شهید آیت‌الله رئیسی در ابعاد گسترده‌تری ادامه یابد.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر