logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۹۵۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر خبر داد:

خرید تضمینی بیش از ۶۰ تن کلزا

خرید-تضمینی-بیش-از-۶۰-تن-کلزا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: از ابتدای برداشت دانه روغنی کلزا، بیش از ۶۰ تن کلزا توسط یک مرکز خرید دولتی خریداری شده است.

حسن مولایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: برداشت دانه روغنی کلزا از سطح بیش از ۳۰ هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان ابهر آغاز شده است.‌

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۳۵۰ هزار ریال با میانگین ناخالصی ۲ درصد و رطوبت ۱۰ درصد است، اظهار کرد: دانه روغنی کلزا از جمله محصولات سازگار با آب و هوا و بافت خاک‌های شهرستان ابهر است و کشت آن باعث افزایش ۲۵ درصدی عملکرد غلات می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر افزود: با توجه به عدم رعایت تناوب در کشت محصولات زراعی و به تبع آن شیوع بیماری‌های جدید مثل پاخوره در مزارع لوبیای شهرستان،‌ کشت کلزا در تناوب با گندم آبی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای اجرای تناوب و کاهش آفات و بیماری‌های مزارع باشد.

وی با بیان اینکه برداشت کلزا از ۳۰ خرداد ماه از سطح مزارع شهر صائین‌قلعه آغاز شده است، اضافه کرد: یک مرکز خرید دولتی (اتحادیه تعاونی روستایی خدابنده) برای تسهیل در امر خرید و رفاه حال کلزاکاران شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه برداشت کلزا با کمباین‌های مجهز به هد برداشت انجام می‌گیرد، گفت: هر سال بذور یارانه‌‌دار به کشاورزان تحویل داده شده و دستگاه‌های ریزدانه کار و هد برداشت نیز به صورت الگویی از طریق اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون و طرح افزایش عملکرد دانه‌های روغنی خریداری و در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

مولایی با اشاره به اینکه مراکز خرید کلزا همه روزه از ساعت هشت صبح برای دریافت محصول کلزاکاران دایر است، اضافه کرد: تأمین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تأمین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه از اهداف توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر