logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۲
[ شناسه خبر : ۳۹۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماهنشان خبر داد:

توسعه زمین‌های چمن مصنوعی ماهنشان

توسعه-زمین‌های-چمن-مصنوعی-ماهنشان-
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماهنشان با بیان اینکه زمین‌های چمن مصنوعی شهرستان ماهنشان توسعه پیدا می‌کند گفت: در حال حاضر در شهرستان ماهنشان هشت زمین چمن مصنوعی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ ورزش باید به عنوان یک مسئله فرابخشی و به یک گفتمان ملی تبدیل شود تا بتواند نقش و کارکرد خود را انجام بدهد و پیشگیری را جایگزین درمان کند که در این میان وجود اماکن، تجهیزات و امکانات ورزشی اثرات مهمی در تحقق این امر و جذب مردم به خصوص جوانان و نوجوانان به ورزش دارند که یکی از این امکانات، وجود زمین‌های فوتبال چمن مصنوعی در سطح شهرستان‌ها است. در این راستا موج‌رسا گفتگویی با مجتبی اسکندی‌پور رئیس اداره ورزش و جوانان ماهنشان ترتیب داد که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

وجود هشت زمین چمن مصنوعی در ماهنشان

موج رسا: در حال حاضر در سطح شهرستان ماهنشان چه تعداد زمین چمن مصنوعی وجود دارد؟

اسکندری‌پور: به طور کلی در شهرستان ماهنشان هشت زمین چمن مصنوعی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها نیاز به تعویض و نوسازی دارد و نوسازی تعدادی از آن‌ها نیز طی سال‌های گذشته انجام شده و در حال استفاده و بهره‌برداری است.

با توجه به نیاز به این اماکن ورزشی در برخی مناطق و روستاها، در جهت ایجاد امکانات در روستاها نیز گام‌هایی برداشته شده است که شهرستان ماهنشان یکی از شهرستان‌های پیشتاز و فعال در این زمینه است که در این مورد خبرنگار موج‌رسا گفتگویی با مجتبی اسکندری‌پور رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماهنشان داشته است.

در حال حاضر در سطح شهرستان ماهنشان هشت زمین چمن مصنوعی وجود دارد که ۶ مورد متعلق به اداره ورزش و جوانان و دو مورد متعلق به اداره آموزش و پرورش است.

چمن مصنوعی شهر ماهنشان که تخریبی بوده و غیرقابل استفاده است که امسال با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تعویض و نوسازی خواهد شد.

چمن مصنوعی شهر دندی که شهریور ماه سال قبل تعویض و نوسازی شد و هم‌اکنون در حال استفاده است.

چمن مصنوعی روستای پری نوسازی خواهد شد 

چمن مصنوعی روستای پری که با هماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان طی سال جاری تعویض و نوسازی خواهد شد.

چمن مصنوعی روستای خیرآباد که در حال بهره‌برداری است و چمن مصنوعی روستای قلعه‌جوق‌ سیاه‌منصور بخش انگوران که هم‌اکنون در حال استفاده است.

چمن مصنوعی روستای انگوران نیز از پروژه‌های ملی بوده و هم‌اکنون در حال احداث بوده که مراحل زیرسازی آن به اتمام رسیده و امید است با تزریق اعتبار لازم نصب چمن مصنوعی آن نیز به اتمام رسیده و در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.

موج رسا: با توجه به جمعیت شهرستان ماهنشان نیاز به ایجاد چه تعداد چمن مصنوعی جدید وجود دارد؟ آیا در جهت ایجاد و احداث اقداماتی انجام شده است؟

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماهنشان: قبل از پرداختن به این مسئله باید به یک شاخص آماری مراجعه کرد که در همه جای دنیا مورد اجماع متخصصان حوزه ورزش است و این موضوع را ممکن می‌سازد تا به مقایسه محل‌ها و مناطق جغرافیایی با یکدیگر و با استانداردهای استانی، ملی و جهانی پرداخت و بر اساس نگاه آمایشی به نیازسنجی اماکن ورزشی اقدام کرد، این شاخص سرانه ورزشی است که از نسبت مساحت کل اماکن ورزشی سرپوشیده و روباز (اعم از زمین‌های ورزشی چمن طبیعی، چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی و استخرها) بر جمعیت آن منطقه به دست می‌آید.

البته در این موضوع بایستی به دو متغیر مهم نیز توجه داشته باشیم، سالم بودن و در حال استفاده بودن همه اماکن ورزشی و در اختیار گذاردن کلیه اماکن ورزشی (درون و برون سازمانی) به مردم دو پیش فرض در این محاسبات بوده است.

برنامه‌ریزی طرح توسعه امکان ورزشی 

بر این اساس، آخرین سرشماری صورت گرفته مربوط به سال ۱۳۹۵ است و به تبع آن اداره کل ورزش و جوانان نیز بر اساس اطلاعات آن سال، طرح توسعه اماکن ورزشی شهرستان ماهنشان را تدوین کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت داده است.

اما ما در سال قبل با توجه به افزایش تعداد اماکن ورزشی در این سال‌ها به به‌ روزرسانی این آمار اقدام کرده و اطلاعات جدید را در اختیار متولیان امر و مسئولان تصمیم‌گیر شهرستانی و استانی قرار داده‌ایم.

۳۱ مکان ورزشی در شهرستان ماهنشان وجود دارد 

موج رسا: بر اساس آمار جمعیتی چه تعداد مکان ورزشی در شهرستان وجود دارد؟

اسکندری‌پور: بر این اساس در سال ۱۳۹۵ شهرستان ماهنشان دارای ۳۹ هزار ۴۲۵ نفر جمعیت بوده است و لذا سرانه‌ورزشی شهرستان ماهنشان با ۲۱ مکان ورزشی با مساحت ۲۴ هزار و ۸۷۷ مترمربع، ۰.۶۳ متر برآورد شده است.

اما در حال حاضر شهرستان ماهنشان با توجه به اینکه تغییر معنی‌داری در جمعیت آن مشاهده نمی‌شود، اما تعداد اماکن ورزشی آن به ۳۱ مکان و مساحت مربوطه به حدود ۳۶ هزار متر‌مربع رسیده است که با این احتساب هم‌اکنون سرانه ورزشی شهرستان ماهنشان حدود ۰.۹ متر‌مربع است.

شهرستان ماهنشان دارای دو بخش مرکزی و انگوران است، در سال ۱۳۹۵، بخش مرکزی با ۱۸ مکان ورزشی ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر‌مربع مساحت و ۲۲ هزار و ۲۶۱ نفر جمعیت، سرانه‌ورزشی حدود ۰.۸۳ متر داشته است که هم‌اکنون با افرایش تعداد اماکن ورزشی به ۲۰ فضا و مساحت حدود ۲۰ هزار  مترمربع، دارای ۰.۸۶ متر سرانه ورزشی است.

بخش انگوران نیز در سال ۱۳۹۵ با تعداد ۶ مکان ورزشی و مساحت ۱۱ هزار و ۲۷۹ متر‌مربع و جمعیت ۱۷ هزار و ۱۴۶ نفر، دارای ۰.۶۵ متر سرانه ورزشی بوده است که این رقم در سال جاری با ۱۱ مکان ورزشی و مساحتی قریب به ۱۶ هزار متر‌مربع، ۰.۹۴ متر است.

همچنین این شهرستان دارای دو شهر ماهنشان و دندی در مرکز بخش‌ها است. شهر ماهنشان در سال ۱۳۹۵ با دارا بودن ۱۲ مکان ورزشی و مساحت ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر‌مربع و جمعیت ۵ هزار و ۴۸۷ نفر، دارای ۲.۴۷ متر سرانه‌ورزشی بوده است.

 اما این رقم در سال جاری با ۱۳ مکان و مساحت حدود ۱۴ هزار متر مربع، برابر با ۲.۶۰ متر است.

شهر دندی نیز در سال ۱۳۹۵ با پنج فضای ورزشی، مساحت ۹ هزار و ۹۲۹ متر مربع و با چهار هزار و ۷۸۸ نفر جمعیت، ۲.۰۷ متر سرانه ورزشی داشته است که هم‌اکنون این رقم با ۸ مکان ورزشی به مساحت ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع، به حدود ۲.۵۴ متر رسیده است.

شهرستان ماهنشان دارای پنج دهستان است و بخش مرکزی دارای سه دهستان به نام‌های اوریاد، قزل‌گچیلو و ماهنشان است.

در سال ۱۳۹۵ دهستان اوریاد با دارا بودن چهار مکان ورزشی به مساحت ۳ هزار متر مربع و جمعیت ۵ هزار و ۱۹۶ نفر، دارای سرانه ورزشی ۰.۵۸ متر بوده است که این رقم در سال جاری با دارا بودن پنج مکان ورزشی و ۴ هزار مترمربع مساحت، به حدود ۰.۷۵ متر افزایش یافته است.

روستاهای بدون مکان ورزشی نیازمند توجه ویژه 

دهستان قزل‌گچیلو در سال ۱۳۹۵ و هم اکنون بدون داشتن فضای ورزشی و بدون سرانه‌ورزشی از جمله محل‌هایی است که به توجه ویژه نیاز دارد و احداث سالن ورزشی در روستای قره‌گل این دهستان توسط آموزش و پرورش از جمله اقدامات موثری است که در حال اجرا است.

 ماهنشان نیز در سال ۱۳۹۵ دارای دو مکان ورزشی با ۲ هزار مترمربع مساحت و حدود ۹ هزار و ۶۰۴ نفر جمعیت، سرانه‌ای حدود ۰.۲۱ متر داشته است که این رقم تا به اکنون بدون تغییر باقی مانده است و از اولویت‌ها به شمار می‌رود.

بخش انگوران دارای دو دهستان انگوران و قلعه‌جوق است که در سال ۱۳۹۵ دهستان انگوران با یک مکان ورزشی، مساحت یک هزار و ۳۵۰ متر مربع و جمعیت ۷ هزار و ۸۹۰ نفر، حدود ۰.۱۷ متر سرانه ورزشی داشته است که این رقم بدون تغییر باقی مانده و امید است با اتمام پروژه چمن مصنوعی روستای انگوران و احداث فضاهای ورزشی در دیگر روستاها این شاخص ارتقا پیدا کند.

سرانه دهستان قلعه‌جوق نیز در سال ۱۳۹۵ بدون داشتن فضای ورزشی با چهار هزار ۴۹۶ نفر جمعیت، صفر بوده است که هم‌اکنون با احداث یک زمین چمن مصنوعی با مساحت هزار مترمربع، به حدود ۰.۲۲ متر رسیده است که امیدواریم با آغاز احداث چمن مصنوعی در سطح روستاها، شاهد افزایش شاخص‌های توسعه‌ای باشیم.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید میانگین سرانه ورزشی در سطح بخش‌ها و شهرها بالا است ولی با توجه به اینکه در سطح دهستان‌ها و روستاها این رقم پایین است لذا نیاز است که در سطح روستاها زمین‌های چمن مصنوعی جهت استفاده آحاد مردم ایجاد شود تا همگان بتوانند به صورت عادلانه از امکانات ورزشی بهره‌مند شوند.

ماهنشان نیازمند اجرای ۱۵ زمین چمن مصنوعی 

موج رسا: در سطح شهرستان ماهنشان چه اقداماتی در خصوص ایجاد و افزایش چمن مصنوعی انجام شده است؟

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ماهنشان: لذا با توجه به این اطلاعات و تجزیه و تحلیل صورت گرفته و نگاه آمایشی و مکان‌یابی‌های انجام شده، شهرستان ماهنشان قابلیت و نیازمند احداث ۱۵ چمن مصنوعی در سطح شهرستان است.

در این راستا طی دیداری که سید جمال موسوی نماینده مردم شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل ورزش و جوانان استان با وزیر ورزش و جوانان داشته‌اند مقرر شده است با تخصیص چمن مصنوعی از سوی وزارت، یک طرح مشارکتی بین دهیاری‌ها در آماده کردن زمین مورد نظر و همچنین زیرسازی آن و سپس نصب چمن توسط اداره کل ورزش و جوانان استان به انجام برسد.

متعاقباً جلسه‌ای با حضور فرماندار شهرستان ماهنشان و مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان، معاونین فرمانداری ها، بخشداران، روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود و برخی اعضای شوراهای اسلامی در فرمانداری برگزار شد که در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف، تقسیم وظایف جهت آغاز پروژه‌ها توسط فرماندار شهرستان ماهنشان انجام شد که در وهله اول مقرر شد بخشداران نسبت به معرفی روستاهای دارای زمین و اعتبار مورد نیاز اقدام کند تا پس از آن مسائل فنی، مهندسی و حقوقی مورد بررسی واقع شوند. بنابراین در کنار اینکه ما نگاه آمایشی نسبت به کل شهرستان داشته‌ایم و مکان‌یابی صورت گرفته است، اما احداث این اماکن منوط به اعلام آمادگی دهیاری‌ها است.

همچنین جمعیت روستا و مرکزیت آن نیز از مولفه‌های مهم در تصمیم‌گیری‌ها است. زمین مورد نظر معرفی شده از سوی دهیاری ها طبق استاندارد باید حداقل ۲۴ در ۴۶ متر بوده و برای زیرسازی آن نیز طبق نظر مهندسان حاضر در جلسه حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

موج رسا: از مزایای وجود این زمین‌ها، چمن‌های مصنوعی و امکانات و تجهیزات در حوزه ورزش و برای فعالیت جوانان و نوجوانان چیست؟

اسکندری‌پور: با توجه به اینکه ۷۴ درصد از جمعیت شهرستان ماهنشان یعنی حدود ۳۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند و با عنایت به اینکه مناطق دوردست دسترسی سختی به امکانات ورزشی در شهرها دارند، احداث زمین چمن مصنوعی در روستاها می‌تواند این امکان را برای نوجوانان و جوانان فراهم کند تا در محل زندگی خود و یا روستای مجاور به فعالیت بدنی و ورزش بپردازند. مقوله دسترسی آسان‌تر به امکانات ورزشی در روستاها بسیاری از خطرات رفت و آمد، اتلاف منابع انرژی، هزینه‌های مالی و معضلات اجتماعی خواهد کاست و محیطی امن و آرام را برای مردم آن منطقه فراهم خواهد آورد.

وجود تجهیزات ورزشی زمینه‌ساز افزایش ورزشکاران فعال

از دیگر دستاوردهای این طرح استفاده آحاد مردم شهرستان از این امکانات خواهد بود تا با افزایش ورزشکاران فعال، شاخص سلامتی نیز ارتقاء یابد، خروجی دیگر این طرح پرورش استعدادهای پنهان در روستاها است که به دلیل امکانات کم و محدود نتوانسته‌اند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور برسانند.

این طرح کمک خواهد کرد تا با افزایش فعالیت‌ها، برگزاری مسابقات و ارتباطات ورزشی گسترده‌تر، استعدادها پرورش‌یافته و پا را فراتر گذاشته و به سطوح قهرمانی و حرفه‌ای نیز فکر کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر