logo
امروز : یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۹۴۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه:

رشد مکتب جعفری تبیین امام سجاد (ع) بود

رشد-مکتب-جعفری-تبیین-امام-سجاد-(ع)-بود
کارشناس حوزه علمیه خدیجه کبری (س) گفت: جهاد تبیین امام سجاد (ع) باعث رشد مکتب جعفری شد و سخنان امام سجاد (ع) در شام آشوبی بر دل ظالمان زمان انداخت.

سمیرا داداشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه امام چهارم، علی بن‌الحسین علیه السلام ملقب به سجاد، زین‌العابدین است اظهار کرد: این امام بزرگوار پس از واقعه کربلا به امامت رسیدند و زمانی‌که ایشان به همراه دیگر اسرای کربلا به شام رفتند با سخنرانی‌های خود باعث رسوایی حکومت یزید شدند.

بیشتر بخوانید

 

وی با بیان اینکه علت اینکه امام سجاد علیه السلام بر علیه حکومت ظلم ستیز قیام نکردند این بود که فضای سیاسی حاکم بر آن زمان پر از رعب و اختناق شدید بود ابراز کرد: با کنترل و تسلط شدیدی که حکومت اموی بر جامعه حاکم کرده بود هر گونه جنبش و حرکت مسلحانه را پیشاپیش محکوم کرده و آن جنبش با شکست روبرو می‌شد.

کارشناس حوزه علمیه گفت: کوچک‌ترین حرکت از جانب امام سجاد (ع) از دید جاسوسان حکومت اموی پنهان نمی‌ماند و به همین دلیل امام زین‌العابدین علیه السلام روش دیگر مبارزه با حکومت ظلم و جور را در پیش گرفتند تا سایه پرچم اسلام بر سرزمین‌های دیگر نیز سایه افکند.

داداشی عنوان کرد: امام سجاد (ع) یک سلسله برنامه‌های ارشادی، فرهنگی و تربیتی را پیش رو گرفتند تا آغازگر راه باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا، پند و ارشاد امت اسلامی، کادرسازی، تبیین، برخورد و مبارزه با علمای درباری، نشر احکام و آثار تربیتی و اخلاقی، دستگیری از درماندگان و کانون تربیتی از جمله این موارد است.

وی تاکید کرد: فضای حاکم بر جامعه در زمان این امام بزرگوار به گونه‌ای بود که مردم از تعالیم اسلام نا آگاه بودند و بدعت‌ها و انحرافات در جامعه موج می‌زد.

کارشناس حوزه علمیه عنوان کرد: امام چهارم با درک عمیق درد جامعه به تبیین احکام و نشر فرهنگ اصیل اسلامی پرداختند.

داداشی اضافه کرد: جهاد تبیین امام سجاد (ع) باعث رشد مکتب جعفری شد خطابه و سخنان امام سجاد (ع) در شام آشوبی بر دل ظالمان زمان انداخت و هنگام ورود اسیران کربلا به شام، یزید برای فشار روحی به اهل بیت (ع) کاخش را آراست تا بدین وسیله اهل بیت عصمت و طهارت را تحقیر کند ولی امام سجاد (ع) با سخنرانی خود شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای ایشان را تقدیر و خواست خداوند بیان کرد و حکومت را در برابر جنایات فجیع که در دشت کربلا وارد آمده بود محکوم کرد. 

 وی افزود: از خصوصيات و ویژگی بارز امام سجاد (ع) زهد و بندگی و عبادت است که سبب شد تا لقب «زین العابدین» به آن حضرت داده شود.

کارشناس حوزه علمیه ابراز کرد: ایشان با تبیین واقعه عاشورا و معارف اسلامی ضمن برپایی مراسم دعا و مناجات با ظلم حکومت امویان و وضعیت موجود مبارزه کردند و مجموع دعاها و مناجات ایشان در قالب کتاب صحیفه سجادیه گردآوری شده است که بعد از قرآن و نهج‌البلاغه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گنجینه گران‌بهایی از حقایق و معارف الهی محسوب می‌شود.

داداشی ادامه داد: در واقع صحیفه سجادیه تنها شامل راز و نیاز، مناجات و عرض حاجت در پیشگاه خدا نیست بلکه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی را نیز در بر دارد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۵
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲