logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۹۴۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو هیأت علمی رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور زنجان:

موفقیت دولت چهاردهم به سود نظام است

موفقیت-دولت-چهاردهم-به-سود-نظام-است-
عضو هیأت علمی رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور زنجان گفت: موفقیت دولت چهاردهم در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موفقیت کل نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رحیم بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه در آستانه تنفیذ حکم و تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب دوره چهاردهم ریاست جمهوری کشور هستیم و سپس معرفی اعضای کابینه توسط ایشان به مجلس شورای اسلامی را پیشرو داریم اظهار کرد: بدون شک با وجود تمام سلیقه‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف، موفقیت دولت چهاردهم در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موفقیت کل نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه باید حمایت‌های لازم از وی از سوی تمام جناح‌ها و احزاب سیاسی به عمل آید تا شاهد این موفقیت‌ها همراه با عزت و اقتدار کشور در تمامی عرصه‌های داخلی و خارجی باشیم عنوان کرد: ظاهراً انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم بر اساس بررسی‌های شورای راهبری تعیین شده است و این امر توسط مسعود پزشکیان برای انتخاب اعضای کابینه صورت خواهد گرفت.

عضو هیأت علمی رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور زنجان ابراز کرد: ریاست این شورا از سوی مسعود پزشکیان بر عهده محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم گذاشته شده است و رئیس جمهور منتخب بر این اساس به نظر می‌رسد در برابر دو مسیر عزت و اقتدار ناشی از تداوم عملکرد دولت سیزدهم خدمتگزار به ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی و یا تداوم دیپلماسی مذاکره نافرجام دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست جمهوری روحانی قرار داشته باشد. 

بیات گفت: سؤالی که مطرح می‌شود این است، کدام مسیر توسط مسعود پزشکیان انتخاب خواهد شد؟ شاید بتوان ثمره سیاست‌های نافرجام مذاکره در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری روحانی را در ایجاد کسری بودجه عمیق، ناترازی در تراز تجاری کشور، نرخ‌های بالای بیکاری و تورم و نرخ رشد اقتصادی منفی در پایان دولت دوازدهم و انتقال آن به دولت خدمتگزار سیزدهم با ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی خلاصه کرد.

وی ادامه داد: سیاستی که نهایتاً منجر به شکل‌گیری نافرجام برجام و اجرای یک طرفه آن توسط دولت روحانی و عدم تعهد و پایبندی طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت کننده در مذاکرات شده است و بدین ترتیب، هم با بدعهدی طرف‌های مذاکره مواجه شدیم و هم پیشرفت‌های هسته‌ای کشور متوقف و حتی پسرفت پیدا کرد و هم اهداف و وعده‌های بهبود وضعیت اقتصادی کشور محقق نشده و به سرانجام نرسید. 

عضو هیأت علمی رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور زنجان با طرح این سوال که آیا این به معنای خدشه‌دار شدن عزت و اعتبار و اقتدار کشورمان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی نبود؟ ادامه داد: در مقابل، عملکرد سه ساله دولت خدمتگزار سیزدهم چگونه بود؟ تمرکز بر روی سیاست‌های جانب تقاضا شامل سیاست‌های پولی و مالی انبساطی، اگر چه می‌توانست باعث خروج اقتصاد از رکود اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری شود اما در مقابل می‌توانست آثار تورمی جبران‌ناپذیری داشته باشد که اقتصاد ما در دوران رکود تورمی به جامانده از دولت دوازدهم، تاب تحمل چنین سطحی از تورم را نداشت. 

بیات با اشاره به اینکه بنابراین چاره‌کار در اعمال سیاست‌های طرف عرضه بود ادامه داد: راه‌اندازی سامانه و برخط کردن ساز و کارهای مجوزهای کسب و کار، حمایت از کارگاه‌های کوچک تولیدی، تلاش برای مقررات‌زدایی و رفع موانع فنی و قانونی تولید، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، گسترش سفرهای استانی با هدف تقویت و تحریک تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف و راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها و کارخانجات تعطیل شده و توسعه سرمایه گذاری‌های خارجی و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه و کشورهای دارای مواضع مشترک و پیوستن به پیمان‌های مهم شانگ‌های و بریکس را می‌توان در همین راستا نام برد.

وی گفت: در نتیجه این اقدامات، در پایان عملکرد سه ساله دولت خدمتگزار شهید جمهور مغتنم، کاهش ۳ درصدی در نرخ‌های تورم و بیکاری، تسویه بدهی‌های دولت بالغ بر یک هزار همت، از بین رفتن کسری بودجه و کاهش ناترازی در تراز تجاری کشور و مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی حاصل شده است.

بیات با بیان اینکه آیا این به معنای شروع به خارج شدن اقتصاد کشور از رکود تورمی و بازگشت عزت و اعتبار و اقتدار کشور در عرصه‌های مختلف نبود؟ ابراز کرد: اکنون، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب کشور در دوره چهاردهم، در مقابل این دو طیف از عملکرد و سیاست‌های مختلف قرار دارد؛ دیپلماسی مذاکره نافرجام توأم با زیر سوال رفتن عزت و اقتدار کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم یا تداوم سیاست‌های دولت سیزدهم و اتکا به منابع داخلی و توسعه روابط خارجی در چارچوب حفظ عزت و اقتدار ملی و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: انتخاب با خود ایشان است. بدون شک در صورت رعایت چارچوب‌ها و خطوط اساسی مبتنی بر حفظ عزت و اقتدار کشور چه در عرصه‌های داخلی و چه بین‌المللی، مورد حمایت تمام جناح‌ها و احزاب و گروه‌های مختلف کشور خواهد بود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر