logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۹۴۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
امام جمعه ایجرود:

اسارت به اسیران دشت کربلا حریت بخشید

اسارت-به-اسیران-دشت-کربلا-حریت-بخشید-
امام جمعه ایجرود گفت: تغییر ماهیت اسارت آن را به آزادی‌بخشی تبدیل کرد و به اسیران واقعی کربلا درس حریت و آزادگی داد.

حجت‌الاسلام محمد زرینه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه قیام جاودانه کربلا و واقعه خونین عاشورا نقش به سزایی در حیات، رشد و توسعه اسلام داشته و همچون چراغ پر فروغی در مسیر امت اسلامی نور افشانی کرده است اظهار کرد: یکی از گروه‌های موثر و نقش‌آفرین در این نهضت زنان بودند. اگر دین مبین اسلام با قیام حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) زنده است، سهم بزرگی از آن مربوط به زنانی است که تاریخ، مانند آن را کمتر دیده است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در سفر امام حسین (ع) از حجاز به کربلا، علاوه بر مردان، زنان بسیاری نیز حضور داشتند ابراز کرد: این زنان جزو اهل بیت امام حسین (ع) و یا از خانواده یاران آن حضرت بودند. 

امام جمعه ایجرود افزود: زنان حادثه کربلا همانند مردان، وظیفه خاصی بر عهده داشتند آن‌ها در زنده ماندن این حادثه شگرف و تاثیرگذار نقش بسیار ارزنده‌ای ایفا کردند. 

وی گفت: طبق بیان شهید مطهری (ره) «تاریخ کربلا یک تاریخ و حادثه مذکر و مونث است. حادثه‌ای که مرد و زن هر دو در آن نقش دارند؛ ولی مرد در مدار خود و زن در مدار خودش.»

زرینه با اشاره به اینکه مجموعه این بانوان، همراه کودکان خردسال، کاروان اسرای اهل بیت را تشکیل می‌دادند که پس از شهادت امام و حمله سپاه کوفه به خیمه‌ها، ابتدا در صحرا متفرق شدند، سپس به صورت گروهی و اسیر به کوفه و از آنجا به شام فرستاده شدند تاکید کرد: حضور زنان در حادثه عاشورا بیشتر محوریت «پیام‌رسانی» دارد. محورهای دیگری که می‌توان از آ‌نها درس گرفت مشارکت زنان در جهاد، شرکت در جبهه پیکار و همدلی و همراهی با نهضت مردانه امام حسین (ع) و مشارکت در ابعاد مختلف آن از جلوه‌های این حضور است. 

امام جمعه ایجرود تاکید کرد: آموزش صبر، روحیه مقاومت و تحمل زنان به شهادت‌ها در کربلا درس دیگر نهضت بود. اوج آن صبوری و پایداری در رفتار و روحیات زینب کبری (س) جلوه‌گر بود.

وی با بیان اینکه پیام‌رسانی و افشاگری‌های زنان و دختران کاروان کربلا چه در سفر اسارت و چه پس از بازگشت به مدینه، پاسداری از خون شهدا بود عنوان کرد: سخنان بانوان هم به صورت خطبه جلوه داشت، هم گفتگوهای پراکنده به تناسب زمان و مکان و روحیه‌بخشی در بسیاری از جنگ‌ها حضور و تشویق‌آمیز زنان در جبهه، به رزمندگان روحیه می‌بخشید. در کربلا نیز مادران و همسران بعضی از شهدا این نقش را داشتند.

زرینه بیان کرد: رسیدگی به بیماران و مداوای مجروحان از نقش‌های دیگر زنان در جبهه‌ها، از جمله در عاشوراست. 

وی عنوان کرد: نقش پرستاری و مراقبت حضرت زینب (س) از امام سجاد(ع) یکی از این نمونه‌هاست و بروز صحنه‌های دشوار و بحرانی، استعدادهای افراد را شکوفا می‌سازد. نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و سرپرستی کاروان اسرا، درس «مدیریت در شرایط بحران» را می‌آموزد.

امام جمعه ایجرود خاطرنشان کرد: بانوی دشت کربلا مجموعه بازمانده را در راستای اهداف نهضت، هدایت کرد و با هر اقدام خنثی‌کننده نتایج عاشورا، از سوی دشمن، مقابله و نقشه‌های دشمن را خنثی کرد.

وی با بیان اینکه درس دیگر زنان قهرمان در کربلا، حفظ ارزش‌های دینی و اعتراض به هتک حرمت خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشم‌های آلوده است اضافه کرد: زنان اهل بیت(ع)، با آن‌که اسیر بودند، اما اعتراض‌کنان، بر حفظ عفاف تاکید می‌ورزیدند. ام‌کلثوم در کوفه فریاد کشید که آیا شرم نمی‌کنید برای تماشای اهل بیت پیامبر(ص) جمع شده‌اید؟ وقتی هم در کوفه در خانه‌ای بازداشت بودند، حضرت زینب (س) اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند. در سخنرانی خود در کاخ یزید نیز بر این گونه گرداندن بانوان شهر به شهر، اعتراض کرد.

زرینه گفت: تغییر ماهیت اسارت آن را به آزادی بخشی تبدیل کرد و در قالب اسارت، به اسیران واقعی درس حریت و آزادگی داد.

وی افزود: عمق بخشیدن به بعد عاطفی و تراژدیک کربلا گریه‌ها، شیون‌ها، عزاداری بر شهدا و تحریک عواطف مردم، به ماجرای کربلا عمق بخشید و بر احساسات نیز تاثیر گذاشت و ماندگارتر شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر