logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۹۴۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی:

حضرت زینب (س) واقعه عاشورا را صیانت کرد

حضرت-زینب-(س)-واقعه-عاشورا-را-صیانت-کرد
نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نقش‌آفرینی در اسلام بدون تصور صحیح از حضور بانوان ناتمام خواهد بود و حضرت زینب (س) واقعه عاشورا را صیانت کرد.

حجت‌الاسلام مهدی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه تبیین فلسفه و اهداف قیام امام حسین علیه‌‎السلام را می‌توان گفت که غایت خلقت زندگی متعبدانه بشر بر روی زمین است و برای همین کتب آسمانی و انبیاء و رسل الهی به کمک بشر آمده‌اند اظهار کرد: دین مبین اسلام و قرآن به عنوان دین و کتاب خاتم فقط با ایثار حضرت ابا‌عبدالله ممکن بود و ما مکلفیم همین روش زندگی امام حسین علیه‌السلام را انتخاب کنیم و هم برای ادامه نهضت عاشورا تمام آنچه داریم به میدان بیاوریم.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا و پس از آن را می‌توان این‌گونه تجزیه و تحلیل کرد زن، نقش اجتماعی بشر را مفهوم می‌بخشد. زن محور خانواده و حیات طیبه و فطری انسان است افزود: هر حرکت اجتماعی بدون حضور مادرانه زنان ناتمام است. حضور زن در هر فعالیت اجتماعی ضامن حضور خانواده‌ها برای دوام و قوام آن حرکت است.

 نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تمرکز بر نقش محوری بزرگ‌بانوی دشت کربلا حضرت زینب کبری سلام‌‎الله‌‎علیها به عنوان پیام‌آور نهضت عاشورا در قامت یک شخصیت تاثیرگذار در محافظت از خانواده و نقش‌آفرین سیاسی و اجتماعی پس از کربلا است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به عنوان محور خانواده امام حسین علیه السلام و نقطه ثقل انسجام خانوادگی، نه فقط قبل از روز عاشورا توانست کاروان امام حسین علیه‌السلام را به شکل یک جامعه کوچک فطری هویت دهد و بلکه بعد از عصر عاشورا نیز پرچمدار خاندان عصمت و طهارت شد گفت: هیچ کس در تاریخ، کاروان امام حسین علیه‌السلام را به شکل یک لشکر نظامی معرفی نکرده اما همه معرتفند که این کاروان، یک جمعیت کوچک خانواده محور بوده و شخصیت محوری این کاروان برای بروز و ظهور خانواده محوری آن، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است.

وی با اشاره به اینکه در کربلا شخصیت‌هایی وجود دارد که هر کدام یک نماد و الگو شاخص هستند، گفت: تمام زندگیشان عجین با اوصاف کمالی ویژه بوده و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نماد ولایت‌مداری، بصیرت و شجاعت و وفا است.

باقری بیان کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هم اسوه و الگوی صبر، ایثار و استقامت و استواری است. ایشان تمام طول زندگی پربرکتشان تجلیگاه این اوصاف کمالی بوده‌اند که متاثر از شخصیت امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است. صبر، استواری وسرافرازی ایشان ثمره یک عمر زندگی متعبدانه و تاسی به فرهنگ علوی و فاطمی بوده است.

نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: معرفی الگوهای معاصر زن مسلمان ایرانی در عرصه‌های مختلف مقاومت، سیاست، خانواده، علمی و ... به عنوان تربیت‌شدگان مکتب زینبی بسیار مهم است که شخصیت‌های بزرگی مثل امام خمینی و مقام معظم رهبری را و مجاهدت ایشان را در بسته شخصیتی و مفهومی خانواده و به محوریت بانوی آن خانواده تصویر کنیم.

وی خاطر‌نشان کرد: همسران این شخصیت‌ها به عنوان مادر آن خانواده نقش کلیدی و محوری در بروز و ظهور شخصیت امام راحل و مقام معظم رهبری داشته‌اند.  

باقری با بیان اینکه معرفی این بانوان بزرگ منش و روش در ایجاد گفتمان فکری تشیع و انقلاب اسلامی بسیار مهم است تاکید کرد: سیره شهدا همچنین معرفی شده در خارج از ایران هم چنین است. مهم است که ما بدانیم نقش‌آفرینی در اسلام بدون تصور صحیح از حضور بانوان ناتمام خواهد بود و  حضرت زینب (س) واقعه عاشورا را صیانت کرد.

نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شرای اسلامی تاکید کرد: نقطه شروع تمام اتفاقاتی که در جامعه اثرگذار است با خانواده در ارتباط است. هم اشاعه معروف و هم منکر به مفهوم و هویت خانواده گره خورده است.

وی ابراز کرد: خانواده یک نامی بزرگ از منکر است و هم آمر به معروف است ذات خانواده چنین اثری دارد. مدیریت خانه و خانواده به لحاظ ارزشمداری و ارزش محوری با زن و مادر خانواده است.

باقری تصریح کرد: تربیت صحیح عاطفی، فکری و اعتقادی توسط مادر بسیار اثرگذار است. زن مسلمان پایگاه و جایگاه و ابزار بسیار مهمی به نام خانواده در اختیار دارد که هیچ بدیل و جایگزین و حتی مشابه هم ندارد.

نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اراده و تصمیم یک زن مسلمان برای نقش‌آفرینی در بحث امر به معروف و نهی از منکر بسیار متمایز است.

وی گفت: تبیین ابعاد قیام و مقاومت مردم غزه به عنوان ادامه راه قیام امام حسین علیه‌السلام، روایت اقتدار و مظلومیت مردم غزه و جنبش‌های دانشجویی و بیداری ایجاد شده در کشورها است. بزرگ‌ترین جلوه قیام و حضور و جان‌فشانی، صبر، استقامت و مقاومت مردم سربلند غزه، در دو موضوع مظلومیت و مقاومت بروز و ظهور دارد.

وی ابراز کرد: این دو عنصر مظلومیت و مقاومت عزتمندانه مردم غزه یک ندای جهانی برای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جهان است.

نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: شاید نتوان حرکت دیگری را در جهان برشمرد که خصلت آن آمریت و ناهیت در موضوع معروف و منکر باشد.

وی تصریح کرد: وقتی جهان مظلومیت و مقاومت مردم غزه را می‌بیند، یک اثر بزرگ بین‌المللی ایجاد می‌شود که در عمل نقش امر به معروف و نهی از منکر را در آن می‌توان مشاهده کرد.

باقری با اشاره به اینکه تشریح منزلت مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر در میان اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی، علاقه و احترام و محبت فطری و خودجوش آنان به امام حسین علیه‌السلام یک سند بر اعجاز واقعه عاشورا است ادامه داد: منزله عزاداری عاشورا هم یک تابلوی راهنما برای ما است که بدانیم که می‌توانیم با تمام انسان‌ها با زبان محبت و عاطفه و عزت و مقاومت در ارتباط باشیم و قدر ظرفیت‌ها و نعمات بزرگ خود را بدانیم.

وی ابراز کرد: سرمایه بزرگ عاشورا و کربلا هیچ نمونه‌ای در جهان ندارد و این سرمایه فقط متعلق به شیعیان است و امروز جمهوری اسلامی ایران این پرچم را در دست دارد و نباید نسبت به آن غفلت کند.

نماینده سابق مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: پرچم امام حسین علیه‌السلام یک نعمت بزرگ با ظرفیت جهانی است برای ما و تمام بشریت که می‌تواند تمام آزادگان جهان در در یک جا و یکدل مجتمع کند و نمونه‌ای از آن را در رویداد بین‌المللی اربعین مشاهده می‌کنیم.

 وی افزود: بررسی و تحلیل احادیث و روایات معصومین علیه‌السلام و یا بیان سخنان و فرمایشات علما و امامین انقلاب و همچنین سخنان چهره‌‌های بین‌المللی پیرامون ماه محرم، قیام عاشورا، پیام کاروان اسرا، آثار چشمگیر پیاده‌‎روی اربعین و آداب و رسوم اقوام ایرانی در این ایام است.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر