logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۹۴۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان:

حمایتی از کتاب‌فروشی‌های زنجان نمی‌شود

حمایتی-از-کتاب‌فروشی‌های-زنجان-نمی‌شود
رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با تاکید براینکه حمایتی از کتاب‌فروشی‌های زنجان نمی‌شود، گفت: در حال حاضر کمتر از ۲۰ کتاب‌فروشی در زنجان وجود دارد که تنها ۵۰ درصد آن فعال است.

رضا مکی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با اشاره به اینکه در استان زنجان در حدود ۴۰ کتاب‌فروشی وجود دارد اظهار کرد: این کتاب‌فروشی‌ها به صورت تخصصی در فروش کتاب فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این صنف‌ها در فروش کتا‌ب‌های علمی، فرهنگی، تخصصی و کتاب‌های جامع عمومی فعالیت می‌کنند عنوان کرد: اخیراً نیز این کتاب‌فروشی‌ها به فروش کتاب‌های دانشگاهی روی آوردند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان با بیان اینکه در شهر زنجان تعداد کتاب‌فروشی‌ها کمتر از ۲۰ مورد است خاطرنشان کرد: تعداد صنف‌های فعال مربوط به کتاب‌فروشی در استان زنجان بیش از ۲۰۰ مورد است اما بیشتر این صنف‌ها لوازم‌التحریر فروشی هستند.

وی با اشاره به اینکه از ۲۰ کتاب‌فروشی در استان زنجان تنها ۵۰ درصد آن به صورت فعال کار می‌کنند ادامه داد: سرانه مطالعه در سطح کشور به ازای هر نفر کمتر از دو دقیقه است که این میزان خیلی پایین بوده و قطعا این روند در استان زنجان نیز حاکم است.

مکی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌فروشی‌ها در سطح استان زنجان نسبت به سرانه مطالعه خیلی پایین است عنوان کرد: کم بودن تعداد کتاب‌فروشی به دلیل پایین بودن صرفه اقتصادی بوده و خیلی از کتاب‌فروشی به دلیل اینکه توجیه اقتصادی ندارد در کنار فروش کتاب سایر اقلام مربوط به کتاب را نیز ارائه می‌کنند.

وی با تاکید براینکه شرایط فعلی ایجاد شده هزینه‌های جاری کتاب‌فروشی را پاسخ نمی‌دهد عنوان کرد: برخی از فروشندگان کتاب به دلیل عدم صرفه اقتصادی به فروش جنس‌های هنری، تابلو، لوازم‌التحریر و غیره روی آوردند.

رئیس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر فروشان زنجان در ادامه با اشاره به عدم حمایت و توجه سازمان‌های دولتی از کتاب‌فروشان گفت: از سازمان‌های دولتی انتظار حمایت نداریم و تنها درخواست ما این است که ما را از طریق بیمه و مسائل مالیاتی فعالیت ما دچار مشکل نکنند.

وی با اشاره به اینکه ارشاد که مجری دستورات دولت بوده و نه تنها کمک حال صنف نیست بلکه دست و پاگیر کتاب‌فروشان است ادامه داد: مصوبه‌ای در سال ۱۳۸۰ وجود دارد که طبق این مصوبه کتاب‌فروشی‌های سطح کشور از مالیات معاف هستند اما متاسفانه این معافیت را به بهانه‌های مختلف به ناشران و واردکنندگان کاغذ‌های دولتی نسبت می‌دهند و عملا این حمایت را کنار گذاشتند.

مکی در ادامه عنوان کرد: زندگی ماشینی مردم را از کتاب‌خوانی فاصله داده و متولیان فرهنگی نیز اقدامی در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی انجام نمی‌دهند و نتیجه آن کمرنگ شدن کتاب‌فروشی شده و قطعا آسیب آن نیز در آینده خود را نشان می‌دهد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر