حضرت زینب (س) پرچمدار جهاد تبیین بودند
احمد ذوالقدر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ گفت: دین مبین اسلام برای زنان در همه عرصهها برنامه دارد و از حيث هویت زن را برابر با مرد و تنها ملاک برتری را تقوی و پرهیزکاری میداند.
بیشتر بخوانید
وی افزود: حتی قرآن در برخی مثالها ابتدا با زن مثال میزند و در آیات مختلف برابری نقشها را بهواسطه انجام عبادات و برخورداری از پاداش اخروی شاهد هستیم.
فرماندار ابهر با بیان اینکه حتی در پارهای از موارد زن از لحاظ کثرت عبادت و یا تکامل عفت و عصمت از مرد بالاتر و نسبت به او برتری پیدا میکند، تصریح کرد: زنان همواره باید به این مهم توجه داشته باشند که ابعاد حادثه عاشورا چه بود، چرا امام حسین شهید شد و یا چرا حضرت زينب (س) علىرغم سختیهای فراوان خطابه ایراد می کرد.
وی بیان کرد: چنانچه انسان ابعاد واقعه کربلا را در زندگی روزمره خویش درک کند و به معرفت و شناخت خویش بیافزاید در انتقال مفاهیم آن به فرد دیگر دچار مشکل یا تحریف نمیشود، این نکتهای است که زنان متعهد به واسطه حضور در ميادين مختلف بهویژه صحنههای انقلاب از خود بروز و نشان دادند که در درک پیامهای عاشورا و اجرای آنها مثل تبعیت از ولایت فقیه و مبارزه با ظلم و استبداد موفق بودند.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره همین مطلب، خاطرنشان کرد: «آنهایی که نفهمیدند حسین چرا شهید شد، نفهمیدند علمی که در دست امام حسين (ع) بود چرا برافراشته شد و تکلیف پیروان حسین (ع) در قبال این رسالت چیست؟
ذوالقدر با اشاره نقشآفرینی حضرت زینب (س) و دیگر زنان پس از واقعه کربلا، ادامه داد: حضرت زینب (س) با اعتراضها و خطبههای کوبنده در کاخ یزید کوفه و مجلس ابنزیاد و با همراهی حضرت امکلثوم (س)، فاطمه دختر امام حسین علیهالسلام و دیگران به افشاگری ماهیت پلید یزید پرداخت.
وی گریزی به نقش برخی از زنان قبل عاشورا زد و اذعان کر: در قبل از واقعه عاشورا زنانی بودند که با عملکرد خویش به یاری امام حسین شتافتند، مثل «طوعه» که از حضرت مسلم پذیرایی کرد و یا دیلم همسر زهیربنقیــن که در تشویق همسرش برای پیوستن به امام حسين (ع) نقش بهسزایی ایفا کرد. در اینباره رهبر معظم انقلاب اسلامی میفرماید؛ «اگر زنها حماسه جنگ را نمیسرودند و جنگ میان خانهها به عنوان یک ارزش تلقی نمیکردند، مردها اراده و انگیزه رفتن به میدان جنگ پیدا نمیکردند».
فرماندار ابهر با اشاره به نقشآوری زنان بعد از واقعه عاشورا، بیان کرد: نقش برجسته زنان طایفه بنیاسد که با پیگیریهای خویش مردانشان را برای تدفین بدنهای مطهر شهدای کربلا ترغیب کردند و قیام «درهالصدف» و یا همکاری دختر عبدالله عفیف ازدی در مبارزه او با سربازان حکومتی و زندانی شدن دخترش و نقش همسر حارث (قاتل دو طفلان مسلم) و یا «دومه مادر مختار ثقفی» متوجه تأثیرگذاری زنان در واقعه کربلا میشویم.
وی خاطرنشان کرد: در این میان زنان هم عصر با امام خمینی (ره) برای ادامه نهضت و همینطور روشنگری اذهان مردم از شیوههایی همچون برپایی مجالس عزاداری، استناد کردن به متون قرآنی و احادیث و روایات در بیان وقایع کربلا، نقل حوادث کربلا و ذکر مناقب و فضايل اهل بیت علیهمالسلام و یا گریه بر مصائب آنـان استفاده میکردند.
وی در ادامه به بسترهای نقشآفرینی زنان در دوران معاصر اشاره کرد و تصریح کرد: از نمونههای درخشان تبلور شخصیت واقعی زن حضور و مشارکت قهرمانانه زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. زن مسلمان ایرانی به واسطه اینکه ثابت کند از عاشورا و حماسه کربلا تأثیر میپذیرد، از حضرت زینب (س) و زنان و مادرانی که پیامرسان کربلا و عاشورایند (مادر) ۹ تن از شهدای کربلا شاهد به شهادت رسیدن فرزندانشان بودند الگو میگیرد و دلیرانه در صفوف مبارزه و شهادت حضور پیدا میکند و مقاومت و صبوری مادران و همسران شهدا و فرستادن چهار فرزند به میدان و شهادت یکی پـس از دیگری، آن هم به اراده و اختیار که خارج از محاسبات عادی و مادی است، مثال زدنی و ستودنی است که نمونه آن را میتوان از صحنه کربلا الگوبرداری کرد.
انتهای خبر/