logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۹۳۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
وقتی که گوش شنوایی نیست؛

انفجار جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در زنجان

انفجار-جمعیتی-سگ‌های-بلاصاحب-در-زنجان
انفجار جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در سطح استان زنجان در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ است که اگر راهکاری اندیشیده نشود چالش‌های بعدی قابل جبران نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ وجود برخی از حیوانات تاثیر مهمی در زندگی انسان‌ها دارد، یکی از حیواناتی که ارتباط نزدیک و قابل توجهی با انسان دارد سگ است که این ارتباط مربوط به دیروز و امروز نبوده بلکه متعلق به چندین هزار سال پیش یعنی روزگار مربوط به انسان‌های اولیه است.

بیشتر بخوانید

اما این ارتباط در زمان‌ها و ادوار گذشته فقط به اموری چون شکار و نگهبانی از گله و تامین امنیت دام از گزند حیوانات دَرنده ختم می‌شد که با گذر زمان این ارتباط از موارد ذکر شده فراتر رفت و به ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک تبدیل شد.

اما امروز وجود این حیوان که نماد وفاداری است در بیشتر نقاط جهان به یک معضل تبدیل شده است، معضلی با نام سگ‌های ولگرد.

اصطلاح سگ ولگرد یا سگ بی‌صاحب به دسته‌ای از سگ‌ها اطلاق می‌شود که محدود به فضای خانه، باغ و محیط خاصی نیستند، این سگ‌ها جزو سگ‌های خیابانی، سگ‌های رها شده و سگ‌های وحشی هستند.

وجود سگ‌های ولگرد تبعات منفی برای جامعه به دنبال دارد 

وجود سگ‌های ولگرد در جامعه خطرات و پیامدهای منفی متعددی دارد که مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان و بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است‌.

 از جمله مهم‌ترین موارد این بیماری‌ها می‌توان به بیماری‌هایی نظیر هاری اشاره کرد که آمار قابل توجهی را نه تنها در ایران بلکه در دنیا به خود اختصاص داده است.

 همچنین سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد فراوانی گزش انسان توسط سگ منجر به مرگ مخصوصاً در اطفال می‌‌شود.

این موجودات موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارک‌ها و محیط‌های تفریحی به حساب می‌آیند.

 سگ‌ها دارای قابلیت تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد با سرعت بالا در حال افزایش است که تبعات و پیامدهای فراوانی را دنبال خواهد داشت. 

افزایش آمار حیوان‌گزیدگی و سگ‌گزیدگی در کشور

سگ‌گزیدگی یکی از تبعات و پیامدهای منفی وجود این موجودات در جامعه است که این ثمره منفی آن در سال‌های اخیر در بیشتر استان‌های کشور روند صعودی دارد.

حیوان گزیدگی و در صدر آن، سگ‌گزیدگی در کشور به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و ایران در بین کشورهای دنیا صدرنشین در ابتلا و مرگ‌ و میر ناشی از بیماری هاری قرار دارد.

 هاری یکی از بیماری‌های عفونی خطرناک و مشترک بین انسان و حیوان است که می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

سالانه هزینه‌های گزافی صرف پیشگیری از بیماری هاری در کشور می‌شود

سالانه میلیاردها ریال هزینه صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و کمتر بیماری واگیرداری در ایران وجود دارد که به اندازه این بیماری برای آن هزینه شود اما با این وجود هاری جزو بیماری‌هایی است که بیشتر قربانیان آن نیز کودکان هستند.

افرادی که توسط سگ مبتلا به هاری گاز گرفته یا خراشیده می‌شوند ممکن است از طریق بزاق حیوان به این بیماری دچار شوند.

چیزی که هاری را خطرناک می‌کند این است که باعث التهاب پیش‌رونده مغز شده و در صورت عدم درمان فوری کُشنده خواهد بود.

وجود سگ‌های بلاصاحب تهدیدی بر سلامت جامعه 

با توجه به اینکه جمعیت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در جامعه کنونی در حال افزایش است و این موجودات آزادانه در محیط شهر، محله‌ها و پارک‌ها و محیط‌های بازی در حال حرکت هستند اگر تمهیداتی در جهت کنترل و حتی ریشه‌کنی این موجودات اندیشیده نشود جدای از تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور تزریق واکسن هاری و درمان افرادی که دچار این اتفاق شده‌اند، تهدیدی جدی بر سلامت افراد جامعه علی‌الخصوص کودکان محسوب می‌شود.

یکی از شهروندان در گفتگو با موج‌رسا گفت: وجود این حیوانات خطرات بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود که از جمله آن آلودگی محیط کوچه و خیابان‌ها و پارک‌ها است.

وی با بیان اینکه وجود این حیوانات در محله‌ها سبب رعب و وحشت کودکان می‌شود عنوان کرد: در ماه‌های اخیر در استان‌های دیگر شاهد سگ‌گزیدگی و حتی مرگ کودکان بودیم.

سلامتی کودکان در تهدید سگ‌های ولگرد 

این شهروند عنوان کرد: چراکه وجود این حیوانات زیاد شده و کودکان درک درستی از وجود خطر این موجودات نداشته و علاوه بر آن این افراد توانایی دفاع از خود در برابر این موجودات را ندارند پس بیشتر از سایر افراد در معرض خطر هستند.

این شهروند عنوان کرد: اگر تمهیداتی برای کنترل و کاهش این موجودات اندیشیده شود محیط جامعه برای حضور افراد و مخصوصاً کودکان امن و مطمئن خواهد شد.

تشکیل کمیته کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری 

محمد‌باقر حاج‌کاظمی، مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا گفت: سگ‌های بلاصاحب یا سگ‌های ولگرد در سطح دنیا یک معضل است حال کشور ایران نیز از این مشکل و معضل مستثنی نیست.

وی با اینکه در سال‌های گذشته کمیته‌ای با نام کمیته کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان اقداماتی انجام شده است اذعان کرد: کارهایی اجرایی این کمیته بر عهده شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها است.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان عنوان کرد: حیواناتی که گزش می‌کنند ممکن است بیماری‌های خطرناکی را به انسان منتقل کنند که هاری در راس آن‌ها قرار دارد.

آمار سگ‌گزیدگی در ایران بالا است 

وی با تاکید بر اینکه آمار سگ‌گزیدگی بسیار بالا است ادامه داد: برای این که این اتفاق در جامعه کمتر تکرار شوند نیازمند انجام اقدامات و کارهایی است.

حاج‌کاظمی اشاره‌ای به کنترل تعداد سگ‌های بلاصاحب کرد و گفت: مردم هر منطقه نیز در کنترل سگ‌های بلاصاحب تاثیر مهمی دارند.

وی با تاکید بر اینکه هر منطقه ظرفیتی برای برای پذیرش این حیوانات دارد بیان کرد: در برخی مناطق با توجه وجود زباله‌های در دسترس و تغذیه سگ‌ها توسط مردم زمینه افزایش سگ‌های ولگرد فراهم می‌شود.

وجود دو رویکرد برای کنترل سگ‌های ولگرد 

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان عنوان کرد: به طور کلی در کنترل تعداد سگ‌های ولگرد دو رویکرد کلی وجود دارد تا نتیجه حاصل شود.

وی افزود: در رویکرد اول راه‌ حل این است که این حیوانات معدوم شود تا به نتیجه برسیم که این روش مورد تایید محیط زیست و افراد حیوان‌ دوست نیست‌.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه در رویکرد دوم اگر بخواهیم اقدامات انجام شده پایدار واقع شود باید اصولی انجام شود گفت: در این اقدام سگ‌ها باید جمع‌آوری و عقیم‌سازی شده و واکسیناسیون آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: بعد از انجام اقدامات فوق این رویکرد با گذر زمان نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه شهروندان تاثیر زیادی در افزایش و کاهش تعداد سگ‌های بلاصاحب دارند گفت: مردم تا حد امکان از تغذیه این حیوانات خودداری کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان و به خصوص کودکان در زمینه‌های مربوطه نیازمند آموزش‌هایی هستند اذعان کرد: کودکان باید آموزش‌هایی را فراگیرند که تحت گزش قرار نگیرند و اینکه در صورت گزش چه اقداماتی انجام دهند.

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: باید به مردم آگاهی‌ها و آموزش‌هایی داده شود که علاوه بر اینکه بیماری هاری بسیار خطرناک است و اگر در انسان به مرحله علامت‌دار برسد سبب مرگ خواهد شد.

شهروندان نیازمند آموزش‌های لازم هستند 

وی گریزی به سایز آموزش‌های لازم به شهروندان زد و تصریح کرد: آموزش‌هایی در رابطه با اینکه باید از نزدیک شدن به سگ‌ها اجتناب کنیم و در صورت نزدیک شدن سگ به فرد، از فرار پرهیز کنیم‌، از دست زدن به توله‌های سگ‌ها دوری شود باید جزو آموزش‌ها قرار گیرد.

مدیر‌کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: سگ‌های صاحب‌دار نیز باید مرتب تحت نظر دامپزشک ویزیت شده و واکسیناسیون لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه سگ‌های بلاصاحب برای جامعه معضل محسوب می‌شود عنوان کرد: این موجودات به محیط زیست نیز صدمه وارد می‌کنند و با توجه به حس بویایی قوی که دارند نوزاد حیوانات که در طبیعت هستند را طعمه خود قرار می‌دهند.

فعالیت دو اکیپ زنده‌گیری سگ در زنجان

جلال کرمی، رئیس کمسیون خدمات شهری زنجان در گفتگو با موج‌رسا گفت: یکی از معضلات خدمات شهری کلان‌شهر‌ها سگ‌های بلاصاحب است که جدای از ایجاد رعب و وحشت میان مردم و ایجاد جو روانی، بیماری‌های مشترک مانند هاری با انسان دارد که امری نگران‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با این موضوع اقداماتی انجام شده است تاکید کرد: در روش قبلی با هدف طعمه‌گذاری کار انجام می‌شد اما در روش جدید به صورت زنده‌گیری اقدام می‌شود‌. 

رئیس کمسیون خدمات شهری زنجان عنوان کرد: در حال حاضر دو اکیپ زنده‌گیری به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و در هر نقطه از شهر که نیاز باشد اقدام به فعالیت می‌کنند و با تزریق داروی بیهوشی زنده‌گیری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با هماهنگی اداره دامپزشکی ماهانه عقیم‌سازی این موجودات انجام می‌شود مطرح کرد: بودجه عقیم‌سازی برای این حیوانات در نظر گرفته شده و اقدامات لازم از جمله واکسیناسیون انجام می‌شود.

ساخت پناهگاه برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب

کرمی با تاکید بر اینکه سال گذشته در جلسه شورای شهر لایحه‌ای مبتنی بر ایجاد پناهگاه تایید شد اظهار کرد: برای ایجاد این پناهگاه بودجه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و پناهگاه مذکور باید از حداقل استانداردهای کشوری برخوردار باشد.

جمع‌آوری ۹۷۲ قلاده سگ بلاصاحب در سال ۱۴۰۳

وی ابراز کرد: پناهگاه سگ‌های بلاصاحب در سایت مهتر قرار دارد و محوطه‌سازی آن انجام شده است و به لحاظ فیزیکی از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار است.

 رئیس کمسیون خدمات شهری زنجان گریزی به مسئله جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در سال ۱۴۰۳ زد و عنوان کرد: تعداد ۹۷۲ قلاده سگ زنده‌گیری و تعداد ۳۰۰ قلاده نیز واکسیناسیون شدند.

وی از شهروندان خواست از غذا دادن به این حیوانات دوری کنند و این امر را به نهاد‌های مربوطه واگذار کنند تا بتوان تعداد آن‌ها و خطراتی که برای جامعه دارد را کنترل کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر