logo
امروز : پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۹۳۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
دغدغه‌ای که سال‌هاست پابرجاست؛

واگذاری یارانه ادوات کشاورزی به کشاورز نماها

واگذاری-یارانه-ادوات-کشاورزی-به-کشاورز-نماها
فرسوده بودن و کمبود کمباین سال‌هاست دغدغه مهم گندم‌گاران بوده و واگذاری یارانه ادوات کشاورزی مشکلی که فعالان این حوزه را رنج می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گندم یکی از محصولات مهم استراتژیک برای کشورها بوده که هر سال همه کشورها تلاش می‌کنند تا در تولید این محصول به خودکفایی برسد. 

بیشتر بخوانید

تولید این محصول در بخش زراعت و اقتصاد اهمیت ویژه‌ای دارد که همه کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته تلاش می‌کنند سالانه حمایت‌های ویژه از تولیدکنندگان این محصول داشته باشند تا در تولید آن به خودکفایی برسند.

امسال نیز شعار سال به همین نام نام‌گذاری شده و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد که باید نسبت به موضوع حمایت از گندم‌کاران دید متفاوتی انجام شود.

در سال جاری نعمت بارش باران و مناسب بودن شرایط جوی شاهد افزایش تولید گندم در سطح کشور و به تبع آن در استان زنجان هستیم و حتی کارشناسان حوزه کشاورزی پیش‌بینی رکورد تولید گندم را دادند.

این کشاورزان هستند که در خط مقدم تولید گندم نقش‌آفرینی می‌کنند تا در کنار بارش‌های خدادادی زحمت سختی‌های تولید را به جان می‌خرند تا کشورمان در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی برسد.

امسال شرایط بارش‌های خدادادی موجب دلگرمی مردم به ویژه کشاورزان شده ولی باید روی دیگر سکه را هم دید که آیا از گندم‌کاران در برداشت گندم چقدر دستگیری می‌شوند.

موضوع ریزش گندم، فرسوده بودن کمباین‌ها و کمبود کمباین سال‌هاست گریبانگیر گندم‌کاران زنجانی شده و براساس اظهارات کشاورزان همچنان این مشکل در استان پابرجاست. 

فرسوده بودن کمباین‌های مهاجر

حمید احمدی یکی از کشاورزان نمونه در مورد کمبود کمباین در استان زنجان گفت: با کمبود کمباین در استان زنجان مواجه هستیم که سال‌هاست این مشکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمباین‌های مهاجر اکثرشان فرسوده بوده و سال تولید آنها کمتر از ۱۳۶۴ هستند ادامه داد: فرسوده و استاندارد نبودن این کمباین‌ها با ریز و شکستن گندم‌ها به گندم‌کاران خسارت می‌زنند.

وی با تاکید براینکه کمبود کمباین در استان زنجان زمینه سوء استفاده کمباین‌های مهاجر را فراهم کرده است و کمباین‌داران مهاجر هزینه‌های پیشنهادی خود را برای کشاورزان تحمیل می‌کنند ادامه داد: در حال حاضر کمباین‌ها ساعتی با هزینه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در برخی موارد بیشتر از این میزان کار می‌کنند.

متضرر شدن کشاورزان خرد

وی با تاکید براینکه شرایطی که هم‌اکنون ایجاد شده کشاورزانی که سطح زیرکشت بالایی دارند زیاد متضرر نمی‌شوند اما کشاورزان خرد متضرر شده و با مشکل برداشت گندم مواجه هستند عنوان کرد: از مسئولان عاجزانه درخواست می‌کنیم در فصل برداشت به داد گندم‌کاران برسند.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر عامل اصلی مشکل کمبود کمباین در استان زنجان دلالان کشاورز نما هستند ادامه داد: اگر کمباین‌هایی که جهادکشاورزی واگذار می‌کنند به دست کشاورزان واقعی می‌رسید الان مشکل کمباین در استان حل می‌شد.

یکی دیگر از گندم‌کاران با تاکید براینکه هر ساله با تحمل سختی‌های فراوان در انتظار برداشت گندم هستیم تا بتوانیم نتیجه کارمان را ببینیم اما با مشکلات کمبود کمباین و استاندارد نبودن آن‌ها مواجه می‌شویم ادامه داد: کشاورزانی که زمین‌های زیر کشت آن‌ها کم است با مشکل کمباین مواجه هستند چراکه کمباین‌ها با هزینه دلخواه خود گندم این کشاورزان را برداشت می‌کنند و در خیلی از مواقع در این شرایط کشت گندم صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد.

یارانه ادوات کشاورزی به دست کشاورزان نمی‌رسد

یکی دیگر از کشاورزان گفت: از مسئولان درخواست داریم با تدابیرشان دلالان را از حوزه کشاورزی خارج کنند تا حقوق کشاورزان حفظ شود چراکه یارانه ادوات کشاورزی به دست کشاورزان واقعی نمی‌رسد و رسیدگی‌ها در استان زنجان به اینکه این تسهیلات به دست کشاورز واقعی می‌رسد یا نه بسیار ضعیف است.

وی خاطر نشان کرد: یارانه که حق کشاورزان واقعی است به کسانی داده می‌شود که کشاورزی شغل تفریحی آن‌هاست نه شغل اصلی.

گندم‌کاران با وجود این مشکلات باز امیدوارند مسئولان جهاد کشاورزی در جهت رفع مشکلات آن‌ها اقدام کنند تا با قطع دست دلالان و واسطه‌گران یارانه به دست کشاورزان واقعی برسد تا مشکلات چندین ساله کمبود کمباین و فرسوده بودن آن‌ها در سطح استان برطرف شود.

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر