logo
امروز : جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۹۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

نقش دین در جامعه

نقش-دین-در-جامعه
دین یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهادهای اجتماعی در جامعه است که کارکرد فردی و اجتماعی دارد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ دین مجموعه اعتقادات، رفتار و قوانین الهی است که از طرف خداوند متعال به انبیاء ابلاغ شده و آنان هم رسالت تبیین و یادآوری را به مردم داشتند.

بیشتر بخوانید

دین یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهادهای اجتماعی در جامعه است که هم کارکرد فردی و هم کارکرد اجتماعی دارد، یعنی دستورات الهی هم جنبه انفرادی دارد و هم کلان اجتماعی را در برمی‌گیرد. 

دین بهترین و بزرگ‌ترین موهبت الهی برای بشریت در طول تاریخ بوده که بیش از ۱۱۰ بار واژه دین با مشتقات آن در قرآن کریم به معنای آئین و شریعت آورده شده است. 

ادیان و حتی مکاتب بشری مثل بودائی و همه به‌دنبال ایجاد عدالت و سعادت در جامعه بوده و هستند هرچقدر در جامعه اعتقادات دینی و مذهبی تحکیم، بسط و گسترش پیدا کرده و به همان نسبت آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. 

ماکس وبر بنیان‌گذار مکتب پروتستان معتقد است دین محرکه اصلی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی اروپا و آمریکا بوده، چون دین آنان را دعوت به همزیستی مسالمت‌آمیز، احترام به همنوع و همچنین کار و تلاش کرده است و آنها هم مقید و موفق به اجرای آن شدند. 

دین به انسان عشق، امید و انگیزه می‌دهد انسان هم در طول حیات خود همواره با عشق و اعتقادات زنده است.

کارکردهای فردی در دین شامل؛ عزت نفس و عدم خودباختگی در مقابل مشکلات، خودسازی، خودباوری و خودمعرفتی، رشد و ارتقاء فضایل اخلاقی مثل بخشش، تواضع و انسانیت و  آرامش‌ روحی و روانی و رفع نگرانی و اضطراب می‌شود.

 دین مهم‌ترین عامل بازدارنده و پیشگیرانه جرائم و بزهکاری است و کنترل درونی جایگزین کنترل بیرونی مانند پلیس می‌شود.

دین اسلام مخالف قوم‌گرایی و تبعیض‌نژادی و ایجاد اتحاد و انسجام در جامعه بدون توجه به رنگ و نژاد و جنسیت است.  

 انسان‌های دین‌دار و متدین احساس تنهایی و غربت نمی‌کنند و مشکلات موجود در دین افراطی‌گری، نگاه متحجرانه، متعصبانه، متظاهرانه و منافقانه همچنین استفاده ابزاری از دین و قرائت‌های سلیقه‌ای با تفکر سنت‌گرایی از عمده مشکلات ادیان در دنیای معاصر است. 

صفی‌اله ملکی، دکترای جامعه‌شناسی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۵:۰۱
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۲۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۱
  • غروب آفتاب : ۱۷:۳۶
  • اذان مغرب : ۱۷:۵۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۱۹