logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸
[ شناسه خبر : ۳۹۱۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
شاعر و مداح اهل بیت علیه السلام:

رژه شاه‌ حسین‌گویان استناد تاریخی دارد

رژه-شاه‌-حسین‌گویان-استناد-تاریخی-دارد
شاعر و مداح اهل بیت علیه السلام گفت: یکی از مراسم‌های باشکوهی که در ایام عزاداری امام حسین (ع) در ایران برگزار می‌شود، مراسم رژه «شاه حسین» رضوی شریف‌آباد است که استناد تاریخی دارد.

احمد پوریا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: یکی از مراسم‌های باشکوهی که در ایام عزاداری امام حسین (ع) در ایران برگزار می‌شود، مراسم رژه «شاه حسین» رضوی شریف‌آباد بوده که هدف اجرای این آئین زنده نگه داشتن اهداف قیام عاشورا و هر چه باشکوه شدن مراسمات عزاداری است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه این آئین که در لهجه محلی به آن «شاخسِی» می‌گویند، از شب اول محرم شروع می‌شود و تا شب شام غریبان ادامه پیدا می‌کند، گفت: در این مراسم، عزاداران سیاه‌پوش کنار یکدیگر می‌ایستند و با قرار دادن یک دست‌شان پشت کمر دیگری، زنجیره‌ای انسانی تشکیل می‌دهند. سپس با دست دیگر شمشیر یا چوبی را در مسیر سرتاپای خود حرکت می‌دهند. این حرکات همراه با نوای «شاه‌حسین» «شاخسِی» و «وای حسین» «واخسِی» عزاداران است.

شاعر و مداح اهل بیت علیه السلام با اشاره به اینکه آیین شاه‌ حسین‌گویان، رفتاری نمادین است که سر منشأ آن به اقدام حبیب‌ابن‌مظاهر و مسلم‌بن‌عوسجه در شب عاشورا بازمی‌گردد، گفت: زمانی که حبیب‌بن‌مظاهر در شب عاشورا صدای طبل جنگ را شنید و نگرانی حضرت زینب (س) و اهل‌بیت (ع) را دید، بیرون چادر فریاد زد؛ «این شمشیرها سوگند یاد کرده‌اند در غلاف نروند، مگر اینکه گردن دشمنان را بزنند». حبیب یاران امام را دور هم جمع کرد و با شمشیرها حرکتی مشابه آنچه در این دسته‌های عزاداری انجام می‌شود، شکل داد. آن‌طور که روایت می‌گوید؛ پس از اقدامی که یاران امام انجام می‌دهند ابا عبدالله‌ الحسین (ع) به بیرون خیمه می‌آیند و دوباره با یاران و اصحاب بیعت می‌کنند.

پوریا با بیان اینکه مراسم شاه‌ حسین‌گویان شریف‌آباد ابهر از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و در میدان‌گاه امام حسین علیه‌ السلام شریف‌آباد اجرا می‌شود، گفت: حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر شرکت دارند و در کنار این مراسم ایستگاه‌های صلواتی و چادر هلال‌احمر نیز برپا می‌شود.

وی با تشریح این مراسم، افزود: تشکیل حلقه و گرفتن کمر همدیگر نشان از وحدت، برادری و برابری حول پرچم ابا عبدالله الحسین (ع )، بالا گرفتن سر نشان از آزادگی و سرافرازی، کوبیدن پا بر زمین عِرق به خاک و حس وطن‌پرستی، زدن دست راست بر سینه هنگام شعار دادن نشان از داغ دل در شهادت مظلومانه شهدای کربلا را دارد، که جمیع حرکات رژه‌ای در مقابل ظلم و ستم و مخالفان مکتب تشیع بوده که از گذشتگان به یادگار مانده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر