logo
امروز : پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۲
[ شناسه خبر : ۳۹۰۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
امام جمعه طارم:

واقعه عاشورا تجلی ادب عاشقی است

واقعه-عاشورا-تجلی-ادب-عاشقی-است
امام جمعه طارم گفت: در مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) حد و حدود ادب در باید رعایت شود و فراموش نشود میزبان اصلی در مراسمات عزاداری ائمه اطهار (ع) هستند.

حجت‌الاسلام مهدی منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه رعایت ادب در مجلس امام حسین (ع) امری ضروری برای همه افراد است اظهار کرد: افراد در هر لباس،  قیافه و تیپی که باشند نباید مورد سرزنش قرار گیرند.

بیشتر بخوانید

 وی با بیان اینکه چنانچه که حر در لباس دشمنی با ابا عبدالله (ع) خدمت ایشان شرف یاب شد و ایشان حر را در لباس دشمنی پذیرفت ادامه داد: با این تفسیر حر بن یزید ریاحی جزو شهدای کربلا محسوب شدند و این افتخاری بود برای حر که با لباس دشمن وارد شود و بعد از شنیدن سخنان دلنشین امام حسین (ع) تحولی عمیق در روح و جان ایشان روی دهد و یکی از شاخص‌ترین شهدای کربلا به شمار آید.

 امام جمعه طارم ابراز کرد: درسی که از این رویداد تاریخی گرفته می‌شود این است نباید با ظاهر افراد آن‌ها را قضاوت کرد چراکه هستند افراد دارای ظاهر نامناسب چه بسا که این افراد به خدا و ائمه نزدیکتر از یک فرد مومن باشند.

منصوری تصریح کرد: واقعه عاشورا خود تجلی ادب عاشقی است در این رویداد تاریخی هر کس به سهم خود سعی داشت امام حسین (ع) را یاری کند خود امام سوم شیعیان (ع) رو به اصحاب کرد و پایان واقعه را به آن‌ها بازگو کرد و فرمودند؛ هر کس مشکلی یا توان مقابله در جنگ را ندارد می‌تواند برود و این قضیه را شب مطرح کردند تا افرادی که نمی‌توانند بنا به هر دلیلی در جنگ حضور یابند شبانه بروند و کسی متوجه آن‌ها نشود و این خود گویای واقعی و اصلی ادب عاشقی است.

 وی با بیان اینکه عاشورا به بیانی فرهنگستان ادب ولایی و توحید است ادامه داد: شاگردان این مکتب خود الگوی ادب هستند و ادب سرمایه کمال و سعادت انسان و بهره‌مندی از فیض الهی است که باید در زندگی و کار مد نظر قرار داده شود.

 امام جمعه طارم گفت: آداب مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) را سعی کنیم رعایت کنیم آدابی چون بلند حرف نزنیم یا شوخی نکنیم، با وضو وارد مجالس شویم.

 منصوری اضافه کرد: در مراسمات عزاداری امام حسین (ع) افراط، اسراف، تخریب، تحقیر، تمسخر و غیبت صورت نگیرد فراموش نکنیم زمانی به مجلس‌هایی مانند عزاداری و روضه دعوت می‌شویم میزبان اصلی خود ائمه هستند و رعایت شئونات عزاداری مهم است.  

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر