logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۹۰۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
فیلم؛

مراسم سنتی شاخسین واخسین در روستای میموندره

مراسم-سنتی-شاخسین-واخسین-در-روستای-میموندره-
شاخسین، واخسین مراسم سنتی و دیرینه مختص روستای میموندره شهرستان ابهر در ماه محرم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ مردم میموندره مانند سایر هموطنان نقاط مختلف کشور ایران اسلامی در مناسبت‌های مختلف ملی مذهبی مراسمات سنتی و خاص خود را دارند.

بیشتر بخوانید

شاخسین، واخسین، مراسم سنتی و دیرینه مختص روستای میموندره شهرستان ابهر است.

دهه اول ماه محرم هر روز نزدیک غروب آفتاب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی نزدیک ظهر مردان روستا حلقه‌ای تشکیل داده و با دست چپ خود کمر نفر کناری را گرفته حول پرچم اباعبدالله علیه‌السلام خلاف چرخش عقربه‌های ساعت به‌طور هماهنگ و سر بالا و سینه جلو به‌طور منظم پای چپ خود را که جلوتر از پای راست قرار گرفته محکم بر زمین می‌کوبند و شعار و دیالوگ‌های مخصوصی با صدای بلند سر می‌دهند که تک‌تک حرکات و شعارها حاوی پیام‌های خاصی است.

تشکیل حلقه و گرفتن کمر همدیگر نشان از وحدت، برادری و برابری حول پرچم اباعبدالله الحسین (ع )، بالا گرفتن سر نشان از آزادگی و سرافرازی، کوبیدن پا بر زمین عِرق به خاک و حس وطن‌پرستی، زدن دست راست بر سینه هنگام شعار دادن نشان از داغ دل در شهادت مظلومانه شهدای کربلا را دارد، که جمیع حرکات رژه‌ای در مقابل ظلم و ستم و مخالفان مکتب تشیع بوده که از گذشتگان به یادگار مانده است.

مردم مومن و دین‌دار این روستا پس از پایان عزاداری با پخش نذورات از عزاداران و حضار پذیرایی می‌کنند.

 

 

انتهای خبر/

نظرات
[ نام : محمدرضا میرزایی ] [ ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱ ]
آیین سنتی و کهن عزاداری مینودر ابهر از زحمات سرکار خانم جعفریان از صمیم قلب تقدیر وتشکر میکنیم انشالله با حضرت زینب کبری راوی واقعه کربلا محشور باشند
فرم ارسال نظر