logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۰
[ شناسه خبر : ۳۹۰۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

لزوم تعامل فرهنگ با اقتصاد

لزوم-تعامل-فرهنگ-با-اقتصاد
فرهنگ و آموزه‌های هر کشوری زیر بنای پیشرفت و توسعه اقتصادی آن کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ هویت جوامع سنتی صرفاً بستگی به ارزش‌ها، باورها و فرهنگ آن جامعه دارد ولی در دنیای امروز فناوری، صنعت و رونق اقتصاد هویت‌بخش فرهنگی هر جامعه است.

بیشتر بخوانید

اقتصاد به زبان عامیانه به معنای خرید فروش برای رفع نیازهای روزمره زندگی است بطوری که هیچ‌کس در جامعه نمی‌تواند بدون دخل و خرج امرار معاش کند نظام جهان انسانی هر جامعه به دو صورت فردی و اجتماعی بوده و هر جامعه‌ای متشکل از انسان‌ها، سازمان‌ها و نهادها است که برای رفع و تأمین نیاز به مشارکت و تعاون‌ با یکدیگر نیاز دارند. 

نهادینه‌سازی فرهنگ تلاش و کار همراه با کسب موفقیت یک فرآیند و زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و توسعه پایدار اقتصادی است. 

رمز موفقیت کشورهای پیشرفته صنعتی اعتقاد و باور به فرهنگ موفقیت با کار و تلاش شبانه‌روزی است، دین مبین اسلام بعد از کسب علم و دانش اولویت را به ارزش و اهمیت کار و تربیت نیروی انسانی ماهر داده است به‌شرط اینکه همراه با تعاون و مشارکت‌های مردمی و با تعاملات جهانی صورت بگیرد.

 آیات و روایات متعددی در خصوص اهمیت کارکردن برای امرار معاش خانواده در اسلام داریم. 

از نگاه توحیدی طبیعت از نعمات الهی محسوب می‌شود که باید با برنامه‌ریزی مناسب به نحوی مطلوب از آن استفاده شود تا جامعه علاوه بر رشد اقتصادی به اعتلاء فرهنگ آرمانی برسد. 

تبدیل وضعیت موجود اقتصادی به وضعیت مطلوب از طریق ترویج و اشاعه فرهنگ کار در بین مردم و بخصوص جوانان است، لذا یک رابطه معنادار و همبستگی مستقیم بین فرهنگ و رشد و توسعه اقتصادی وجود دارد.

 در دنیای معاصر در جهان قیمت‌گذاری دولتی و دستوری حتی در حوزه بنزین و سایر اقلام و کالاهای اساسی و مصرفی معنا ندارد قیمت کالاها با عرضه و تقاضای محصولات بر اساس نیازها در جامعه فرهنگ‌سازی می‌شود.

رشد و شکوفایی اقتصاد یک کشور نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدون با نگاه فراملی و بومی‌سازی ایرانی اسلامی محقق می‌شود.

لذا فرهنگ‌سازی اینکه ما می‌توانیم با توجه به منابع طبیعی و انسانی ظرفیت‌های موجود را به فعلیت درآوریم نیاز به مدیریت کارآمد و جوان در سطح کلان کشوری دارد، که با درایت و تشریک مساعی مسئولان و همکاری مردم امکان‌پذیر خواهد شد.

صفی‌اله ملکی، دکتری جامعه‌شناسی 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر