logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۹۰۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
روزگار ناخوش کارگران ساختمانی؛

چرخ زندگی کارگران فصلی با رَنج می‌چرخد

چرخ-زندگی-کارگران-فصلی-با-رَنج-می‌چرخد
کارگران فصلی از جمله اقشار کم‌درآمد و ضعیف در جامعه هستند که وجود برخی از مشکلات و عدم ساماندهی توسط مسئولان این قشر را شدیداً گله‌مند کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ کارگران فصلی از جمله اقشار کم‌درآمد و ضعیف هستند که حتی در تنگنای بیکاری و گرانی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای گذران زندگی در فصل سرد یا فصل گرم خروس‌خوان و قبل از طلوع آفتاب با یک پلاستیک یا ساک کوچک بر دست، با لباس کار از منزل خارج می‌شوند، به امید آنکه روزی حلالی بر سفره خانواده‌هایشان بیاورند.

بیشتر بخوانید

 اما محلی که بتوانند در سرمای زمستان و گرمای تابستان در آن ساکن شوند در اغلب شهرهای استان وجود ندارد و این زحمت‌کشان در زنجان در میدان ۱۵ خرداد یا دروازه ارک و در شهر ابهر در محلی نزدیک مسجد جامع ابهر تجمع پیدا می‌کنند که این امر موجب بروز مشکلاتی برای عموم مردم و خود کارگران شده است.

یکی دیگر از مشکلات کارگران ساختمانی این است که  طی دو سال گذشته، بیمه بسیاری از کارگران به دلایل مختلف و بدون توجیه از سوی تأمین اجتماعی قطع شده است که مورد انتقاد جامعه کارگری است.

 

کار

پیدا کردن کار در زمستان برای ما سخت است

یک کارگر ساختمانی در این باره گفت: شرایط یافتن کار برای کارگران فصلی و ساختمانی بسیار سخت است. بعضی روزها که کار کم باشد، تا عصر در میادین در انتظار کار هستیم. گاهاً از طریق انجمن‌های صنفی و گاهاً در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی کار پیدا می‌کنیم. اما یافتن کار در میادین آن‌هم در زمستان و برف و سرما خیلی دشوار است. اما بالاخره در زمستان هم نیاز به کار داریم.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم شهرداری امکاناتی را برای آسایش مردم شهر که اکثراً کارگر هستند با ساخت مکانی برای اجتماع فراهم کند، گفت: از مسئولان فرمانداری، اداره کار و شورای اسلامی شهر می‌خواهیم تمهیداتی بیاندیشند تا احداث محل استقرار و ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی هرچه زودتر از سوی شهرداری اجرایی شود.

کارگر

تجمع کارگران در میدان‌ موجب افزایش ترافیک می‌شود

یکی از شهروندان در این باره گفت: حضور کارگران در این محل باعث بروز ترافیک و مشکلاتی برای ما شده است و وجود محلی برای اسکان این افراد ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تجمع کارگران در یک محل عبور و مرور را سخت می‌کند اذعان کرد: باید محلی برای ساماندهی این کارگران وجود داشته باشد.

بابایی

وجود محل مناسب برای ساماندهی کاران فصلی ضروری است

محمد بابایی، مدیر عامل شرکت تعاونی و نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در این باره گفت: انجمن‌های صنفی و شرکت‌های تعاونی کارگران ساختمانی طبق ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز هست، تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به بند ۷ ماده ۶ گفت: این ماده به همکاری در تأسیس، تقویت گسترش شرکت‌های تعاونی و صندوق‌های قرض‌الحسنه و تلاش در جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط به آن اشاره می‌کند.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان ابهر افزود: انجمن صنفی کارگری در شهرستان ابهر در سال ۱۳۹۴ تشکیل شده و نزدیک ۲ هزار و ۸۰۰ نفر عضو  و ۲ هزار و ۳۵۰ نفر بیمه شده داشت، که طی دو سال گذشته، بیمه بسیاری از کارگران به دلایل مختلف و بدون توجیه از سوی تأمین اجتماعی قطع شده است که مورد انتقاد جامعه کارگری است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ در کنار انجمن صنفی برای حمایت و انجام کارهای اقتصادی شرکت تعاونی تأمین نیاز استادکاران صنفی هم تشکیل شد که هدف آن ساماندهی کارگران ساختمانی و حمایت از کارفرما، پیمانکار و استادکار است‌.

بابایی با تأکید بر اینکه این شرکت تعاونی مورد حمایت مسئولان شهرستان قرار نگرفت، گفت: طبق ماده ۴ قانون نظام مهندسی، تمام کارگران ساختمانی برای استفاده از مزایای بیمه تأمین اجتماعی باید دارای کارت مهارت فنی باشد‌. 

وی یکی دیگر از مشکلات جامعه کارگری را موضوع  قیمت‌گذاری در این صنف دانست و گفت: در انجمن صنفی بر حسب مهارت و رتبه، عرف بازار کار، تورم، قیمت منطقه‌ای، مشاغل ساختمانی قیمت‌گذاری می‌شود. اما کارگران مطیع این قیمت‌ها نیستند ‌و قیمت‌های را خود تعیین می‌کنند و منجر به هرج و مرج و سردرگمی کارفرما و ساختمان‌سازان شده‌اند‌.

نایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان ابهر بیان داشت: باید اقدامات به گونه‌ای باشد که  کارگر واقعی شناسایی شده و بتواند از مزایای بیمه تأمین‌ اجتماعی برخوردار شود. 

وی با اشاره به اهداف شرکت تعاونی‌‌ها گفت: این شرکت تعاونی‌ها طبق ماده ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مسئولیت تعیین هویت، طبقه‌بندی مهارت، کاریابی، معرفی کارجویان به کاربران، معرفی کارگران استادکاران به مراکز فنی‌ و حرفه‌ای، پیگیری و درمان بازنشستگی  را بر عهده دارند. 

بابایی اظهار امیدواری کرد: تلاش‌مان در راستای جلب اعتماد و رضایت طرفین قرارداد، کارفرما و کارگر ساختمانی، ارتقاء سطح کیفی و کمی ساخت‌ و ساز، ارزش گذاشتن به وقت و زحمت و کرامت انسانی و اجتماعی طرفین است. 

وی از کارفرمایان و سازندگان ساختمان درخواست کرد: برای تأمین نیروی انسانی ماهر، نیمه‌ماهر و ساده مورد نیاز خود به دفتر شرکت تعاونی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی شهرستان ابهر مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: از مسئولان درخواست داریم که برای حل این مشکل ورود کنند.

شهردار

شهرداری ابهر از ساماندهی کارگران استقبال می‌کند 

رضا حیدری، شهردار ابهر در این‌باره گفت: شهرداری ابهر از ساماندهی کارگران استقبال می‌کند، حضور کارگران در ابتدای خیابان ۱۷ شهریور، از نظر منظر شهری آسیب می‌زند و چندین بار این کار انجام شده و محلی برای این قشر تعیین شده ولی از سوی کارگران استقبالی صورت نگرفت.

وی افزود: با تشکیل جلسه‌ای با ئایب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی حتما محلی مناسب برای این قشر زحمت‌کش فراهم می‌شود.

با تمام این‌ها، نقش جامعه کارگری در توسعه کشور کلیدی و مهم است، هزینه و رنج اصلی پیشرفت کشور در طول دهه‌های گذشته همواره بر دوش این قشر از جامعه بوده است، قشری که هرگز توجه درخور شانی به آن‌ها نشده و بر مشکلات معیشتی آن‌ها به‌ویژه در چند سال گذشته به‌شدت افزوده‌ شده است، با امیدوار هستیم که مسئولان محلی مناسب برای این قشر در نظر بگیرند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر