logo
امروز : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۹۰۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

مُحرم مدرسه‌ آمیخته به چاشنی عشق

مُحرم-مدرسه‌-آمیخته-به-چاشنی-عشق
آمدن محرم به معنای باز شدن مدرسه‌ای است که در آن درس عشق، اخلاص، کرامت، شهادت، وفاداری آموخته می‌شود، آموزش‌هایی آمیخته به چاشنی عشق و احساس و اَشک است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ محرم بهار عقل و عشق است، هم عقل و هم عشق ما را بر آن می‌دارد که امام حسین (ع) و خاندانش را بشناسیم و بر آنان اشک بریزیم و سوگواری کنیم.

بیشتر بخوانید

عزاداری در ماه محرم از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

سوگواری ماه محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان از مرزها و موقعیت جغرافیایی فراتر رفته و اختصاص به مرز و بوم خاصی ندارد.

آمدن محرم به معنای باز شدن مدرسه‌ای است که در آن درس عشق، اخلاص، کرامت، شهادت، وفاداری آموخته می‌شود، آموزش‌هایی آمیخته به چاشنی عشق و احساس و اَشک است.

گذشته از اینکه در این مدرسه عشق می‌توان ویژگی‌های برجسته انسانی را آموخت، شخصیت‌هایی که در صحنه محرم نیز نقش‌آفرینی می‌کنند الگوهای بارز و شاخص برای افراد و جامعه علی‌الخصوص جوانان هستند که با یاری‌ از آنان می‌توان به زندگی سرشار از کمال دست یافت.

از نظر اهل‌بیت نیز ماه محرم و عزاداری در این ماه نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این زمینه امام صادق (ع) فرمودند؛ هر حزن و عزا و گریه‌ای در مصائب مکروه است، مگر حزن و گریه بر امام حسین (ع).

پیامبر (ص) نیز درباره اهمیت گریه بر امام حسین (ع) می‌فرمایند؛ هر چشمی (در قیامت) گریان است جز چشمی که بر حسین (ع) گریه کند، آن چشم همیشه خندان و به نعمت‌های بهشتی بشارت داده می‌شود.

موارد فراوانی وجود دارد که ائمه‌ اطهار در آن به عزاداری، سوگواری و اشک ریختن بر امام حسین (ع) تاکید می‌کند، چراکه این تاکید‌ها فقط بر مبنای عزاداری گریه و اشک ریختن نیست بلکه به معنای شناخت جایگاه برتر اسلام و حفظ ارزش این جایگاه، معرفی کمال انسان و فضایل اخلاقی، جایگاه امامان، دفاع از مظلوم در برابر ظلم است.

با توجه به اینکه هر ساله با آغاز ماه محرم تمام نقاط کشور پرچم عزا علم کرده و شهر‌ها و روستاها را به عزا می‌آرایند و همه خلق لباس عزا به تَن کرده و به عزاداری می‌پردازند که گویی واقعا کربلا تازه رخ داده است و این یعنی حقیقت وجود عاشورا سبب ماندگاری و ارزش آن است.

عاشورا قیامی در جهت بزرگداشت و بها دادن به ارزش‌های والای انسانی، خوبی‌ها، کمالات، دفاع از مظلوم است که با وجود این ویژگی‌های شاخص نه تنها ارزش وجودی محرم و عاشورا کم نمی‌شود بلکه با گذشت هر سال بر اهمیت آن افزوده می‌شود و جوهره آن در وجود مردم رنگین‌تر می‌شود.

فاطمه شیرینی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر