logo
امروز : دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۸۹۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت:

کاهش اختلالات روانی با ورزش

کاهش-اختلالات-روانی-با-ورزش-
ورزش و تحرک می‌تواند بروز علائم بیماری روان‌پریشی را در نوجوانان و بزرگسالان جوانی كه اولین تجربه این بیماری را داشتند، كاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ ورزش و تحرک می‌تواند بروز علائم بیماری روان‌پریشی را در نوجوانان و بزرگسالان جوانی كه اولین تجربه این بیماری را داشتند، كاهش دهد.  افراد جوانی كه دچار اختلال روان‌پریشی هستند، معمولا با آینده سخت و دشواری مانند احتمال برگشت بیماری، بیكاری و مرگ زود هنگام مواجه می‌شوند و به مصرف داروهایی نیاز پیدا می‌كنند كه می‌تواند موجب افزایش سریع وزن شود.  

بیشتر بخوانید

فعالیت بدنی می‌تواند باعث بهبودی بیماران مبتلا به اسكیزوفرنی، آنتی‌سوشیال (ضد اجتماعی) و سایر اختلالات شود، مطالعه کردن و ورزش، راهکارهای کلیدی و مهم برای پیشگیری از افسردگی و اضطراب هستند.  

نمی‌توان برای همه افراد نسخه واحدی به منظور پیشگیری از اضطراب و افسردگی تجویز کرد چراکه باید شرایط شخصی و خانوادگی هر فرد را برای ارائه برنامه مناسب در نظر گرفت. در حوزه بانوان نیز کم‌تحرکی و ورزش نکردن یکی از آسیب‌های پیش‌روی بانوان است که باید برای استقبال زنان از ورزش برنامه‌ریزی شود.

امروزه یکی از بیماری‌های شایع در بانوان پس از افسردگی، پوکی استخوان است که از آن رنج می‌برند و پزشکان بسیاری فعالیت‌های بدنی را برای بهبود آنان تجویز می‌کنند. برخی بانوان در طول روز حرکات ورزشی انجام می‌دهند، رسیدگی به امور منزل از جمله جارو زدن، شستن لباس‌ها، پخت و پز و پیاده‌روی تا نانوایی را به عنوان ورزش روزانه می‌دانند در صورتی که این موارد ورزش محسوب نمی‌شود.  

ورزش باید در ساعات ابتدایی روز از پنج دقیقه شروع و پس از گذشت مدتی به ۴۵ دقیقه در روز برسد و افراد بطور پی در پی آن را انجام دهند. مصرف مناسب و به اندازه پروتئین‌ها، سبزیجات و میوه‌ها و مهم‌تر از همه حذف نمک از سر سفره موجب پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.  

كارشناسان ورزش و محققان معقتدند ورزش باعث ایجاد شادی و بالابردن اعتماد به‌ نفس در انسان می‌شود و رضایت باطنی اشخاص را تقویت می‌كند برای مثال، ورزش در انسان موجب احساس كاهش قابل ملاحظه غم و اندوه، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد احساس موفقیت و افزایش خلاقیت‌های فردی می‌شود.  

ورزش نه فقط در معالجه افسردگی بسیار موثر است، بلكه نقش بسزایی در جلوگیری از بازگشت بیماری دارد و با توقف انجام حركات ورزشی خطر بروز علائم افسردگی ممكن است افزایش چشمگیری داشته باشد.  

پیاده‌روی‌های همگانی، شركت در ورزش‌های صبحگاهی كه در اكثر پارک‌های شهر برگزار می‌شود و دوچرخه‌سواری كه جزو فعالیت‌های ورزشی كم‌هزینه و با امكانات كم است، هر فردی می‌تواند آن را انجام دهد و به نوعی ضامن سلامتی و نشاط و انگیزه را در خود بالا ببرد.  

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیرکلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزاردهنده و پرخاشگری نیز دیده می‌شود.  

تلاش همه مسئولان ورزش، ایجاد سلامت عمومی در جامعه و امید بین مردم که هدفی بسیار ارزشمند است. تنوع اقلیمی و جغرافیایی کشور ما فرصت‌های مناسبی مثل کوه، جنگل و دریا در اختیار همگان برای ورزش قرار می‌دهد که اگر کسی واقعا قصد ورزش و تحرک عمومی داشته باشد با کم‌ترین هزینه از اماکن عمومی می‌تواند استفاده کند.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر