logo
امروز : جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۸۸۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان:

قطع یارانه‌ها قطع امید مردم است

قطع-یارانه‌ها-قطع-امید-مردم-است
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه شرایط اقتصادی جامعه در وضعیت رکود تورمی ناشی از نرخ‌های بالای بیکاری قرار دارد، گفت: زمزمه‌هایی مبنی بر حذف یارانه‌ها از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی به گوش می‌رسد.

رحیم بیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی است، گفت: حذف یارانه‌ها در شرایط فعلی می‌تواند آثار و تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیان باری برای مردم و جامعه ایجاد بکند. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: شرایط اقتصادی جامعه در وضعیت رکود تورمی ناشی از نرخ‌های بالای بیکاری و تورم قرار دارد و یکی از وظایف دولت‌مردان در چنین شرایطی، نگاه حمایتی به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد باید باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با اشاره به اینکه طرح موضوعات اقتصادی در پیام‌ها و شعارهای هر یک از نامزدهای راه یافته به دور دوم به لحاظ شرایطی که در آن قرار داریم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: مالیات‌ها و یارانه‌ها در شرایط رکود تورمی به عنوان یکی از ابزارهای توزیع مجدد درآمدها در راستای کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه درآمدها مورد توجه دولت‌ها است.

وی عنوان کرد: متأسفانه علیرغم پرداخت یارانه‌های حمایتی از سوی دولت‌ها در دوره‌های اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف یارانه‌ها از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی به گوش می‌رسد.

بیات با بیان اینکه منبع درآمدی بسیاری از اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه به همین درآمدهای یارانه‌ای پرداختی از سوی دولت وابسته است، تصریح کرد: با حذف یارانه چتر‌های حمایتی از روی مردم برداشته می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در پی کاهش درآمد خانوارها، آثار اجتماعی منفی از جمله افزایش طلاق، اعتیاد و رفتارهای خشونت‌آمیز می‌تواند جامعه را به شدت تهدید کند. در پی آن، بسیاری از بزهکاری‌ها و اغتشاشات و نابسامانی‌های اجتماعی نیز قابل پیش‌بینی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با اشاره به اینکه از این رو لازم است ملاحظات کافی در این خصوص توسط همگان صورت بگیرد، افزود: بدون شک انتخاب افرادی که در شرایط فعلی به دنبال حذف یارانه‌های حمایتی دولت و افزایش قیمت بنزین و سیاست‌هایی از این دست هستند می‌تواند چالش‌های اساسی از جمله نابسامانی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به همراه داشته باشد. 

وی اظهار داشت: امیدواریم مردم فهیم و آگاه جامعه در روز پانزدهم تیر ماه سال 1403 به حضور گسترده و مشارکت حداکثری خود در انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با انتخاب فرد اصلح در پیشرفت و آبادانی کشور و تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خود سهیم باشند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر