logo
امروز : جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۶
[ شناسه خبر : ۳۸۸۲۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گرانی افسارگسیخته مسکن کارنامه دولت غرب‌گرا؛

انتخاب دولت غرب‌گرا یعنی ساخت مسکن تعطیل می‌شود

انتخاب-دولت-غرب‌گرا-یعنی-ساخت-مسکن-تعطیل-می‌شود
دولتی غرب‌گرا که مسائل کشور را به برجام گره زد و وزیر مسکن و راه و شهرسازی آن به نساختن مسکن مهر افتخار می‌کرد، اگر دوباره این دولت روی کار بیاید ساخت مسکن در کشور تعطیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ معرفی دولت حسن روحانی در وصف فقط چند کلمه می‌گنجد؛ «دولت تعطیل و منتظر برجام»، او وعده داد ظرف ۱۰۰ روز مشکلات را حل کند، اما بعد از برجام او دلار ۳۰ هزار تومانی، روزانه ۷۰ کشته کرونایی با واکسنی که گروگان برجام بود تحویل داد.

بیشتر بخوانید

در ابتدای دولت شهید آیت‌الله رئیسی ۲۴۰ هزار تعهد دولت در مسکن مهر به جامانده بود که از دولت‌های قبل بود و دولت سیزدهم نیز تلاش کرد ۱۰۷ هزار مسکنی که فقط در حوزه مسکن مهر تعهد شده بود را به مردم واگذار کند.

دولت رئیسی تلاش کرد تا طرح ملی مسکن ملی را نیز پیش ببرد و مانع از توقف ساخت مسکن در کشور شود، همان طرح مسکنی که وزیر دولت روحانی بر آن اعتقادی نداشت و اتفاقا این روند هم‌‌اکنون نیز توسط یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیگیری می‌شود؛ این کاندیدا و کارشناسانش نیز هیچ اعتقادی به ساخت مسکن ندارند و گویا رنجی که مردم بابت نداشتن مسکن می‌کشند را درک نکرده‌اند.

استاد

نگاه غرب‌گرایانه به ساخت مسکن در کشور ضربه زد

محمود قاسمی، مدرس دانشگاه در گفتگو با موج‌رسا در این‌باره گفت: در دولت قبل از حسن روحانی، دولت محمود احمدی‌نژاد، مردم با حداقل آورده، با ۶ میلیون تومان البته در کنار کمک دولت صاحب خانه می‌شدند. 

وی با بیان اینکه دولت حسن روحانی که سرکار آمد، بیژن زنگنه‌نامدار که وزیر نفت این دولت بود کارت سوخت را حذف کرد، گفت: با این اقدام فاجعه قاچاق سوخت به ۲۰ میلیون لیتر در روز رسید و وقتی دیدند که کشور دچار مشکل شده دوباره کارت‌های سوخته را وارد شبکه کردند، علیرضا زاکانی که در آن‌زمان مسئول پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود، اعلام کرد؛ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دولت حسن روحانی به خاطر حذف کارت سوخت و برگرداندن مجدد کارت سوخت به بیت‌المال ضرر زد.

مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه بسیاری از اقدامات دولت حسن روحانی از روی لجبازی بود، گفت: این دولت اعلام کرد، چون کارت سوخت را احمدی‌نژاد آورده، ما نمی‌خواهیم و حذفش کردند بعد دیدند دچار مشکل شدند دوباره کارت سوخت را برگرداندند.

قاسمی تصریح کرد: عباس آخوندی که در دولت حسن روحانی وزیر مسکن و شهرسازی بود، اعلام کرد؛ طرح مهر مسکن مزخرف است و اصلا خانه نساخت و پروژه‌هایی هم که نیمه‌تمام بود را برای پیشرفت بیشتر پیگیری نکرد و واحدهایی هم که در حال تحویل بود فقط به خاطر سیاسی‌کاری و اینکه نشان دهند دولت قبلی بد بوده، عمدتاً تحویل را عقب انداخت البته این اقدام یک تقابل حزبی بود و وی این جمله معروف را گفت: طرح مسکن مهر طرح مزخرفی است و من انجام نمی‌دهم.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت بورس دولت مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرد و ۲۰ میلیون نفر وارد بورس شدند و فاجعه به بار آمد، دولت نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان در بورس سود کرد ولی جیب مردم را خالی کرد که بتواند خود را اداره کند، دولت حسن روحانی در سال ۹۸ بنزین را گران کرد و در سال ۹۹ با بورس مردم را فریب داد.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه عباس آخوندی بنا به گفته خودش حدود پنج سال وزیر بود، گفت: وی به‌دلیل اینکه قرار بود استیضاح شود، در پایان استعفا داد و وقتی وزارت را تحویل داد، گفت؛ افتخار می‌کنم که حتی یک مسکن مهر هم نساختم.

وی با بیان اینکه مسکن عرضه و تقاضا دارد و مانند نان شب واجب است، گفت: مردم همان‌طوری که به مایحتاج عمومی نیاز دارند به خانه هم نیاز دارند و خانه جزو واجبات زندگی هر انسانی است، اگر در سال ۸۰۰ هزار خانه در کشور ساخته نشود و به جامعه تزریق نشود، تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و این اقدام باعث گرانی مسکن می‌شود.

قاسمی افزود: در طول این پنج سال در دوران وزارت عباس آخوندی حداقل باید ۴ میلیون مسکن ساخته می‌شد که این کار صورت نگرفت و نتیجه این شد که هر مترمربعی که در تهران، کرج البرز پنج میلیون بود به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. چون عرضه نبود، تقاضا دهها برابر شد و بزرگ‌ترین فاجعه در حوزه مسکن در دولت حسن روحانی اتفاق افتاد.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای جوانان، گفت: جوانان اعلام می‌کنند اگر ما حتی ۱۰۰ سال هم عمر داشته باشیم هیچ‌وقت نمی‌توانیم خانه‌دار بشویم، چون مسکن به ۸ میلیارد تومان رسیده و با این حقوق هیچ‌ وقت نمی‌توانیم خانه‌دار شویم، این خیانتی بود که از یک فکر معیوب غرب‌گرا و یک میرزا ملکم‌خان مدرن به نام عباس آخوندی صورت گرفت و به کشور ضربه زد.

استاد

دولت غرب‌گرا تعطیلی ساخت مسکن را برای ما به ارمغان آورد

حجت‌الاسلام موسی آقایاری، پژوهشگر دانشگاه در این باره گفت: اساساً در حلقه مدیریتی اگر به ظرفیت‌های خود مدیر و مجموعه آن توجهی نشود و مدام نگاه‌ها به خارج از استعدادها و توانایی‌ها متمرکز شود، سمت و سوی برنامه‌ریزی‌ها به مسیر استحاله و چالش افتادگی خواهد رفت و نه تنها آن مدیر به موفقیت‌های حداقلی نخواهد رسید بلکه با تلی از مشکلات، صعوبت‌ها و موانع مواجه خواهد شد.  

وی با بیان اینکه نگاه به توانمندی‌ها خود می‌تواند یک نحوه حرکت، خیزش و اعتماد به نفس در انسان ایجاد کند، گفت: این اقدام مسیر رشد و تعالی به شکل عالی و مطلوب را به ارمغان آورد، لذا مدیریتی موفق خواهد شد که ولو به حداقلی‌های خود نگاه کرده و با حفظ استقلال و اتکا به مسیر رشد و توسعه با ریشه را هموار کند. طبعاً آنکه راه می‌سازد، خود آشنا به پیچ و خم‌های آن است و به سلامت به مقصد می‌رسد.

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه گفت: در جهان سیاست نیز هرگاه به شعار ما می‌توانیم توجه شده و بدان عمل شود، یعنی استقلال و حریت در شمایل مدیریتی به شکل بارز و عالی دیده می‌شود، نه تنها مبارزه با مشکلات سهل و آسان شده بلکه مشکلات موجود را با کمترین هزینه و با کمترین زمان می توان حل و فصل کرد.

وی تصریح کرد: در کشور اسلامی نیز هر زمان خود را دست کم گرفته، معتقد شده که سایرین باید به داد ما برسند ( یعنی عدم التزام به انقلابی‌گری)، شاهد تبعات سنگین همچون شکست نهضت ملی شدن نفت شده‌ایم، مصدق را تنها چیزی که ناکام گذاشت و اجازه چشاندن اثر مدیریتی را نداد، نگاه به غرب و به اصطلاح غرب‌گرایی بود.

آقایاری افزود: شما هیچ کشوری را نمی‌شناسید که با نگاه به غرب، تمام مشکلات را حل کرده و صدرنشین مجالس با حفظ عزت و کرامت قرار گرفته باشد از مرسی مصر گرفته تا احمد کرزای افغانستان، زیرا روحیه غرب، روحیه به یغما بردن ثروت ملت‌ها و نهایتاً بریدن دست و پای آنها برای عدم تحرک است، عربستان که با نگاه به غرب هیچ‌گونه اختراع و ابداعی از سوی ظرفیت‌های داخلی خود ندارد یعنی همه چیز او وارداتی بوده و مصرف‌گرای مثال‌زدنی است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در جریان انتخابات، در پیچ مهم تاریخی تکرار جریان مصدق قرار گرفته‌ایم که آیا به شعار ما می‌توانیم و نگاه به داخل، دلبسته و به سمت نامزد انقلابی با تفکرات دینی و جهادی البته نه لقلقه زبان، برویم و یا با شعار ما می‌توانیم همچنان که در اصل ایجاد انقلاب بدان عمل کردیم و موفق شدیم، رفته و همانند شهید رئیسی به صورت من‌حیث‌المجموع ( داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ) عمل کنیم.

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو نوع تفکر درصدد استیلا و به دست گرفتن نبض حکمرانی بر ما است، گفت: تفکر انقلابی که جز افتخار و خدمت به مردم از ساخت مسکن و تعدیل درآمد و توازن‌سازی آن با تورم گرفته، چیزی به ارمغان نیاورده است و تفکر لیبرالی که نه تنها برای مردم در هشت سال دولت روحانی جز سرشکستگی و ایجاد بدبینی به نظام و انقلاب و دین الهی چیزی به ارمغان نیاورد بلکه هشت سال با رها کردن ظرفیت‌های داخلی و چشمگیر کردن برجام و مذاکره، کشور را به قهقرا برد.

وی به تفکرات دولت لیبرالی گریزی زد و گفت: این تفکر نه برای ما مسکن و محل آرامش و آسایش ساخت؛ نه از مبانی دینی ما مراقبت به عمل آورد و هیچ امتیاز خاصی که بدان افتخار کرد به ارمغان آورد.

آقایاری تأکید کرد: دولتی را سر کار نیاوریم که هم‌اکنون از سلسله جنبان دهه سیاه ۹۰ در اطرافیان او هستند که تداعی کننده هتاکی‌ها و فحاشی‌ها به مردم هستند، تنها چیزی که در قاموس رفتاری آن‌ها ارزش ندارد، کرامت مردم و رعایت شأن آن‌ها است.

استاد

 فرآیند تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت روحانی متوقف شد

سیدمهدی فیروزی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر در این‌باره گفت: مسکن یکی از اساسی‌ترین مسائل و چالش‌های مردم به خصوص جوانان است، که نقش بسیار مهمی در سبد معیشتی آنها دارد و سهم زیادی از درآمد مردم صرف مقوله تهیه مسکن می‌شود. 

وی با بیان اینکه آثار فرهنگی و اجتماعی تأمین مسکن برای ازدواج آسان جوانان و سلامت روانی و فکری آنها امری بسیار مهم است، گفت: در این راستا نقش دولت و داشتن برنامه‌های تولید مسکن برای اقشار مختلف جامعه می‌تواند تأثیر بسیار مهمی بر زندگی افراد بالاخص اقشار کم‌درآمد و جوانان داشته باشد‌.

فیروزی تصریح کرد: آنچه در سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها در تولید و تأمین مسکن برای مردم مهم است، می‌توان به مواردی از قبیل تقاضای مسکن، وضعیت بازار، تداوم سیاست‌های تولید و زمان‌بر بودن پروسه ساخت و ساز مسکن اشاره کرد.

وی اظهار داشت: بررسی سیاست‌های تولید مسکن در دولت‌ها در ادوار مختلف نشان می‌دهد که در همه دولت‌ها سیاست‌های حمایتی برای تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد مورد توجه بوده است و با توجه به آمارها، دولت‌های نهم و دهم عملکرد مناسبی در این موضوع با طرح مسکن مهر داشته و بسیاری از اقشار کم‌درآمد در آن زمان توسط طرح مسکن مهر صاحب‌ خانه شده‌اند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به علت اعتقاد وزیر مسکن و شهرسازی این دولت‌ها به اقتصاد بازار آزاد و عدم حمایت و تنظیم‌گری دولت در تولید مسکن به‌طور قابل ملاحظه‌ای تولید مسکن در این سال‌ها کاهش پیدا کرد، حتی فرآیند تکمیل واحدهای مسکن مهر باقیمانده از دولت قبل نیز متوقف شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اقدامی مبتنی بر جهت نوسازی بافت‌های فرسوده که باید سالانه ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شود، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام و پیگیری نشد، تصریح کرد: گره زدن اقتصاد بسیاری از مسائل به وضعیت برجام در این دولت‌ها و خروج آمریکا از برجام از یک‌سو باعث کاهش قدرت خرید مردم شد.

فیروزی با اشاره به کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم، گفت: با ادامه این روند انتظار تهیه مسکن روز‌به‌روز افزایش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: آثار شوم متوقف کردن تولید مسکن برای مردم در این برهه زمانی حساس و همچنین وضعیت اقتصادی نامناسب بازار مسکن باعث افزایش شدید قیمت مسکن با میانگین ۳.۷ میلیون در سال ۹۲ به ۳۰ میلیون در سال ۱۳۹۹ شد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر تأکید کرد: بعد از این وقفه طولانی‌ مدت در عرصه تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و وارد شدن مسئولان در حوزه مسکن هم‌اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن وارد فرآیند ساخت شده و بیش از ۵۰ هزار واحد آن نیز تکمیل شده که آمار آن به مرور زمان افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

وی عنوان کرد: امید است با تداوم دولت سیزدهم و دولت آینده در مرحله اول فرآیند ساخت و تکمیل بیش از ۲ میلیون مسکن ملی ادامه پیدا کند و در مرحله دوم افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای مردم و خصوصاً نسل جوان در دستور کار و برنامه دولت آینده باشد.

بنابراین اگر رئیس جمهوری مانند شهید آیت‌الله رئیسی به سر کار نیاید و کسی رئیس‌ جمهور این کشور شود که به نساختن مسکن افتخار کند، قشر ضعیف و متوسط جامعه زیر فشار اقتصادی، تورم له خواهند شد. حتی داشتن یک سرپناه چند‌متری کوچک به آرزو برای تبدیل خواهد شد.

 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر