logo
امروز : یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۸۷۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر دفتر مجتمع شورای حل اختلاف شهرستان ابهر:

۴۰ درصد پرونده‌ها ختم به سازش می‌شوند

۴۰-درصد-پرونده‌ها-ختم-به-سازش-می‌شوند-
مدیر دفتر مجتمع شورای حل اختلاف شهرستان ابهر گفت: ۴۰ درصد پرونده‌های ارجاع داده شده با تلاش اعضای شعبه منتهی به صلح و سازش شده و بقیه نیز منتهی به صدور حکم می‌شوند.

عبدالله علمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛  گفت: در شهرستان ابهر هشت شعبه حل اختلاف با ۶ شعبه در ابهر، یک شعبه در هیدج و یک شعبه در صائین‌قلعه فعالیت دارد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه به طور میانگین ماهانه هزار و ۱۵۰ پرونده به شعبات ارجاع می‌شود، گفت: ۴۰ درصد این پرونده‌ها با تلاش اعضای شعبه منتهی به صلح و سازش شده و بقیه نیز منتهی به صدور حکم می‌شوند.

مدیر دفتر مجتمع شورای حل اختلاف شهرستان ابهر گفت: پرونده کیفری و برخی پرونده‌های حقوقی جهت صلح و سازش از طریق دادگاه حقوقی و از طریق رئیس دادگستری به شورا ارجاع می‌شوند.

وی تصریح کرد: پرونده‌هایی که با سعی و تلاش اعضای شعبات به صلح و سازش ختم نمی‌شوند، جهت ادامه رسیدگی به دادسرا و دادگاه عمومی حقوقی عودت داده می‌شوند.

علمی به موضوعاتی که در صلاحیت شورای حل اختلاف است گریزی زد و گفت: پرونده‌هایی که معمولاً در صلاحیت شورای حل اختلاف است، شامل مطالبه، طلب، حصر وراثت، تأمین دلیل و اختلاف خانوادگی اعم از نفقه و جهیزیه است. 

وی با بیان اینکه پرونده‌های نفقه بیشترشان از طریق شعبه خانواده منتهی به گزارش اصلاحی می‌شوند، گفت: این پرونده‌ها باید در خصوص نحوه دریافت مهریه با هم توافق کنند که اگر منتهی به رضایت نشوند منتهی به صدور حکم و به دادگاه حقوقی ارجاع داده می‌شوند و در صورت قطعیت حکم به اجرای احکام عودت داده می‌شود.

مدیر دفتر مجتمع شورای حل اختلاف شهرستان ابهر با بیان اینکه در روستاهای شهرستان نیز ۲۸ شعبه شورای حل اختلاف روستایی وجود دارد، گفت: طبق آمارهای بدست آمده در این شعبات از چهار پرونده، یک پرونده منتهی به صلح و سازش می‌شوند.

 وی با اشاره به فعالیت شعبه ویژه شورای حل اختلاف زندان در شهرستان ابهر، گفت: پرونده‌هایی که منتهی به زندان شده از طریق دادگاه کیفری و دادسرا، حدود ۱۵ مورد منتهی به صلح و سازش می‌شوند و زندانی آزاد می‌شود.

علمی خاطرنشان کرد: در مساجد نیز صلح‌یارانی تعیین شدند که برخی پرونده‌ها به این افراد ارجاع داده می‌شود و این افراد به صورت رایگان سعی و تلاش دارند که این پرونده‌ها نیز منتهی به صلح و سازش شوند و از اعلام شکایت به دادگاه پیشگیری شود.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده توسط شعبه تصادفات، گفت: پرونده‌های نقص عضو از طریق تصادفات به دادسرا ارجاع داده نمی‌شود، در شورای حل اختلاف، به شرط داشتن بیمه، برای دریافت دیه توافق می‌کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر