logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۸۷۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پیچ سردرگم اصناف ابهر؛

نرخ‌‌نامه‌هایی که اصناف را گله‌مند کرده است

نرخ‌‌نامه‌هایی-که-اصناف-را-گله‌مند-کرده-است
اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته می‌شوند که در تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده‌ای دارند، اما گاهی نرخ‌نامه‌های مصوب در اتحادیه‌ها اصناف را گله‌مند می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته می‌شوند که در تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال موثری در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی اهمیت ویژه‌ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی ارتباط مستقیم با آحاد مردم مانند قلب اقتصادی جامعه عمل می‌کنند‌.

بیشتر بخوانید

اما اصناف با مسائلی درگیر هستند، از مهم‌ترین مشکلات اصناف می‌توان به نوسانات شدید و افزایشی قیمت مواد اولیه، افزایش مستمر هزینه‌های تولید، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و نبود حمایت‌های مرتبط با نظام بانکی کشور، عدم توانایی در دست یافتن به تکنولوژی مدرن، کیفیت پایین محصولات تولید داخل و ترجیح مصرف‌کنندگان برای استفاده از محصولات خارجی، ضعف در سیستم‌های بازاریابی واحدهای تولیدی و تجاری صنفی، روند رو به افزایش قاچاق محصولات مشابه تولیدات اصناف را نام برد.

لازم است که نرخ نامه‌هایی که در این اتحادیه‌ها تصویب می‌شود با هزینه‌های اصناف تطابق داشته باشد.

خیاط

نرخ‌گذاری‌ها از طریق اصناف شهرستان اعمال شود

حمیده آستارایی، رئیس اتحادیه خیاطان ابهر گفت: برخی از صنوف میراث یک کشورند و هنر خیاطی در زمره این اصناف قرار دارد، هنری که بسیار ارزشمند و مقدس است. 

وی با بیان اینکه تعداد اعضا در اتحادیه خیاطان تقریبا ۴۰۰ نفر است و خدماتی از قبیل؛ صدور پروانه كسب با دريافت تقاضا و مدارک متقاضيان با رعايت قوانين و‌ مقررات مربوط، ابطال پروانه كسب و تعطيلی محل كسب طبق مقررات اين قانون و اعلام آن به‌ كميسيون نظارت و جلوگيری از ادامه فعاليت واحدهای صنفی كه بدون پروانه كسب داير ‌می‌شوند و ايجاد تسهيلات لازم برای آموزش‌های مورد نياز افراد صنفی به طور مستقل يا با‌ كمک سازمان‌های دولتی يا غيردولتی از جمله به اعضای خود ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های امروز حوزه پوشاک کشور، ورود کالاهای قاچاق و تولیدات غیررسمی یا همان زیرپله‌ایی است که باعث برهم خوردن نظم بازار و آسیب‌زدن به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک داخلی شده است.

رئیس اتحادیه خیاطان ابهر با بیان اینکه مشکل اصلی که در این اتحاديه وجود دارد نرخ‌نامه خیاطان است، گفت: اعضای این صنف با این مورد مشکل دارند، چون نرخی که داده می‌شود اصلا با اقتصاد جامعه متناسب نیست و باید استعلام از زنجان صورت بگیرد.

وی اظهار داشت: از مسئولان درخواست داریم که تعیین نرخ خیاطی از طریق اتحادیه شهرستان صورت بگیرد، پوشش دومین رکن مصرف جامعه است که تأمین آن توسط صنف خیاطان انجام و عرضه می‌شود، بنابراین کمک و حمایت از این صنف، به پایداری و حفظ جایگاه این هنر در کشور کمک می‌کند.

نانوا

نرخ نان جوابگوی هزینه نانوایان نیست

حسنعلی کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان در این باره گفت: در شهرستان ابهر ۲۰۵ واحد نانوایی فعالیت دارند، مشکلات اصلی نانوایان نرخ نان است، سال گذشته ۴۰ درصد نرخ نان افزایش پیدا کرده، این نرخ جوابگوی هزینه‌های نانوایی نیست.

وی با بیان اینکه کیفیت آرد استان زنجان پایین است، گفت: طبق دستورالعمل از نانوایان خواسته شده که از هر کیسه آرد ۴۰۰ عدد نان پخت کنند که عملاً با توجه این کیفیت آرد عملی نیست و زمانی که این کار صورت نمی‌گیرد، سهمیه آرد نانوایان کم می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان با اشاره به اینکه تمام تلاش ما حل مشکلات اعضای این صنف است، گفت: گاهی آرد به نانوایی‌ها دیر ارسال می‌شود، پیگیری از طریق اتحادیه صورت می‌گیرد و با توجه به سامانه نا‌نی‌نو اختصاص سهمیه آرد به صورت شناور شده است و ثابت نیست و برخی نانوایی‌ها زیاد و برخی سهمیه کمتری دارند.

 ۷۰ درصد شکایات در اتاق اصناف حل می‌شود

عباس عسگری‌لو، رئیس اتاق اصناف شهرستان ابهر با بیان اینکه ۷۰ درصد شکایات در اتاق اصناف حل و فصل می‌شود و ۳۰ درصد آن به اداره تعزیرات شهرستان ارجاع می‌شود، گفت: مهمترین اصناف ابهر اتحادیه طلافروشان، پوشاک و مشاوران املاک هستند که بیشترین شکایات هم از همین صنف است.

وی با اشاره به اجرای طرح ساماندهی پروانه‌های کسب در شهرستان ابهر گفت: یکی از سیاست‌های دولت، خدمات الکترونیک است و در این راستا برخی مجوزها از سوی درگاه مجوزها اعطا شده است. همچنین تمام کسانی که دارای مجوز کسب و کار هستند برای دریافت تسهیلاتی که دولت ارائه می‌دهد، باید کد یکتا داشته باشند.

عسگریلو با اشاره به اینکه ۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند، گفت: هزار و ۲۰۰ واحد بدون پروانه هستند که به مرور ساماندهی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه آدرس اتاق اصناف، پایین تر از میدان معلم، جنب کوچه شهید حسینی و نرسیده به دادگستری گفت: شهروندان در صورت داشتن شکایات می‌توانند با شماره ۰۹۱۲۷۴۵۶۶۲۷ تماس بگیرند.

رئیس اتاق اصناف شهرستان ابهر با اشاره به اینکه در اتاق اصناف در روز ۶ مورد شکایت ثبت و رسیدگی می‌شود، گفت: سالانه به طور میانگین ۴۰۰ مورد شکایات در این اداره ثبت و رسیدگی می‌شود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر