logo
امروز : یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۸۷۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان خبر داد:

سازش ۲۵ درصدی پرونده‌های شورای حل اختلاف

سازش-۲۵-درصدی-پرونده‌های-شورای-حل-اختلاف
رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲ هزار پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده بود گفت: ۲۵ درصد از این پرونده‌ها به صلح و سازش ختم شد.

حجت‌الاسلام مرسل دویران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: هدف از تشکیل شورای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به این مطلب که آیات و روایات فراوانی در این خصوص ما را به صلح و سازش توصیه می‌کند گفت: از جمله آن آیه اول سوره انفال است که می‌فرماید؛ بین خودتان را اصلاح کنید.

 رئیس حوزه قضایی شهرستان ماهنشان ابراز کرد: در سوره حجرات می‌فرمایند؛ اگر دو طائفه با هم به نزاع برخورد کردند بین آن‌ها سازش برقرار کنید‌.

وی ابراز کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز در باره صلح و سازش می‌فرمایند؛ اگر بین دو نفر شما سازش برقرار کنید فضیلتی برتر از یک سال نماز و روزه است.

دویران با بیان اینکه شورای حل اختلاف یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است گفت: این نهاد به عنوان تحولی در نظام قضائی جمهوری اسلامی نیز هست.

وی یادآور شد: قوه‌قضاییه در شورای حل اختلاف از افراد معتمد و دارای جایگاه اجتماعی بهره می‌گیرد.

رئیس حوزه قضائی شهرستان ماهنشان با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۲ هزار پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع شده است مطرح کرد: از این تعداد پرونده ۲۵ درصد برابر با ۵۰۰ پرونده به صلح و سازش منجر شده است.

وی تاکید کرد: هر چند در وضع موجود با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم صلح و سازش را به بیش از ۵۰ درصد برسانیم اما صلح در تعداد ۵۰۰ پرونده از مجموع ۲ هزار پرونده نیز دستاورد مطلوبی است.

دویران بیان کرد: پرونده‌های مربوط به امور حقوقی و مدنی و کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت قابل ارجاع به شورای حل اختلاف و ایجاد صلح و سازش است.

وی ابراز کرد: صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی می‌تواند تحت نظارت قاضی شورای حل اختلاف قابل رسیدگی باشد.

رئیس حوزه قضائیه شهرستان ماهنشان با اشاره به اینکه بیشترین پرونده‌هایی که جهت سازش به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود مربوط به اختلافات خانوادگی، نفقه، مهریه و سایر موارد است بیان کرد: اختلافات مِلکی و درگیری‌های ناشی از آن نیز به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

وی مطرح کرد: در طول دو الی سه جلسه سعی در وصول صلح و سازش انجام می‌شود.

دویران با بیان اینکه ارجاع پرونده‌ها به شورای حل اختلاف دستاورد‌های فراوانی دارد بیان کرد: سبب می‌شود که پرونده‌ها به صورت سریع و آسان حل شود و نتیجه آن رضایتمندی مردم از دادگاه است‌.

وی تصریح کرد: وقتی سازش در شورای حل اختلاف حاصل شود هزینه دادرسی کمتر خواهد بود، چرا که در مراحل بعدی دادگاه نظیر کارشناسی و دادرسی گاها سبب تحمیل هزینه‌های گزاف خواهد بود.

رئیس حوزه قضایی ماهنشان با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌ها زیر نظر شورای حل اختلاف نقش تأثیرگذاری دارد مطرح کرد: وجود این امر سبب گشایش کارها و عدم تولد پروند جدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه وجود شوراهای حل اختلاف زمینه‌ساز کاهش تشریفات و کاهش تعداد پرونده‌ها به محاکم قضائی خواهد بود بیان کرد: اگر میزان پرونده‌ها در مراجع قضائی زیاد باشد کیفیت کار و زمان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: کاهش آمار زندانیان، کاهش استرس‌های ناشی از برخورد قضایی نیز از جمله این عوامل است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر