logo
امروز : سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۶
[ شناسه خبر : ۳۸۷۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیأت‌مدیره انجمن زیتون استان زنجان خبر داد:

پیش‌بینی افزايش ۲۰۰ درصدی تولید زیتون در کشور

پیش‌بینی-افزايش-۲۰۰-درصدی-تولید-زیتون-در-کشور-
عضو هیأت‌مدیره انجمن زیتون استان زنجان گفت: سال گذشته در تولید زیتون وضعیت خوبی در کشور نداشتیم اما امسال افزايش ۲۰۰ درصدی تولید پیش‌بینی می‌شود.

مهدی عباسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی و بارش‌های پراکنده می‌توان گفت که شرایط جوی تاثیر مستقیم بر محصولات زراعی، باغی از جمله زیتون دارد اظهار کرد: اکنون نمی‌توان نظر قطعی درباره محصولات زیتون از قبیل واردات و صادرات ارائه داد و پیش‌بینی نسبت به آن داشت.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پیش‌بینی که درباره وضعیت محصولات زیتون در سالجاری می‌توان ارائه داد این است که محصولات زیتون نسبت به سال گذشته در وضعیت مطلوب قرار دارد، اذعان کرد: سال گذشته در تولید زیتون وضعیت خوبی نداشتیم ولی امسال تقريباً پیش‌بینی شده است، افزايش ۲۰۰ درصد تولید را شاهد خواهیم بود.

رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه باید در نظر داشت که واردات روغن زیتون در کشور کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: دلیل اصلی این کاهش آن است که افرادی مانند تولیدکنندگان که سکان بخش خصوصی را بر عهده گرفته‌اند با چشم باز از تولید داخل حمایت کردند.

عباسی ادامه داد: خروجی این تدبیر را امسال و سال قبل شاهد بودیم به طوری که در دنیا قیمت روغن زیتون به ۱۱ هزار یورو رسید که در ایران بالاتر از ۵ تا ۶ یورو بود و تغییر نکرد.

وی عنوان کرد: این موضوع بیانگر این است بسته حمایتی از مصرف‌کننده در راستای افزایش روغن زیتون در اصل سلامت محور بود و حمایت‌های صورت گرفته جواب داد.

عضو هیأت‌مدیره انجمن زیتون استان زنجان ابراز کرد: باید توجه کرد که واردات روغن زیتون در کشور به صفر رسیده و کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا و یونان از کشورمان ایران درخواست روغن زیتون داشتند، اما صادراتی از نظر روغن زیتون به کشورهای دیگر نداشتیم.

عباسی با بیان اینکه بازار را تحت کنترل قرار دادیم تا مصرف‌کننده داخلی از محصولات تولیدی استفاده لازم را داشته باشد و اولویت اصلی بازار داخلی بود عنوان کرد: برای تولیدکنندگان تولید، تجارت و مصرف کننده جزو اهداف اصلی است.

وی با بیان اینکه در این خصوص بحث افزايش سرانه مصرف مطرح بود، افزود: هدف اصلی تولید به قیمت معقول از طریق تجار، به دست مصرف کننده رسیدن است. 

رئیس شورای ملی زیتون با اذعان به اینکه خرید تضمینی محصولات زیتون در نوع خود بسیار خوب است ابراز کرد: به شرطی که این روند با ساز و کار و مکانیزم در نظر گرفته شده پیش رود و دلیل اصلی آن این است که نباید اختیارات خرید محصولات زیتون را به مجموعه‌های غیرتخصصی واگذار کنیم چون باعث به وجود آمدن رانت در کشور خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: در سال‌های قبل ۳۵ درصد از زیتون به روغن زیتون تبدیل می‌شد که سال ۱۴۰۲ این رقم خیلی کم رنگ شد.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر