logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۳۸۶۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
هر گوشه از شهر بوی عشق به امام (علی) را از خود معطر می‌کند؛

جشنی به وسعت یک عشق

جشنی-به-وسعت-یک-عشق
عید غدیرخم بزرگترین عید ما مسلمانان است و مردم شهرستان ماهنشان نیز اقدام به برگزاری جشن‌های متعدد، برگزاری ایستگاه‌های صلواتی و هزاران برنامه‌ متعدد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» غدیر‌خُم نام برکه‌ای کوچک و مکانی میان مکه و مدینه است، در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری، آیه‌ای بر پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در زمان بازگشت از حج‌الوداع نازل شد؛ ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی رسالتت را به انجام نرسانده‌ای.

بیشتر بخوانید

آنگاه حضرت محمد (ص) نیز در «غدیر‌خُم» توقف کرد، همراهانش را گرد هم آورد، آن حضرت خطبه غدیر را بر حجاج و مسلمانان خواند، سپس حضرت علی (ع) را فراخواند و ایشان را به عنوان جانشین خویش و مولای مسلمانان معرفی کرد.

عید غدیرخم بزرگترین عید مسلمانان است

این روز بزرگ را در روایات، عیدُاللهِ الاکبر یعنی بزرگ‌ترین عید الهی نامیده‌اند، عید سعید غدیر یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که در روایات و احادیث در جهت گرامی‌داشت آن تأکید فراوان شده و مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان در این روز با برگزاری مراسمات و جشن‌های مختلف برای گرامیداشت این واقعه به هم تبریک و شادباش می‌گویند.

برگزاری باشکوه جشن عید غدیر در ماهنشان 

شهرستان ماهنشان نیز در این ایام آذین‌بندی می‌شود و جشن‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود، هر کس هر چه در توان دارد در جهت برگزاری جشن‌های زیبا به میان می‌آورد.

کودکان و نوجوانان با روی هم گذاشتن پول تو جیبی‌های اندک خود ملزومات تهیه شربت را فراهم می‌کنند و در گوشه‌‌های مختلف شهر ایستگاه صلواتی کوچکی به چشم می‌خورد که توسط کودکان و نوجوانان در راستای عشق به امیرالمومنین برپا می‌شود.

بانوان با ایجاد جشن‌های خانگی اقدام به برگزاری مولودی‌خوانی و پذیرایی و گفت و شنود می‌کنند و  برخی بانوان نیز اقدام به پخت و توزیع غذای نذری می‌کنند و بانوان همسایه، قوم و خویش را به این جشن‌ها فرا می‌خوانند تا در شادی این روز سهیم باشند.

مساجد مزین به نام و جشن امام علی (ع) می‌شوند و در این مکان‌های مقدس نیز برنامه‌های جذاب و آموزنده برگزار می‌شود.

این عید در ماهنشان به عید سادات نیز معروف است و در این روز مردم به سادات شهر تبریک گفته و از آنان تبرک دریافت می‌کنند.

از همه این برنامه‌ها که گذر کنیم امروز در بوستان شهدای خوشنام ماهنشان جشن بزرگ عید غدیر برگزار شد.

هیچ عیدی بزرگتر و بالاتر از عید غدیر نیست

حجت‌الاسلام محمد‌رضا علی‌اکبری در این جشن گفت: در دین ما عیدهای متعددی وجود دارد اما  هیچ یک از آن‌ها عید‌ُالله‌ الاکبر نامیده نشده است.

وی بیان کرد: در چنین روزی ۱۲۴ هزار حاجی و حاجیه در مکانی به نام غدیرخم گرد آمدند و خداوند بر پیامبر ندا دادند که ماموریتی که بر تو ابلاغ شده را اعلام کن و اگر ماموریت را انجام ندهی، رسالت خود را انجام نداده‌ای.

امام جمعه ماهنشان با بیان اینکه پیامبر (ص) امام علی (ع) را در غدیر‌خم به عنوان جانشین خود برگزید ادامه داد: در این روز نعمت بر پیامبر تمام شد و این روز عیدالله‌اکبر نامیده شد.

وی با توجه به اهمیت این روز بیان کرد: زنده نگه داشتن غدیر زنده نگه داشتن اسلام است و باید هرچه در توان داریم در جشن‌های امامت و ولایت و جشن غدیر و اطعام غدیر مشارکت نماییم.

امام جمعه ماهنشان ابراز کرد: روایت داریم که این روزهای عید را جشن بگیرید و اطعام دهید چرا که پاداش و ثواب فراوان دارد.

برگزاری غرفه‌های مختلف در جشن غدیر ماهنشان 

عبدالله ملکی، دبیر ستاد غدیر ماهنشان در گفتگو با موج رسا گفت: غرفه‌های و ایستگاه‌های پذیرایی، نقاشی و رنگ‌آمیزی برای کودکان، غرفه‌های فرهنگی و برگزاری موسیقی زنده از موارد برگزار شده در این مراسم بود.

وی با بیان اینکه جشن عید غدیر یکی از مهم‌ترین اعیاد ما مسلمانان است ادامه داد: این جشن باید به صورت باشکوه برگزار شود.

پخت سه هزار فلافل در جشن بزرگ غدیر 

رضا محرمی، مسئول گروه مردم نهاد در گفتگو با موج رسا گفت: ۳ هزار ساندویچ فلافل با فعالیت ۱۶ نفر در پخت فعالیت دارند که حدود ۶۰ میلیون هزینه به برده.

وی ادامه داد: علاوه بر طبخ فلافل، اجرای غرفه‌های فرهنگی و هنری از دیگر برنامه‌های گروه مردم نهاد است.

در این جشن بزرگ علاوه بر ایجاد غرفه‌های متعدد فرهنگی، هنری، پذیرایی، کنترل فشار خون توسط نهاد‌های دولتی، اقشار مردم نیز در حد توان خود در این جشن حضور داشتند، کودکی با پخش شکلات، بانویی با توزیع شیرینی و فرد دیگری با توزیع میوه‌های فصل ارادت خود را به امیرالمومنین نشان می‌دادند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر