logo
امروز : جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۸۵۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان خبر داد:

ثبت ۱۱ شکایت از واحد‌های صنعتی آلاینده زنجان

ثبت-۱۱-شکایت-از-واحد‌های-صنعتی-آلاینده-زنجان
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: در سال ۱۴۰۳ فقط در حوزه واحدهای تولیدی صنعتی آلاینده ۱۱ مورد شکایت به دادگاه از طریق محیط زیست انسانی انجام شده است.

محمدرضا یافتیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» با بیان اینکه مجموعه محیط زیست استان و مجموع آلاینده‌های آن به حوزه محیط زیست انسانی و طبیعی تقسیم می‌شود اظهار کرد: در حوزه محیط زیست طبیعی در خصوص تنوع زیستی استان، مناطق تحت کنترل بوده که شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه‌ها و مناطق شکار ممنوع است که توسط محیط‌بانان و عوامل مربوطه کنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به اینکه در بحث محیط زیست انسانی اصلی‌ترین دغدغه عمومی به واسطه احتمال ایجاد آلودگی‌های محیطی در حوزه محیط زیست انسانی است افزود: کارشناسان مربوطه مشغول فعالیت در این حوزه هستند و فعالیت‌های واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در مواقعی که نیاز باشد نمونه‌برداری، آنالیز در پسماندها، تصفیه خانه‌ها و دودکش‌های واحدهای صنعتی توسط اداره محیط زیست انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: برای سرعت بخشیدن به اقدامات گفته شده آزمایشگاه‌های مرتبط با محیط زیست فعال بوده و واحدهای صنعتی موظف هستند به صورت برنامه‌ریزی شده فرم خود اظهاری به محیط زیست استان ارائه می‌کنند.

رد ۱۳۷ درخواست‌ بهره‌برداری توسط محیط زیست زنجان

یافتیان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ اداره محیط زیست استان زنجان برای مجوزها و استقرار و بهره‌برداری اقدامات متعددی انجام داده است اضافه کرد: در سال گذشته ۵۹۲ مورد موافقت با استقرار انجام و با ۱۳۷ مورد از درخواست‌های استقرار توسط محیط زیست استان مخالفت شده است.

وی تاکید کرد: مخالفت‌های انجام شده بر اساس نظر کارشناسان انجام می‌شود اگر مطابق قوانین و مقررات‌ محیط زیستی درخواستی که واصل شد حائز شرایط باشد، با درخواست موافقت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه پروانه‌های بهره‌برداری نیز یکی دیگر از استعلام‌هایی است که توسط محیط زیست انجام می‌شود ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ از مجموع ۲۰۷ مورد استعلام صورت گرفته ۱۵۵ مورد موافقت واقع شده و ۵۲ مورد ضوابط و شرایط موجود را نداشته که مورد مخالفت قرار گرفته است.

یافتیان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ موافقت با استقرار به ۶۸۰ مورد رسیده و مخالفت با مجوز استقرار ۱۵۶ مورد و مجوز بهره‌برداری محیط زیست ۱۹۴ مورد ارتقا پیدا کرده که در این زمینه رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود.

اعلام جرم علیه ۳۵ واحد صنعتی و معدنی در زنجان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان عنوان کرد: علاوه بر آن همکاران پایش‌هایی را هم در حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی معتمد به صورت فصلی، ماهانه به صورت غیرمنتظره بدون اطلاع قبلی انجام می‌دهند تا تخلفی صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در این پایش‌ها بخش قابل توجهی، شبانه انجام می‌شود تاکید کرد: همشهریان اطمینان خاطر داشته باشند از اینکه کارشناسان محیط زیست در وقت اداری مشغول خدمت نبوده و ساعاتی که ادارات تعطیل می‌شود نیز پای کار هستند. اکثریت مردم نگران می‌شوند که واحدهای صنعتی شبانه تخلف انجام می‌دهند که این اقدامات محیط زیست آب، هوا و خاک را تهدید می‌کند اما همواره پایش‌های منظم شبانه در سطح استان و تمامی شهرستان‌ها انجام می‌شود تا قوانین مربوطه پیگیری منظم داشته باشد.

یافتیان با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اخطارها به واحدهای صنعتی متخلف صادر می‌شود که نتیجه پایش شبانه اداره محیط زیست استان است عنوان کرد: کارشناسان و مدیران محیط زیست به صورت سر زده از واحدهای صنعتی بازدید می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا بسیاری از متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند و می‌توان گفت در سال ۱۴۰۳ فقط در حوزه واحدهای تولیدی صنعتی آلاینده ۱۱ مورد شکایت به دادگاه از طریق محیط زیست انسانی انجام شده است ابراز کرد: به تعداد مدیران واحدهای صنعتی متخلف حکم جلب صادر و پلمپ صورت نمی‌گیرد و ایرادات محیط زیستی به واحد مذکور ابلاغ می‌شود تا ضوابط محیط زیستی رعایت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ علیه واحدهای صنعتی و معدنی ۳۵ مورد اعلام جرم شده است.

۲ هزار و ۲۱ پایش و نمونه‌برداری که از واحدهای صنعتی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ابراز کرد: پس از صدور پروانه بهره‌برداری رصد و پایش از طرف اداره محیط زیست استان انجام می‌شود تا کنترل فعالیت واحدها مطابق شرایط موجود باشد و آلودگی ایجاد نشود تا محیط زیست آب و خاک و هوا مورد تهدید نباشد.

یافتیان گفت: در این راستا توسط کارشناسان محیط زیست ۵۷۰ مورد اخطاریه به واحدهای صنعتی متخلف در سال ۱۴۰۱ صادر شده است که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۶۲۰ مورد رسیده است‌.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: تعداد پایش و نمونه‌برداری که از واحدهای صنعتی در سال ۱۴۰۱ انجام شده به ۲ هزار و ۲۱ مورد رسیده بود که در سال گذشته نیز به ۲ هزار و ۸۶ مورد رسید.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر