logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۸۴۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

آئین‌های سنتی عید قربان در زنجان

آئین‌های-سنتی-عید-قربان-در-زنجان
دهم ذی‌الحجه مصادف با عید سعید قربان یکی از اعیاد مسلمان جهان است در این روز بزرگ مسلمان با قربانی کردن، صدقه دادن و دید و بازدید عید قربان را جشن می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» عید سعید قربان یکی از باشکوه‌ترین ایثار و زیباترین نوع بندگی در برابر خداوند است، در این روز بزرگ حضرت ابراهیم با غلبه برنفس در برابر وسوسه شیطان کارد را بر گلوی اسماعیل نهاد تا او را قربانی خالق یکتا کند، این روز عزیز اوج بندگی و ایثار حضرت ابراهیم (ع) را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید

 از اعمال مهم این روز غسل كردن، اقامه نماز عید، دعاهای پیش و پس از نماز عید، خواندن دعای ندبه، قربانی كردن و تكبیر از جمله این اعمال است كه بر آنها تاكید شده است.  یکی از آداب و رسوم مردم زنجان در عید قربان علاوه بر به جا آوردن اعمال این روز هر کس استطاعت مالی داشته یا به حج واجب مشرف شده باشد، گوسفند قربانی کرده و آن را بین نیازمندان، همسایگان و آشنایان پخش می‌کند.

 دید وبازدید از بزرگ‌ترها و دیدار از کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند و تسلی دادن به این خانواده از دیگر برنامه‌های این روز عزیز است.

 از دیگر آداب و رسوم استان زنجان بردن پیشکش و یا هدیه به همراه گوسفند قربانی به خانه نوعروس بوده که این گوسفند را با بستن آینه به سر، حنا زدن و بستن روسری قرمز به گردن به همرا پیشکش تحویل خانواده عروس می‌دهند.

 این پیشکش‌ها را داخل سینی (مجمعه) گذاشته و اغلب دختران دم‌بخت آن را برمی‌دارند و همه اقوام با ساز و دهل تا خانه نوعروس رفته و خانواده عروس هنگام تحویل گرفتن مجمعه‌ها به آن دخترانی که این وسایل را برده بودند انعام می‌دهند و بعد از رسیدن به خانه عروس و جشن ودشادی گوسفند را قربانی کرده و با گوشت آن تدارک نهار می‌بینند.

 این روزها اگر دختر و پسری تصمیم بگیرند مراسم عروسی برگزار کنند به دلایل مختلفی از جمله موضوعات اقتصادی، با حذف موارد غیرضروری نهایتا در یک شب، عروسی را برگزار می‌کنند اما در گذشته اینگونه نبود.

در گذشته مدت برگزاری جشن عروسی بیش از یک روز و براساس رسوم خاص خانواده‌ها متغیر بود. جشن عروسی خانواده‌های اشراف به ۷ تا ۱۴ روز هم می‌رسید و در خانواده‌های معمولی این مراسم تا سه شبانه‌روز طول می‌کشید.

پذیرایی از مهمانان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر عروسی است که این روزها با چند نوع غذای ثابت انجام می‌شود، اما در گذشته در هر منطقه با توجه به فرهنگ آن محل تعیین می‌شد.

ظهر روزِ سوم عروسی، خانواده داماد نهار می‌دادند؛ خانواده‌های ثروتمند آبگوشت و خانواده‌هایی با توان مالی کمتر، در فصل بهار، پاییز و زمستان آش می‌دادند.

در جوامع روستایی و مبتنی بر کشاورزی، عروسی را پس از دِرو، خرمن‌کوبی و برداشت محصول برگزار می‌کردند یا در برخی از جوامع کوچ‌رو، روز عروسی بر اساس وضع ستارگان و در زمان قشلاق تعیین می‌شد.

با تمام این‌ها قربانی کردن آیین‌هایی دارد، گوشت حیوانی که قربانی می‌شود، باید حلال باشد و حیوان را باید با سنت اسلامی ذبح کرد. دومین نکته این است که قربانی باید بی‌عیب باشد. این البته یکی از دستورات اسلام است. مردمان ایران اسلامی به تاسی از دستورات دین مبین اسلام، قربانی کردن را فریضه‌ای مقدس دانسته و هر  سال آن را به جا می‌آورند.

 ایران کشوری بزرگ است که روستاهای زیادی دارد و در نقاط مختلف ایران، رسومِ خاصِ هر روستا برگزار می‌شود و مردمان سراسر ایران به این آداب و فرهنگ عمل می‌کنند. عید قربان به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره‌گیری از فرصت‌های ناب به دست می‌آید.

دهم ذی‌الحجه مصادف با عید سعید قربان یکی از اعیاد مسلمان جهان است این روز یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم(ع) در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل(ع) در قربانگاه عشق است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر