logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۸۴۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

عرفه، نگین درخشان ذی‌الحجه است

عرفه،-نگین-درخشان-ذی‌الحجه-است
روز عرفه نهمین روز از ذی‌الحجه است که از روزهای خاص بوده و دارای اعمال فضیلت‌ها و ارزش‌های فراوانی است که از این رو می‌توان گفت عرفه نگین درخشان ماه ذی‌الحجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» عبادات و دعا زمینه‌ساز ارتباط انسان با مبدأ هستی و خداوند مهربان هستند و نمی‌توان گفت که دعا و عبادات، مخصوص ایام، زمان و مکان خاص هستند، اما زمان‌هایی وجود دارد که فرصت ویژه‌ای برای ارتباط با خداوند از طریق دعا و راز و نیاز وجود دارد چرا که رحمت خاص خداوند در آن‌ روزها بیشتر شامل حال بندگان می‌شود و آن روزها بیشتر مورد تاکید و توجه است تا خداوند رحمت خاص خود را شامل حال بندگانش می‌کند، روز عرفه نیز یکی از روزهای خاص و مورد تاکید و توجه خاص خداوند است.

بیشتر بخوانید

عرفه در لغت به معنای ادراک و شناختن چیزی همراه با تفکر و تدبر در نتیجه آن است و عرفات نیز زمینی مشخص و شناخته شده میان کوه‌هاست.

در تقویم اسلامی نهمین روز ذی‌الحجه به نام روز  «عرفه» نامگذاری شده که همچون نگینی درخشان در میان انگشتر ذی‌الحجه می‌درخشد.

این روز گرانقدر یک روز قبل از عید قربان واقع شده است و خود نیز از اعیاد بزرگ اسلامی است و گفته می‌شود هر کس بتواند در این روز در عرفات باشد توفیق بزرگی نصیب او شده است.

از فضیلت‌های این روز همین بس که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی‌کند، در میان گناهان، گناهانی است که جز در عرفات بخشیده نمی‌شود».

مقام معظم رهبری نیز در مورد ارزش و اهمیت این روز بزرگ می‌فرمایند: عرفه روزی است که طبق روایت معصوم (ع) در آن «موقعیتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش می‌آید»، این روایت را حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یکی از سخنرانی‌هایشان در باب فضیلت روز عرفه نقل کرده‌اند.

ایشان همواره در توصیه‌های خود به مردم و علی‌الخصوص جوانان به بهره‌گیری معنوی از این روز بزرگ سفارش کرده‌اند.

برای بهره‌ بردن از فضایل این روز اعمال مستحبی خاصی وجود دارد که انجام این اعمال فضیلت و زیبایی این روز را چند برابر می‌کند.

از جمله اعمالی که سزاوار است در روز عرفه انجام شود، صدقه دادن، روزه گرفتن، غسل کردن قبل از غروب آفتاب، زیارت امام حسین (ع) که طبق روایات این زیارت پاداش حج عمره و جهاد فراوان دارد، به جا آوردن دو رکعت نماز پس از نماز عصر و قبل از دعای عرفه باشد.

از جمله دعا‌هایی که بر خواندن و ذکر آن در روز عرفه بسیار سفارش شده است دعای معروف امام حسین (ع) است که دارای محتوای ارزشی و از مفاهیم عمیق و بی‌نظیری برخوردار است.

فاطمه شیرینی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر