logo
امروز : جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۸۴۱۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عرضه زمین در انحصار سوداگران است؛

اژدهای هفت‌سر گرانی مسکن در هیدج!

اژدهای-هفت‌سر-گرانی-مسکن-در-هیدج!-
گرانی زمین و احتکار آن توسط برخی افراد به ظاهر سرمایه‌دار باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شهر هیدج شده است و یک تورم صوری و شکاف عمیق و فاصله طبقاتی را ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» هیدج واقع در بخش مرکزی شهرستان ابهر، بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار و ۳ نفر در قالب ۳ هزار و ۷۶۴ خانوار داشته‌ است.

بیشتر بخوانید

شهر هیدج از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کفش کشور است که البته در زمینه تولید کفش بچه‌گانه مقام اول را در کشور دارد.

این شهر جزء شهرهایی است که بیکار ندارد ولی مسئله مسکن یکی از مسائل مهم این شهر است، به‌طوریکه در دولت‌های مختلف به آن توجهاتی شده است، اما صرفاً در کلام مسئولان قابل مشاهده بوده و در عمل پیشروی خاص و رشد بالایی را برای عامه جامعه نداشته است.

گرانی زمین و احتکار آن توسط برخی افراد به ظاهر سرمایه‌دار باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شهر هیدج شده است و یک تورم صوری و شکاف عمیق و فاصله طبقاتی را ایجاد کرده است.

این عامل که باعث سوداگری و بالارفتن لحظه‌ای قیمت زمین و مسکن در شهر هیدج شده جای خوشحالی ندارد بلکه باعث تأسف است که چرا مسئول و متولی درد آشنا و اهل فنی نیست تا این معضل همیشگی که مثل یک بیماری دامن مردم این شهر را گرفته را حل کند.

انحصار زمین باعث گرانی مسکن شده است

یکی از شهروندان هیدجی درباره این موضوع گفت: حب دنیا خوب است تا آنجا که رفع نیاز شود ولی دوست داشتن مال و خصوصاً زمین در هیدج به یک بیماری تبدیل شده که عده‌ای با داشتن چندین زمین مسکونی، تجاری، صنعتی و زراعی و خرید و فروش آن و قیمت‌گذاری مصلحتی باعث سوداگری شده‌اند.

وی افزود: این گرانی باعث شده تا برخی افراد که متولد هیدج بوده‌اند و حدود ۳۰ سال یا بیشتر ساکن این شهر بوده‌اند به‌ علت عدم تهیه مسکن و زمین به روستاها و شهرهای همجوار رهسپار شوند و برخی مجبور می‌شوند شغل خود را تغییر داده و یا روزانه هزینه بالایی برای رفت و آمد را متحمل شوند، که مجموع این عوامل باعث شده تا این شهر برای برخی ساکنان خود محل امنی برای زندگی نباشد و این در صورتی است که از سال ۱۳۹۵ به بعد شاهد مهاجرت روستائیان و شهروندان شهرهای اطراف خصوصاً جهت اشتغال به این شهر بوده‌ایم و این رفتارها و زمین‌پرستی برخی افراد باعث سوءاستفاده شهروندان برخی شهرها و روستائیان همجوار شده است.

در قسمت شمالی هیدج با کمبود زمین مسکونی مواجهیم

شهروند دیگر گفت: اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات شهر ما کمبود زمین مسکونی در قسمت شمالی شهر است.

وی با بیان اینکه بیشتر این زمین‌ها در دست چند نفر سرمایه‌دار است، گفت: این افراد نه زمین‌ها را می‌فروشند و نه مسکن احداث می‌کنند و در واقع با احتکار این زمین‌ها باعث گرانی بیش از اندازه زمین مسکونی شدند.

وی با تأکید براینکه گرانی زمین باعث شده جوانان به شهرها و حتی روستاهای مجاور کوچ کنند،‌ گفت: زمین‌دارهای بزرگ از کاسبان شهر هستند، مهاجرت و کاهش جمعیت موجب کاهش مشتریان همین کاسب‌ها خواهد شد.

عاملی گرانی مسکن عدم بهره‌برداری از اراضی بلااستفاده است

علی کاظمی، شهردار هیدج در این‌باره گفت: عدم بهره‌برداری از اراضی بلااستفاده، غیرمحصور و رها شده در سطح شهر علاوه بر مزاحمت‌هایی که برای شهروندان ایجاد می‌کند، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن و بهای خدمات در شهرها  است.

وی بیان داشت: این مشکل باعث ایجاد نگرانی‌ها برای آسايش شهروندان، مشکلات بهداشتی، زیست محیطی و مسائل دیگر برای مدیریت شهری می‌شود و در این راستا باید در بحث چگونگی استفاده از این اراضی فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد.

شهردار هیدج افزود: در برخی موارد شهرداری با همکاری مالکین برخی بناهای مخروبه در شهر اقدام به تخریب و یا حصارکشی اراضی متروکه کرده ولی با این‌ حال هنوز اراضی زیادی در سطح شهر وجود دارد که بلااستفاده است که وجود این اراضی موجب شده که شهرداری به لحاظ ارائه خدمات، امکانات و ساماندهی مکانی و فضایی کاربری شهر، با مشکل مواجه شود و همین امر بالطبع بار مالی و افزایش هزینه‌های خدمات شهری را در پی دارد.

وی با بیان اینکه مالکان اراضی این‌چنینی حداقل نسبت به حصارکشی زمین خود اقدام کنند که در همین راستا شهرداری نیز آماده همکاری و مساعدت‌های لازم به مالكان زمين‌ها و بناهای مذكور است.

 کاظمی اظهار داشت: زمین‌ها و بناهای متروکه و خالی از سكنه در شهر مهم‌ترین بستر زمينه‌ساز آسیب‌های اجتماعی و برهم زدن انضباط شهری است.

وی تصریح کرد: شهرداری در خصوص اراضی متروکه و بناهای مخروبه می‌تواند طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها نسبت به حصارکشی آنها اقدام و هزینه‌های مربوطه را از مالک دریافت کند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر