logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۸۳۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
روایت کمبود امکانات در محروم‌ترین شهر استان زنجان؛

خیابان‌های ماهنشان سیستم فاضلاب شهری ندارند

خیابان‌های-ماهنشان-سیستم-فاضلاب-شهری-ندارند
شهر ماهنشان با اینکه به سیستم فاضلاب شهری مجهز شده است، اما با گذر ۹ سال برخی مناطق این شهر از دسترسی داشتن به این سیستم محروم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» در سال ۱۸۵۵، در شهر لندن با توجه به شیوع ویروس که توسط آب آلوده با فاضلاب ایجاد شده بود، اولین سیستم فاضلاب شهری شروع به ساخت شد.

بیشتر بخوانید

در این سیستم، فاضلاب‌ها به یک کانال حمل واگذار می‌شد و به دریاچه ریخته می‌شد، این پروژه باعث کاهش تعداد بیماران و مرگ‌های ناشی از بیماری‌های انتقالی شد.

امروز فاضلاب شهری در اکثر شهرهای ایران به کار گرفته شده و وجود این امر تاثیر زیادی در پیشگیری از تهدید سلامت جامعه در برابر بیماری‌ها، حفظ بهداشت عمومی و محافظت از محیط زیست را ایفا می‌کند.

وجود فاضلاب شهری از انتقال و شیوع بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و اگر فاضلاب به درستی دفع نشود ممکن است باعث ایجاد و انتقال بیماری شود که این امر در جهت بهداشت عمومی امری خطرناک تلقی می‌شود.

سیستم فاضلاب شهری نه تنها از منابع آب زیرزمینی و سطحی حفاظت می‌کند بلکه با استفاده از فرآیندهای تصفیه، آب را از آلودگی‌ها  پاکسازی می‌کند، این عمل باعث حفظ کیفیت منابع آب و حمایت از محیط زیست می‌شود.

سیستم فاضلاب با کاهش مقدار آلودگی و به دست آوردن آب تصفیه شده، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، این کار برای حفظ تنوع زیستی و کاهش تأثیرات مخرب زیست‌ محیطی، حائز اهمیت است.

علاوه بر موارد فوق وجود سیستم فاضلاب شهری که بر توسعه شهر‌ها و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها دارد گاها وجود این سیستم‌ها با توجه به نوع استفاده از آن‌ها می‌تواند برای شهرها مفید نیز واقع شود.

تولید انرژی، استفاده مجدد از آب تصفیه شده، آبیاری کشاورزی و سایر استفاده‌ها که می‌توان از آن بهره برد از دیگر کاربردهای توسعه سیستم فاضلاب شهری است.

در این بین شهرستان ماهنشان از سال ۱۳۹۴ از وجود سیستم فاضلاب شهری بهره‌مند شد که این یک امتیاز خوبی برای شهرستان در سطح بهداشت عمومی و حفاظت از محیط زیست به شمار می‌آمد، با گذر زمان بیشتر نقاط شهر به سیستم فاضلاب شهری مجهز شدند.

اما تعدادی از مناطق شهر ماهنشان با گذشت ۹ سال از وجود سیستم فاضلاب شهری هنوز هم به این سیستم وصل نیستند و از این بُعد در مضیغه و تنگنا هستند.

یکی از این مناطق خیابان شهریار شهر ماهنشان واقع در بافت قدیم است با توجه به قرارگیری خانه‌های این خیابان در دامنه کوه و وجود سنگ‌هایی که حفاری را سخت کرده، سیستم فاضلاب شهری توسعه نیافته است.

به همین دلیل اکثر خانه‌های که در این منطقه وجود دارد فاضلاب (حمام و آشپزخانه) را به بیرون از خانه‌های خود منتقل می‌کنند و در نهایت به جوی آبی که پمپاژ آب در آن منطقه فعال است می‌پیوندد. ترکیب این آب آلوده با آب آبیاری علاوه بر خطراتی که دارد بر سلامت گیاهان و درختان نیز مضر بوده و با گذر زمان سلامت درختان نیز از بین می‌رود.

یکی از ساکنان خیابان شهریار در گفتگو با موج‌رسا گفت: نزدیک به ۱۰ سال است که مناطق دیگر ماهنشان به این سیستم وصل شده‌اند ولی در خیابان شهریار اثری از این کار دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: جوی‌های آب گذشته از خطراتی که برای سلامتی دارند در فصول گرم سال با تابش مستقیم نور خورشید بوی بد و غیر قابل تحملی ایجاد می‌شود.

در این راستا مرتضی موسوی، معاون فنی و مهندسی شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به خبرنگار موج‌رسا گفت: در جهت تجهیز خیابان شهریار و چند نقطه دیگر از شهر ماهنشان طرح کار آماده شده است و اعتبار آن نیز درخواست شده است.

وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار طرح اتصال مناطق مورد نظر به سیستم فاضلاب شهری انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر