logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۸۳۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
امام جمعه طارم در گفتگو با موج‌رسا تاکید کرد:

لزوم الگوگیری از ائمه در مدیریت جامعه

لزوم-الگوگیری-از-ائمه-در-مدیریت-جامعه
امام جمعه طارم گفت: الگوپذیری از ائمه برای مدیریت جامعه امری مهم و باعث پیشرفت می‌شود و شایسته‌سالاری نمونه بارز سیره ائمه اطهار (ع) است.

حجت‌الاسلام مهدی منصوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» با بیان اینکه امام محمد باقر (ع) در سال 57 قمری متولد شدند و در واقعه کربلا حضور داشته و سن ایشان در آن واقعه حدود چهار سال و نیم بود اظهار کرد: سیره ائمه (ع) تربیت و هدایت عملی انسان و جامعه برای رسیدن به تجلی است. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه زمانی که پدر بزرگوار ایشان امام سجاد علیه‌السلام به شهادت رسیدند امام محمد باقر (ع) از آن زمان عهده‌دار امامت شدند افزود: ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی و مدیریتی از جمله خصوصیات بارز ائمه اطهار (ع) است.

امام جمعه طارم تصریح کرد: امام محمد باقر (ع) سرآمد قوم بنی‌هاشم در علم، زهد و تقوا در زمانه خود بود و دوست و دشمن به مقام علمی و اخلاقی او گواهی می‌دادند.

منصوری ادامه داد: امام محمد باقر (ع) شاگردان برجسته‌ای در زمینه فقه، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی تربیت کرد که هر کدام وزنه علمی بزرگی به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه یکی از توصیه‌های حضرت به شاگردانشان توجه دادن طلاب به سمت مباحث عقلی بود ادامه داد: تا آن زمان حدیث منع شده بود اما امام محمد باقر (ع) از راه دیگری برای مقابله و مبارزه با مکاتبی انحرافی وارد شدند که حضرت فرمودند؛ شما از راه عقل با این مظاهب مباحثه کنید و چون این‌ها خود را صاحب عقل می‌دادند به وسیله بحث‌های عقلی مجاب خواهند شد.

امام جمعه طارم عنوان کرد: امام محمد باقر (ع) مبدا جهاد تبیین و حرکت علمی شیعه و پروژه جریان تبیین و مقابله با تحریف را کلید زدند.

وی با بیان اینکه امام پنجم شیعیان برای ایجاد این سامانه نیروی انسانی شاگردان زیادی را در حوزه‌های مختلف تربیت کرد اضافه کرد: این شاگردان نیز نسل به نسل شاگردان زیادی را تربیت کردند که این حلقه یاران و اطرافیان ائمه بعد را تشکیل دادند و در این چارچوب از جوان 25 ساله تا پیرمرد 100ساله حضور داشتند. 

امام جمعه طارم عنوان کرد: امروز نیز برای دور بودن از جریان تحریف که نشانه‌های آن‌ها را در فضای جامعه مشاهده می‌کنیم باید به بروزرسانی مفاهیم اسلامی پرداخته شود.

منصوری گفت: در این باره می‌توان به ۱۰ شاخصه انتخاب اصلح در کلام امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) که برگرفته از نهج‌البلاغه است اشاره کرد از جمله این موارد ساده‌زیستی و عدم ثروت‌اندوزی، برخورد قاطع با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند و عدم همراهی و به کار گیری دنیا طلبان است. 

وی ادامه دارد: در قسمت دیگر از نهج‌البلاغه درباره انتخاب اصلح امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند؛ عقب نشینی نکردن در برابر دشمن، توجه به نظرات مردم و توجه به اقشار ضعیف و کاهش گرفتاری‌های مردم اشاره شده است.

امام جمعه طارم ابراز کرد: در قسمت بعد نهج‌البلاغه اشاره شده است که رفع کینه و دشمنی بین مردم، تلاش برای از بین بردن فساد، سو ظن به دشمن حتی هنگام صلح و نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم از دیگر شاخصه‌های شناسایی فرد اصلح برای مدیریت درست جامعه است.

منصوری تصریح کرد: امیدواریم در انتخابات پیش‌رو بتوانیم با رهنمودهای ائمه اطهار (ع) فرد شایسته مانند شهید جمهور را انتخاب و سکان هدایت کشور را به دست ایشان بسپاریم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر