logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۸۳۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

مسجد جامع زنجان نگینی در قلب استان

مسجد-جامع-زنجان-نگینی-در-قلب-استان
یکی از بناهای مهم تاریخی زنجان مسجد و مدرسه جامع است که به مسجد سیدلر نیز معروف بوده و در قلب بافت شهر قرار گرفته است.

گزارش تصویری پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» یکی از بناهای مهم تاریخی زنجان مسجد و مدرسه جامع است که به مسجد سیدلر نیز معروف بوده و در قلب بافت شهر قرار گرفته، ورودی سبزمیدان، بازار قیصریه و کوچه سید سه دروازه مسجد بزرگ جامع است. 

بیشتر بخوانید

مسجد جامع زنجان یکی از بزرگ‌ترین مساجد استان بوده و سال 1242 در دوره قاجاریه توسط عبداله میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. تولیت مسجد را خاندان حسینی به عهده دارند که علاوه بر اقامه نماز مرکز تدریس نیز در این بنا واقع است.

صحن این مسجد چهار ایوانی و به شکل مستطیل و با کاشی‌های زرد و مشکی تزئین شده و مانند دیگر سبک‌های دوره قاجاریه حیاط در مرکز بنا واقع شده و وسط حیاط حوض آب برای وضو گرفتن قرار دارد و تعدادی حجره در این بنای تاریخی دور تا دور حیاط قرار گرفته است.

علاوه بر مسجد کتابخانه بزرگ نیز در مسجد جامع واقع شده که به ثبت ملی نیز رسیده و قسمتی از این بنا را برای  تحصیل علوم اسلامی و حوزوی در نظر گرفته‌اند و تعدادی از حجره‌ها به طلبه واگذار شده است.

این بنای تاریخی علاوه بر اهمیت مذهبی، به جاذبه گردشگری مهم استان نیز تبدل شده، معماری و نقش و نگار زیبای این مسجد روزانه گردشگران زیادی را دور خود جمع می‌کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر