logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۰
[ شناسه خبر : ۳۸۳۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان:

کاشت نشاء برنج در زنجان ادامه دارد

کاشت-نشاء-برنج-در-زنجان-ادامه-دارد
مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان از آغاز کاشت نشاء برنج در استان زنجان خبر داد و گفت: کاشت نشاء برنج تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

مسیح‌اله محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»، با اشاره به کشت ارقام نشایی برنج علی کاظمی، غیرنشایی علی کاظمی و گرده در استان زنجان اظهار کرد: تاریخ کاشت نشاء برنج در منطقه از 15 اردیبهشت آغاز و تاکنون ادامه دارد.

بیشتر بخوانید

وی تصریح کرد: ارقام گرده که اکثراً در روستای قیطول و قره‌بوته کشت می‌شود تاریخ کشت از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های انجام شده میزان تولید برنج در این دو روستا به حدود 2.5 تا 3 تن در هکتار برسد ابراز کرد: براساس برآوردهای انجام شده ارقام علی کاظمی که در روستای حصار کشت می‌شود حدود 1.5 تا 2 تن در هکتار عملکرد خواهد داشت.

وی با اشاره به مزایای کشت نشایی محصولات کشاورزی گفت: تاخیر در کاشت به‌منظور کاهش تنش‌های محیطی، مقابله با آفات و بیماری‌ها، کاهش مصرف آب، کاهش طول دوره رشد، کاهش میزان بذر مصرفی و تاریخ برداشت مهر ماه از مزایای کشت نشایی برخی از اقلام کشاورزی است.

محمدی با بیان اینکه میزان کشت نشایی در منطقه حدود 50 هکتار به صورت مکانیزه با دستگاه نشاکار بوده است ادامه داد: حدود 200 هکتار نیز به صورت دستی کشت شده است.

وی با اشاره به میزان مصرف بذر برنج در کشت مستقیم گفت: میزان بذر مصرفی در کشت مستقیم در هر هکتار حدود 150 تا 200 کیلوگرم بوده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین امسال میزان بذر مصرفی در کشت نشایی نیز 90 تا 120 کیلوگرم در هکتار برآورد شده است.

وی با تاکید براینکه با توجه به سطوح زیرکشت برنج رقم گرده در سطحی حدود یک هزار و 500 هکتار پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به حدود 4 هزار تن برسد ابراز کرد: ارقام نشایی رقم علی کاظمی با توجه به سطح زیر کشت حدود 800 هکتار میزان تولید آن به حدود یک هزار و 200 تن می‌رسد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر