logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۰
[ شناسه خبر : ۳۸۳۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت:

صنایع‌دستی، بازتاب دهنده فرهنگ اصیل ایرانی

صنایع‌دستی،-بازتاب-دهنده-فرهنگ-اصیل-ایرانی
صنایع دستی یکی از افتخارات هر ملت و کشوری است که در کنار همه ابعاد اقتصادی و صادراتی، بازتاب دهنده فرهنگ اصیل ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» صنایع‌دستی اصولاً کاری است که در آن وسایل تزئینی و کاربردی با استفاده از دست ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید

یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع‌دستی آن است، صنایعی که مجموعه‌ای از هنرهای بومی و مردمی هر کشور است که ریشه در اعتقادات آداب، رسوم، سنت‌های آن جامعه دارد.

 میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول زمان به آیندگان منتقل می‌شود که دارای ارزش‌های فراوان است.

صنایع دستی در روزگاران کنونی به وسایل سنتی و اصیل نیز گفته می‌شود، استادکاری و سازنده مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین و با ارزش‌ترین ملاک است. صنایع‌دستی از ابعاد گوناگون برای هر قوم و ملتی با ارزش و ماندگار است.

بُعد ایجاد اشتغال صنایع دستی، یکی از تاثیرات مهم صنایع‌دستی نقش آن در ایجاد اشتغال است، در روزگاری که جوانان جویای کار هستند و بیکاری در جامعه وجود دارد، جوانان می‌توانند با اشتغال در این حوزه و ایجاد بازارهای فروش مجازی و اینترنتی آن شغلی جذاب و سالم داشته باشند.

نقش صنایع‌دستی در صادرات، اگر شاغلین و فعالین این حوزه افزایش یابند در نتیجه تولیدات نیز افزایش یافته و زمینه‌ صادرات این صنایع دست‌ساز به وجود آمده و از نظر اقتصادی گذشته از افزایش درآمد افراد، برای کشور نیز صرفه اقتصادی دارد.

صنایع دستی مُعَرِف فرهنگ اصیل ایرانی است، صنایع‌دستی معرف فرهنگ، افکار و عقاید سازنده و معرفی قوم و گروهی است که در آن منطقه ساخته شده است پس می‌توان گفت به نوعی مُعرِف منطقه و حتی کشور است.

رشد گردشگری نیز از جمله عواملی است که می‌تواند تحت تاثیر صنایع‌دستی قرار بگیرد و در جذب گردشگر در یک منطقه بر اساس وجود صنایع‌دستی خاص تاثیر داشته باشد.

صنایع‌دستی فارغ از همه ارزش‌ها و ویژگی‌هایی نظیر ایجاد اشتغال، صادرات و غیره دارد، این دست‌سازه‌های ناب شناسنامه فرهنگی هر قوم و ملتی است، که بازتاب دهنده فرهنگ اصیل ایرانی و گاها فرهنگ گذشتگان نیز هست.

اما امروزه وجود مشکلاتی این صنایع با ارزش را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، مشکلاتی از قبیل نبود بازار‌های فروش، کم بود تسهیلات دولتی و حمایتی از افراد به ویژه جوانان، نبود طراحی‌های دقیق و اساسی جهت ارائه و تولید محصول زیبا، کارآمد، نبود موزه‌های صنایع‌دستی از جمله عواملی هستند که این حرفه را تحت تاثیر قرار داده و امید است با برطرف نمودن این مسائل و مشکلات زمینه رونق این صنایع زیبا پر کار برد و اصیل فراهم شود و جوانان با اشتیاق در ارائه تولیدات پا در عرصه تولید نهند.

فاطمه شیرینی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر