logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۷
[ شناسه خبر : ۳۸۲۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نماینده اداره کل غله استان زنجان:

مرکز خرید گندم صائین‌قلعه به باسکول مجهز شود

مرکز-خرید-گندم-صائین‌قلعه-به-باسکول-مجهز-شود
نماینده اداره کل غله استان زنجان گفت: مرکز خرید گندم در صائین‌قلعه باید به باسکول مجهز شود، نبود باسکول هم به ضرر کشاورزان و مرکز خرید است، گاهی در این مراکز به علت نبود باسکول با اختلاف وزن مواجه می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» ستار رحمنی در جلسه خرید تضمینی گندم در فرمانداری ابهر، گفت: در سال گذشته در استان زنجان بالغ بر ۴۱۶ هزار تن خرید تضمینی و نزدیک به ۱۶ هزار تن خرید توافقی صورت گرفته است که در مجموع ۴۳۳ هزار تن در استان خرید صورت گرفت که ارزش ریالی این خرید بالغ بر ۶.۲ همت بود که بزرگترین گردش مالی در استان است.

بیشتر بخوانید

 وی با بیان اینکه تعداد محموله‌های خریداری شده در سال قبل بالغ بر ۶۶ هزار محموله بوده، گفت: در سال گذشته از نظر لجستیک و حمل و نقل و در حین بیشترین عملیات جابجایی را در استان زنجان شاهد بودیم بودیم، این مقدار خرید از ۲۰ هزار گندم‌کار استان انجام شده است.

نماینده اداره کل غله استان زنجان گفت: در سال‌جاری پیش‌بینی‌هایی که برای خرید هدف‌گذاری شده در سطح استان بالغ بر ۴۵۰ هزار تن است که برنامه‌ریزی‌ها برای خرید این عدد انجام شده و تاکنون هم در سطح کشور بالغ بر ۳.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

وی با بیان اینکه متولی واریز وجه گندم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است، گفت: مقداری پروسه خرید دچار مشکل شده است، در استان‌های جنوبی طبق اخبار دریافت‌ شده وجه خرید گندم مقداری با تأخیر پرداخت شده، در حالی که در سال‌های قبل در استان‌های جنوبی به موقع واریز انجام می‌شد و در استان‌های غرب و شمال غرب که معمولا به انتهای اعتبار می‌رسید و با تاخیر چند روزه یا چند ماهه پرداخت می‌شد ولی امسال پرداخت‌ها با تأخیر انجام می‌شود که باید در این زمینه به کشاورزان اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

رحمنی تصریح کرد: تغییراتی که امسال نسبت به سال قبل در جدول خرید شاهد خواهیم بود، دامنه افت مفید و غیرمفید است که باید در این خصوص با نصب بنر در مراکز خرید عمده اطلاع‌رسانی صورت بگیرد.

نماینده اداره کل غله استان زنجان خاطرنشان کرد: واژه خرید افت مفید به هشت کاهش پیدا کرده و افت غیرمفید به پنج، قیمت پایه گندم با افت مفید چهار و غیرمفید یک، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر چقدر گندم تمیز باشد گران‌تر خریداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد سن‌زدگی نیز در خرید بسیار مؤثر است، گفت: مبارزه خوبی در سطح شهرستان ابهر با این آفت صورت گرفته و تا دو درصد سن‌زدگی معاف از کسر بها است ولی بالای دو تا چهار درصد به بعد به ازای هر درصد سن‌زدگی معادل ۲۵۰ تومان از مبلغ گندم کسر می‌شود و بالای چهاردرصد اگر سن‌زدگی باشد، تنها مرکزی که گندم سن‌زده را خریداری می‌کند، سیلوی ولایت سلطانیه است و درصد کاهش قیمت بالای چهار درصد به صورت پلکانی صعودی خواهد بود.

رحمنی با اشاره به رویش علف هرزی به نام خردل برگ مو در سطح مزارع استان، گفت: این علف هرز، علف‌های زرد رنگی است که با کلزا اشتباه گرفته می‌شود که اگر بذر این علف هرز با گندم مخلوط شود و جداسازی صورت نگیرد در کیفیت آرد تأثیرگذار خواهد بود، که باید اطلاع‌رسانی بشود تا با این علف هرز مبارزه جدی صورت بگیرد، زیرا در کاهش عملکرد گندم نیز مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از شاخص‌های مهم کشور است، گفت: ستون این امنیت غذایی، گندم است، گندمی که در سال قبل خریداری شد، معادل مصرف سه سال مصرف استان بود و گندم مازاد استان را به استان‌های هم‌جوار ارسال می کنیم. 

نماینده اداره کل غله استان زنجان با تأکید براینکه الگوی کشت یا کشت قراردادی در راستای تولید پایدار گندم است، گفت: امیدواریم اطلاع‌رسانی مناسبی برای کشاورزان در این زمینه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه مرکز خرید گندم در صائین‌قلعه باید به باسکول مجهز شود، گفت: مرکز خرید دولت‌آباد مجهز به باسکول است، نبود باسکول هم به ضرر کشاورزان و مرکز خرید است، گاهاً در این مراکز به علت نبود باسکول با اختلاف وزن مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر