logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۸۲۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

گره همیشه کور شهریه مدارس غیر دولتی

گره-همیشه-کور-شهریه-مدارس-غیر-دولتی-
داستان شهریه سرسام آور مدارس خصوصی همچنان سر و صدای والدین را درآورده و گویی همه مسئولان ذیربط سرشان را در برف فرو کرده‌اند و سالیان سال است که از روی این مسئله مهم می‌گذرند و هیچ اعتنایی نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» داستان شهریه سرسام آور مدارس خصوصی همچنان سر و صدای والدین را درآورده و گویی همه مسئولان ذیربط سرشان را در برف فرو کرده‌اند و سالیان سال است که با چهره‌ای تبسم‌نگر از روی این مسئله مهم می‌گذرند و هیچ اعتنایی نمی‌کنند. 

بیشتر بخوانید

شهریه‌های ماهانه 12 تا ۲۰ میلیون تومانی، این طرز تفکر را در اذهان عمومی و خانواده‌ها ایجاد می‌كند كه مگر قرار است در مدارس غیردولتی چه امكانات خاص و ویژه‌ای در اختیار دانش‌آموزان گذاشته شود كه چنین شهریه‌هایی دریافت می‌شود. تبلیغات این مدارس هم به گونه‌ای زیبا و جذاب بوده و همینطور جلب توجه می‌کند که هر انسانی دوست دارد در این مدارس به تحصیل مشغول شود. همین عامل باعث می‌شود مدارس دولتی دیگر به چشم نمی‌آیند.

گاهی دیده می‌شود که حتی در برخی از مدارس غیرانتفاعی که شهریه بالایی هم دریافت می‌کنند، لزوما آموزش با کیفیت‌تری ارائه نمی‌شود. بر اساس شرایط موجود جامعه و سخت شدن زندگی پدران و مادران از پس خرج و مخارج برنیامده و رنج می‌برند و از طرفی میل به این دارند تا فرزندشان در مدارس غیردولتی تحصیل کند تا برای خود و جامعه فردی مفید واقع شود. 

عده‌ای دیگر هم بخاطر وضع مالی خوب و مناسب از این مدارس استقبال کرده و به راحتی با این قضیه کنار می‌آیند و هیچ مشکل مالی ندارند و علاوه بر آن کلاس اضافه بر مدارس هم فرزندان خود را ثبت نام می‌کنند! با این شرایط تمام زندگی دانش‌آموز بطور 24 ساعت صرف درس و مطالعه و تست‌زنی می‌شود و از لحظه‌های شیرین جوانی بهره‌ای نبرده و به یک انسان افسرده، منزوی و ضد اجتماعی ( آنتی‌سوشیال) تبدیل می‌شود. 

نکته مهم دیگر در مدارس خصوصی از این قرار است که به جای تمرکز بر مسائل آموزشی و اولویت دادن موضوعات تربیتی، صرفا مسائل مالی و تجاری، آن هم به شیوه‌هایی غیرصادقانه‌، سرلوحه امور قرار گرفته است. بارها از سوی مسئولان آموزش و پرورش اعلام شده كه دریافت شهریه مدارس غیردولتی بر اساس بخشنامه و دستورالعملی كه برای مدیران این مدارس ارسال می‌شود باید انجام شود اما گویا تهدیدهای مسئولان مبنی بر برخورد با متخلفان نیز راه به جایی نمی‌برد. برخی خانواده‌ها گله و شكایت از اخذ شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی دارند و دهان به دهان در بین خانواده‌ها می‌چرخد اما مسئولان آموزش و پرورش اعلام كردند نظارت كامل بر فعالیت این مدارس دارند. 

 رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ اینکه ما مدارس دولتی را مدام تبدیل کنیم به غیرانتفاعی، معلوم نیست خیلی این یک کار پخته‌ی درستی باشد؛ حالا اسمش مدارس غیرانتفاعی است امّا بعضی از این‌ها مدارس انتفاعی است، نه غیرانتفاعی؛ با آن شهریه‌های کذایی که شنیده‌ام از بعضی‌ها می‌گیرند. سطح مدارس دولتی را بالا ببریم تا رغبت خانواده‌ها به این مدارس بیشتر بشود.

فاطمه عبداللهی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر