logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۸۲۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان خبر داد:

کشت نشایی هندوانه برای نخستین‌بار در زنجان

کشت-نشایی-هندوانه-برای-نخستین‌بار-در-زنجان
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به کشت انواع محصولات جالیزی در سطح استان زنجان گفت: کشت نشایی هندوانه امسال برای نخستین‌بار در استان زنجان انجام شد.

مسیح‌اله محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا با تاکید بر اینکه سطح زیر کشت هندوانه در سالجاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است اظهار کرد: امسال به صورت پایلوت در سطح یک هکتار در دو روستای رجعین و سلطان‌آباد کشت نشا پیوندی هندوانه با پایه کدو و پیوندک هندوانه رقم ناسکو (هیبرید) برای بررسی سازگاری رشد و ترویج انجام شده است.

بیشتر بخوانید

وی با اشاره به مزایای این کشت نشا پیوندی گفت: مقاوم به بیماری‌ها، مقاوم به خشکی و کم آبی، بسته به نوع محصول مقاوم به شوری، قابلیت کشت در زمین‌هایی با کیفیت پایین نیاز آبی پایین، بازار پسندی بالا، کاهش طول دوره رشد از مزایای کشت این محصولات به روش نشا پیوندی بوده است.

محمدی با اشاره به کشت محصولات جالیزی در استان زنجان اظهار کرد: سطح زیرکشت محصولات جالیزی از قبیل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، خیار و سایر محصولات جالیزی در استان حدود ۴‌ هزار هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه کشت محصولات جالیزی استان از اسفند ماه آغاز و تا اواسط خرداد ماه ادامه دارد افزود: طولانی بودن زمان به خاطر گرمسیری شهرستان طارم بوده که در این شهرستان کشت زودتر آغاز می‌شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید براینکه پیش‌بینی تولید انواع محصولات جالیزی در استان به ۲۰۰ هزار تن برسد عنوان کرد: از اهداف و برنامه‌های مورد نظر، افزایش سطح زیرکشت نشایی، تغذیه مناسب و متعادل، کشت مکانیزه، ارقام مناسب و مقاوم به شرایط نامناسب محیطی و غیره است.

وی با بیان اینکه در کشت این محصولات با روش آبیاری نوار تیپ استفاده می‌شود خاطر نشان کرد: این روش راندمان مصرف آب و بهره‌وری آن را به بیشتر از ۸۵ درصد حتی ۹۰ درصد می‌رساند. 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر